Společnost IKEA se ve své aktuální kampani Lepší řešení pro lepší budoucnost zaměřuje na téma udržitelného rozvoje a šetrného přístupu k životnímu prostředí. To je součástí všech činností IKEA a patří mezi její hlavní priority. Začátkem ledna proto IKEA spustila kampaň, jejímž cílem je ukázat veřejnosti, že myšlenka udržitelnosti je nedílnou součástí každého výrobku IKEA.
Dá se pohodlně vyspat na polštáři, který je vyroben z recyklovaných plastových lahví? Chodit po koberci ze zbytků látek, který přitom vypadá jako designový kousek, nebo vyrobit ložní prádlo ze dřeva? Právě tyto příběhy vyprávějí produkty, které představuje IKEA ve své kampani Lepší řešení pro lepší budoucnost.
„Dáváme si záležet na tom, aby všechny naše produkty dobře fungovaly, byly kvalitní, měly zajímavý design a zároveň abychom je mohli zákazníkům nabídnout za co nejlepší cenu. Stále větší roli ale hraje při výrobě také udržitelnost. Vyrábíme naše produkty tak, aby měly co nejmenší negativní dopad na životní prostředí a aby ti, co je vyrábějí, měli zajištěné férové pracovní podmínky. Tento přístup patří do základních hodnot IKEA, které chceme prostřednictvím kampaně ukázat,“ uvádí Vladimír Víšek, manažer pro udržitelný rozvoj IKEA Česká republika, Maďarsko, Slovensko. „Lidé se stále více zajímají o to, jak a z čeho jsou vyrobeny produkty, které si kupují. Proto jsme se rozhodli sdílet se zákazníky původ produktů prostřednictvím jejich příběhů.“ Ty sdělují, že materiály použité při jejich výrobě jsou buď recyklované nebo pochází z udržitelných zdrojů a jsou vyrobeny udržitelnějším způsobem.
„Chtěli jsme téma udržitelnosti odlehčit a udělat ho přístupné co nejširší skupině zákazníků. Záměrně jsme se snažili vyhnout v komunikaci příliš technickému přístupu. Žádné chemické vzorečky a popis složitých výrobních procesu v kampani zákazníci nenajdou. Naopak jsme chtěli, aby si zákazníci dokázali představit, jak se promítá udržitelnost do produktů, které má mnoho z nich doma a každý den je používají. Ti, kteří mají o téma hlubší zájem, pak najdou další informace na našem webu. Věděli jsme, že pro některé lidi budou tyto informace překvapující. A jsme rádi, že můžeme okolo tématu vést s našimi zákazníky dialog zejména na sociálních sítích,“ doplňuje Michal Kroupa, manažer externí komunikace IKEA Česká republika, Maďarsko, Slovensko.
Od 5. ledna do 15. února se tak na vizuálech v obchodních domech, v digitální komunikaci i na venkovních reklamních plochách dozvíte, kolik plastových lahví „padlo“ na výplň jednoho polštáře či za jak dlouho vyroste bambus potřebný na výrobu příborníku. Ke kampani byla vytvořena speciální sekce na webových stránkách www.IKEA.cz/lepsireseni, kde se dozvíte nejen příběhy produktů, ale i mnoho dalších informací o použitých materiálech. Příběhy deseti výrobků se objevují také v originálních omalovánkách, které pro kampaň IKEA připravila populární ilustrátorka antistresových omalovánek pro dospělé Jolana Daňková.
Lokální zpráva o trvalé udržitelnosti jako karetní hra
Do kreativního pojetí kampaně zapadá nejen způsob vyprávění příběhů produktů, ale i forma sdělení. Vůbec poprvé vydává IKEA kromě Zprávy o trvalé udržitelnosti za celou IKEA Group také Lokální zprávu o trvalé udržitelnosti. Ta přehledně sdružuje informace, jak si IKEA vedla v oblasti udržitelnosti ve finančním roce 2016¹, a to nejen v klasické elektronické formě, ale také ve zkrácené verzi v podobě karetní hry Zelený Petr. Funguje na principu známé hry Černý Petr a nejdůležitější fakta se objevují na jednotlivých hracích kartách. Hráči zde najdou například informaci, že od září 2015, od kdy IKEA ve svém sortimentu nabízí jen osvětlení LED, prodala v České republice 558 367 žárovek LED nebo že za uplynulý rok šlo díky odpadovému hospodářství IKEA 98,62 % odpadu z obchodních domů IKEA v České republice na recyklaci nebo energetické zhodnocení. Karetní hra byla primárně vytvořena pro interní komunikaci mezi zaměstnanci.
Pop-up výstava Společně pro udržitelnou budoucnost
Kampaň doprovodí také pop-up výstava s názvem Společně pro udržitelnou budoucnost. Od 17. do 21. ledna si návštěvníci kavárny holešovického multifunkčního prostoru Studia ALTA mohou prohlédnout i vizuální zobrazení příběhů produktů z kampaně Lepší řešení pro lepší budoucnost a poprvé v České republice také uvidí novou kolekci IKEA PS 2017, na níž se podílí světoví designéři. Jedním z nich je i finská designérka Iina Vuorivirta, která působí v týmu designérů IKEA of Sweden a pro kolekci navrhla čtyři výrobky. V rámci programu celého týdne se zástupci IKEA budou setkávat se svými klíčovými partnery a představovat jim svou vizi udržitelnosti a jak jí promítnout do designu a každodenního života mnoha lidí. Součástí bude aktivní diskuze a workshop s představiteli vládních i nevládních institucí a neziskových organizací, setkání s médii a blogery, přednáška pro studenty a fanoušky designu, snídaně pořádaná ve spolupráci s Asociací společenské odpovědnosti, setkání s dodavateli i workshop pro členy věrnostního klubu IKEA Family. Vybrané workshopy jsou pořádány ve spolupráci s neziskovou organizací BezObalu a CZECHDESIGN.
1. září 2015 – srpen 2016
Zdroj: IKEA
Praha, 20. ledna 2017