Absolutním vítězem a držitelem titulu MasterCard Obchodník roku 2014 se stejně jako loni stala Ikea Česká republika. Ta byla také oceněna v rámci oborových kategorií jako MasterCard Obchodník pro domácnost 2014. Mezi vítěze oborových kategorií patří Kaufland, Sportisimo, Deichmann-Obuv, mall.cz, dm drogerie markt, Neoluxor, czc.cz a OBI.
Ocenění v kategorii GE Money Bank nejpřínosnější věrnostní program získal Yves Rocher. Vítězem v kategorii MasterCard Obchodník bez bariér se opět stalo Tesco. Vítěze v kategorii GE Money Bank Cena veřejnosti vybrali zákazníci hlasováním na internetu a přes SMS. Nejvíc hlasů získal Lidl.
Vítězem v kategorii MasterCard Kreativita roku 2014 se stal Lidl. Rozhodla tak porota složená z profesionálů v oboru marketingu, která ocenila projekt Paulus vs. Ihnačák – kuchyně Lidlu.
Celkový vítěz i vítězové v jednotlivých sortimentních kategoriích byli určeni na základě výsledků rozsáhlého reprezentativního internetového výzkumu společnosti Incoma GfK na vzorku 1000 respondentů z celé České republiky. Hodnocenými parametry bylo spontánní jmenování prodejny („top of mind“), počet nakupujících a míra jejich věrnosti prodejně, důvěra zákazníků a spokojenost s vybranými parametry (sortiment, kvalita, orientace v nabídce).
Absolutní vítěz
Absolutním vítězem dvanáctého ročníku ocenění MasterCard Obchodník roku 2014 se stala společnost Ikea Česká republika. Lidé nejvíce oceňovali hlavně skladbu sortimentu společnosti, prodejna vykazuje i vysokou míru loajality a důvěry zákazníků.
Na druhém místě se v kategorii Absolutní vítěz prosadila dm drogerie markt a na třetí pozici drogerie Teta. „O vítězství jednotlivých obchodníků rozhodli zákazníci a je proto známkou kvality jejich služeb a produktů. I my se stále snažíme soutěž MasterCard Obchodník roku zkvalitňovat, proto letos poprvé zákazníci hodnotili ve všech oborových kategoriích kamenné obchody i e-shopy současně.
Konkurence tak byla veliká a vítězové mohou být na toto nejprestižnější ocenění mezi českými obchodníky právem hrdi,“ říká Martina Kirchrathová, Commerce Development Director společnosti MasterCard Europe pro Českou republiku a Slovensko.
Oborové kategorie
V rozvržení oborových kategorií nastala změna – kategorie MasterCard Obchodník s oděvy byla rozdělena na Fashion a Sport. Došlo tak k navýšení počtu kategorií.
Letos poprvé došlo k zařazení specializovaných e-shopů do příslušných oborových kategorií. Široko sortimentní e-shopy byly hodnoceny v kategorii MasterCard Internetový obchodník roku 2014.
1. Cenu MasterCard Obchodník s potravinami 2014 (hypermarkety, supermarkety, potraviny) letos díky vysoké loajalitě svých zákazníků i kvalitě nabídky vyhrál Kaufland. Obhájil tak své loňské vítězství. Na druhém místě se umístil Globus a na třetím místě je Lidl.
2. Ocenění v kategorii MasterCard Obchodník s oděvy a obuví 2014 (obuv, oblečení, doplňky) získal Deichmann– Obuv. Na druhém místě se umístila společnost C&A Moda a na třetím zoot.cz.
3. Vítězem kategorie MasterCard Obchodník se sportovními oděvy a potřebami 2014 (obuv, oblečení, sportovní potřeby) se stalo Sportisimo. To boduje zejména širokou sítí svých prodejen a vysokou loajalitou zákazníků.
Na druhém místě se umístil Decathlon a na třetím e-shop altisport.cz. Tato kategorie byla letos do soutěže zařazena poprvé jako samostatná.
