Aktuální průzkum České bankovní asociace ukázal, že mnozí klienti bank o bezpečnost v on-line prostředí příliš nezajímají. Index bezpečnosti ČBA, který sleduje vybraná kritéria bezpečného působení na internetu, se za poslední tři roky téměř nezměnil, v roce 2016 dosáhl 61 %.
Ve vzrůstu mu brání především nechuť měnit častěji či vůbec hesla a PIN kódy. Nejproblematičtější je situace u mobilních telefonů, které má proti napadení zabezpečeno pouze 31 % uživatelů, ostatní zabezpečení nemají nebo nevědí, jak na tom jsou.
Češi využívají ke správě svého účtu internetové bankovnictví čím dál častěji. Míra využívání internetového bankovnictví stoupla především v každotýdenní frekvenci. Zatímco v roce 2015 uvedlo, že internetové bankovnictví využívá každý týden 38 % lidí, letos je to už 45 %. „Výrazně také klesl počet těch, kteří nevyužívají správu svého bankovního účtu přes internet vůbec. Loni to bylo 13 % respondentů, letos pouze 8 %,“ komentuje výsledky ředitelka výzkumu Jana Hamanová z SC&C a dodává, že každý den využívá internetové bankovnictví čtvrtina klientů, nejčastěji mladí s maturitou a vysokoškolským vzděláním.
Stále populárnější je také mobilní bankovnictví. Pravidelně nejméně jednou měsíčně jej využívá 27 % klientů bank oproti loňským 24 %. O tři procenta se od loňska snížil počet těch, kteří banku v mobilu nevyužívají vůbec. „Stejně jako internetové bankovnictví, tak i přístup k účtu z mobilu využívají nejčastěji mladí lidé. S věkem se pak frekvence snižuje, senioři banku v mobilu nevyužívají ve třech čtvrtinách případů,“ uvádí Tomáš Hládek, poradce České bankovní asociace pro platební styk.
Muži raději aplikace
Používat přístup na bankovní účet z mobilu je možné dvěma způsoby. Ženy jsou pravděpodobně konzervativnější a dávají tak více přednost internetovému prohlížeči, který volilo 53 % žen a jen 37 % mužů. Naopak muži využívají více speciální aplikace jednotlivých bank. Přes aplikaci se tak na svůj účet přihlašuje 44 % mužů a jen 23 % žen.
Zabezpečení mobilů nás moc nezajímá
Mobilní telefon zabezpečený proti napadení má pouze 31 % lidí. Dvě pětiny uvedly, že vlastně neví a nejsou si jistí tím, jak je vlastně jejich telefon chráněn, a 29 % nemá svůj mobil zabezpečen vůbec. „Z výsledků vyplývá, že dvě třetiny klientů bank tak prakticky nezajímá, jestli mají své finance v bezpečí. Polovina z těch, kteří zabezpečený mobil nemají, uvádí, že na mobilu internet nevyužívá, a tak se ani do internetového bankovnictví přes mobilní telefon nepřihlašuje, a každý desátý prý nemá vhodný telefon. Je alarmující, že 30 % respondentů se domnívá, že zabezpečení nepotřebuje, a ostatní se nechtějí zabezpečením zatěžovat vůbec,“ upozorňuje Tomáš Hládek a dodává, že míra zabezpečení klesá s věkem klientů.
Index bezpečnosti ČBA se nemění
Od loňského roku se výsledky bezpečného chování lidí na internetu prakticky nezměnily. Index bezpečnosti ČBA zůstává poslední tři roky na stejné hladině 61 %. Na otevírání e-mailových příloh od neznámých lidí si dáváme pozor, kontrolujeme si výpisy účtů a do internetového bankovnictví přistupujeme téměř výhradně ze svého počítače. Na druhou stranu, svůj mobil má zabezpečený jen každý druhý, hesla v počítači si příliš neměníme a PIN už vůbec ne.
„Tím, že si lidé usnadňují svůj pohyb po internetu a používají jedno heslo jak pro přístup do internetových obchodů či diskuzí, tak i pro přístup ke svému bankovnímu účtu, si zadělávají na problémy. Heslo je totiž poslední a často jedinou složkou zabezpečení, která ještě může odvrátit napadení konkrétního uživatele,“ vysvětluje Pavel Bašta, člen bezpečnostního týmu CSIRT.CZ provozovaného sdružením CZ.NIC. Zkrátka, kdo se nezajímá o bezpečnost při používání internetového bankovnictví, může lehce o své peníze přijít. „Případy, kdy klienti přijdou o své prostředky vlastní vinou, řeší banky individuálně, nicméně je nutné konstatovat, že klienti právní nárok na kompenzaci škody nemají,“ doplňuje Tomáš Hládek.
Zdroj: Česká bankovní asociace
Praha, 21. září 2016