Spotřeba másla klesá, margaríny jsou na vzestupu

V posledních týdnech se mezi českými spotřebiteli, laickou i odbornou veřejností intenzivně skloňuje „máslová“ situace na trhu. Výzkumná agentura Nielsen prostřednictvím maloobchodního auditu ve spolupráci s mezinárodními i lokálními řetězci a nezávislým trhem monitoruje trh s rychloobrátkovým zbožím a situaci zhodnocuje i z pohledu dlouhodobějších trendů.

Maloobchodní cena másla vrostla meziročně o 39%

Spotřeba másla v maloobchodních prodejnách České republiky meziročně klesla o 16 % na úroveň 24,7 miliónů kilogramů ročně, což nejvýrazněji ovlivnil výrazný nárůst průměrné ceny o téměř 40 %. Na druhé straně se tento vývoj podepsal na navýšení tržeb kategorie o 16 %, což v obratu znamená 3,9 miliard Kč za období posledních 12 měsíců (Září 2016 – Srpen 2017).

Margaríny na vzestupu

Trend nárůstu ceny másla pochopitelně přináší otázky, či spotřebitelé začínají nahrazovat máslo jinými kategoriemi, jakými jsou margaríny a různé směsné tuky a pomazánky. Na rozdíl od másla margaríny nevykázaly výrazné meziroční změny v cenách a navíc jsou levnější o více než 50 %, díky tomu po loňském poklesu tato kategorie zaznamenala znovu nárůst spotřeby o 9 %, tedy jednoznačně část spotřebitelů přešla na lacinější variantu. Nárůst margarínů o 2,36 miliónů kilogramů ročně však nedokázal úplně kompenzovat meziroční ztráty másla, které se vyšplhaly až na 4,82 miliónů kilogramů za posledních 12 měsíců, a tak celá kategorie másla a margarínů zaznamenala objemovou ztrátu 4 %.

Cena másla se vyšplhala na téměř dvojnásobek oproti historickému minimu na jaře 2016

Při pohledu na dlouhodobější vývoj cen másla v maloobchodě sledujeme nárůst ceny už od května 2016. Předcházel tomu výrazný pokles na úroveň 103 Kč, což je nejnižší cena za kilogram za poslední roky. V srpnu 2017 se cena vyšplhala na rekordních 199 Kč za kilogram po rapidním nárůstu během posledních třech měsíců (od června 2017), což se podepsalo pod nejnižší spotřebu za tři a půl roku. Nejprodávanějším typem balení jsou 250g másla, které tvoří 92 % celého objemu kategorie. Jejich průměrná cena dosahovala za poslední rok 38 Kč za kus, avšak po nárůstu v letních měsících se vyšplhala až na 49 Kč (srpen 2017).

 

 

Zdroj: Nielsen Holdings plc

Praha, 6. října 2017