4. Cenu MasterCard Internetový obchodník 2014 získal mall.cz. Na druhém místě se umístila alza.cz, která neobhájila loňské vítězství a na třetím místě je nováček v žebříčku eva.cz.
5. Vítězem kategorie MasterCard Obchodník s drogerií a parfumerií 2014 se stala společnost dm drogerie markt. Druhé místo patří drogerii Teta a třetím oceněným se stal Rossmann. Všechny tři společnosti již třetí rok dosahují stejného umístění. Oceňovanou charakteristikou dm drogerie je především skladba a kvalita nabídky.
6. MasterCard Obchodník s elektronikou 2014 se stal e-shop czc.cz. Potvrdil tak, že e-shopy mohou kamenným prodejnám velmi dobře konkurovat. Na druhém místě skončil T.S. Bohemia a až na třetím místě je loňský vítěz Electro World.
7. Cenu MasterCard Obchodník s knihami 2014 obdržel Neoluxor, který se posunul z loňského třetího místa. Hned za ním získaly ocenění Knihy Dobrovský a Kanzelsberger.
8. Vítězem v kategorii MasterCard Obchodník pro dům, zahradu a chovatele 2014 (potřeby pro dům, zahradu a chovatele) se stalo OBI.
Druhý je Hornbach, který se v žebříčku o jedno místo posunul, na třetím místě se umístil Uni Hobby. OBI zvítězilo ve své kategorii zatím pokaždé za dobu trvání soutěže, a má tak na svém kontě už dvanáct prvenství. Svědčí to o velké loajalitě a spokojenosti jeho zákazníků.
9. Cenu MasterCard Obchodník roku pro domácnost 2014 (nábytek a vybavení domácností) získala stejně jako loni Ikea. Na druhém místě je opět Asko-Nábytek a třetí se umístil Sconto Nábytek.
10. MasterCard Obchodník bez bariér 2014 obhájilo Tesco Stores. Zákazníci ocenili přístup personálu a službu iTesco, kdy jim je nákup doručen až do domu. Záštitu nad touto kategorií převzalo Konto Bariéry.
Zvláštní ceny
V kategorii MasterCard Obchodník roku 2014 – GE Money Bank Cena veřejnosti zvítězil Lidl. První místo mu zajistilo 31 772 hlasů. Vítezství bylo letos velmi těsné, na druhém místě se umístila drogerie Teta s 29 840 hlasy, na třetím místě je Ikea s 29 310 hlasy.
Zákazníci hlasovali prostřednictvím internetových stránek www.obchodnikroku. cz a SMS zpráv v průběhu prosince 2014 a ledna 2015 a celkem mezi nejrůznější obchodníky rozdělili 388 844 platných hlasů, což je o 234 871 více než loni.
Ocenění MasterCard Obchodník roku – GE Money Bank Věrnostní program 2014 získal Yves Rocher, který letos zákazníci označili jako nejpřínosnější.
„Věrnostní programy, které obchodníci stále častěji nabízejí, jsou významným prvkem, kterým se mohou odlišit od konkurence. Mohou výrazně posílit loajalitu zákazníků. Díky velkému množství programů musí být ale postaveny promyšleně a silně“, říká Josef Jehlík, manažer věrnostního programu bene+, GE Money Bank.
Vítězem v kategorii MasterCard Kreativita roku 2014 se stal Lidl. Rozhodla tak porota složená z profesionálů v oboru marketingu, která ocenila kampaň Paulus vs. Ihnačák – kuchyně Lidlu.
Druhé místo získal Kaufland s kampaní Z lásky k Česku a na třetím místě bodovalo Penny s projektem Penny městečko. Své kampaně přihlásil i Datart a czc.cz.
V době uzávěrky vydání ještě nebylo rozhodnuto o vítězi v kategorii Master- Card Inovace v obchodě roku 2014, o které hlasují účastníci konference Retail Summit 2015 na základě nominací odborné poroty.
Pramen: MasterCard Obchodník roku 2014
Napsat komentář