Karlovarské minerální vody (KMV) oznámily své finanční výsledky za první pololetí roku 2016. Prodeje skupiny KMV oproti prvnímu pololetí minulého roku rostly o 21 %, obrat přesáhl 3,6 miliardy korun a EBITDA (provozní zisk) rostl o 30 %.
Na rekordním růstu skupiny mají podíl produktové novinky a pokračující trend zájmu evropských spotřebitelů o zdravé přírodní minerální a pramenité vody: jejich spotřeba v ČR i v zemích EU nadále roste, stejně jako v roce 2015*.
„Ve všech třech středoevropských zemích, kde KMV vlastní a provozuje výrobní závody, tedy v České republice, Rakousku a Maďarsku, rostou prodeje balených vod. Za celý loňský rok vzrostl český trh o 5,7 %, rakouský o 5,3 % a maďarský dokonce o 6,2 %**,“ říká generální ředitel KMV Alessandro Pasquale.
Na českém trhu podpořily pololetní růst KMV produktové novinky: inovovaná řada ochucených vod Mattoni včetně designové inovace, nové příchutě sirupů od Dobré Vody a rozšíření výrobků této značky do formátu 2,5l. Minerální voda Poděbradka přišla s novými příchutěmi do stávající řady a novou grafikou etiket, v nových příchutích se objevily i oblíbené limonády od Poděbradky, které jsou nyní k dostání také v restauracích točené ze sudů.
KMV pokračuje i v rozvoji svých zahraničních akvizic, což platí zejména o Maďarsku, kde před rokem odkoupila dvě nejvýznamnější tamní nápojářské firmy (Kékkúti Ásványvíz a Szentkirályi Ásványvíz), čímž vznikl největší výrobce balených minerálních a pramenitých vod ve střední Evropě. Provozní zisk obou firem vrostl v první polovině roku 2016 o 80%.
„I díky našemu know how v oboru se podařilo tyto značky rozvinout, úspěch má zejména maďarská značka Theodora, minerální voda pocházející z oblasti Balatonského jezera. U ní jsme mimo jiné citlivě vyzkoušeli adaptovat českou tradici ochucených vod a v 1. pololetí 2016 se tato značka poprvé objevila ve třech ochucených variantách. Díky vysoké poptávce trhu budeme v Maďarsku letos rozšiřovat i výrobní kapacity,“ upřesňuje Alessandro Pasquale.
Skupině KMV se velmi dobře daří i na dalších evropských trzích. Na Slovensku si drží pozici dvojky na trhu balených minerálních vod. V Rakousku je skupina KMV dvojkou v sektoru přírodních minerálních vod a na třetí pozici v přírodních ochucených minerálních vodách. Na polském trhu KMV bodovala mimo jiné s produktem Magnesia 1,5 l, který se dle výsledků hlasování maloobchodníků umístil na prvním místě soutěže a získal ocenění TOP FMCG 2016 v kategorii vody.
Úspěšná byla skupina KMV i v exportu do více než 20 zemí světa. Pozoruhodný je růst například na čínském trhu, který pro KMV představuje čtvrtý největší exportní trh. Důkazem rostoucí oblíbenosti minerálních vod z portfolia KMV v Asii jsou mimo jiné i úspěchy na čínských veletrzích. V červenci Mattoni získala ve své kategorii stříbrnou medaili na veletrhu IFE CHINA v Kantonu, a to v konkurenci 60 vod z celého světa!
Dalšími významnými exportními zeměmi jsou třeba Německo, USA či Spojené arabské emiráty.
*Celosvětový trend zájmu spotřebitelů o zdravý pitný režim pokračuje – agentura na výzkum trhu Canadean v lednu 2016 potvrdila, že celosvětové prodeje kategorie balených vod v roce 2015 dosáhly 231 miliard litrů, takže poprvé předstihly prodeje sycených nápojů (229 miliard litrů).
**Canadean – aktuální data spotřeby balených vod v EU.
Zdroj: Karlovarské minerální vody, a.s.
Praha, 28. července 2016