Hranici 6 miliard prolomily tržby Hamé za uplynulý rok. Ve srovnání s předchozím rokem 2014 se v roce 2015 tržby za vlastní a importované výrobky zvýšily o 8 % a činily tak 6, 010 782 miliardy Kč.
Z klíčových trhů Hamé rostlo nejvíce na nejdůležitějším českém trhu, a to o 13 %. Výrazně se firmě dařilo na Slovensku (nárůst o 11 %), v Maďarsku (růst o 8 %) i v Rumunsku (nárůst o 12 %). Hamé se tak mj. vyplácí předchozí akvizice. Naopak tržby v Rusku zejména kvůli výraznému oslabení rublu výrazně klesly, a to o 21 % v korunovém vyjádření. Vývoz produktů Hamé se ale podařilo výrazně zvednout do dalších zemí, jako je Německo, Belgie, Austrálie, Izrael, Rakousko, Itálie.
„Naše výsledky v roce 2015 dokládají, že úspěšně pokračuje teritoriální i segmentová diverzifikace odbytu Hamé. Už nejsme jako v minulosti fixovaní jen na český trh, ten jsme již přerostli. A dávno již nejsme jen výrobce paštik a masových konzerv, ale posílili jsme i v dalších segmentech, například chlazeném sortimentu. V současnosti jsme v Česku a na Slovensku jedničkou na trhu hned v pěti různých segmentech,“ okomentoval aktuální kondici Hamé generální ředitel Martin Štrupl. Zdůraznil, že Hamé by mělo pokračovat dále v současné podobě, naopak díky změně vlastníka očekává další rozvoj firmy.
„Zkušenosti obchodníků z nedávného veletrhu PRODEXPO v Moskvě jen potvrdily trend, že někdejší postsovětské státy, jako Turkmenistán, Ázerbájdžán či Kazachstán mají díky oslabení rublu zájem o zboží z Ruské federace. Ruští výrobci tak začínají vážně konkurovat producentům z dalších evropských zemí,“ upozornil Martin Štrupl na předem nezamýšlený dopad ruských sankcí.
Sortiment Hamé
Největší podíl na tržbách Hamé měly v roce 2015 trvanlivé masové výrobky, tzn. paštiky, masové konzervy a také hotová jídla. Výrazně (o 11%) narostl chlazený sortiment (chlazená hotová jídla, bagety). Dařilo se rovněž segmentu zeleninových produktů a výrobků z rajčat.
Tržby na nejdůležitějším tuzemském českém trhu činily v roce 2015 celkem 50 %, další polovinu tržeb Hamé získalo na zahraničních trzích. Druhým největším odbytištěm pro výrobky Hamé po tuzemsku bylo jako již tradičně Slovensko (17 % tržeb), dále Rumunsko (9 %), Rusko (9 %) a Maďarsko (7 %). V roce 2015 Hamé dokázalo své produkty prodat na celkem 46 trzích po celém světě. A výrazný nárůst exportu Hamé ocenila vloni i porota tradiční soutěže Exportér roku.
Hamé investuje do výroby 200 milionů
V roce 2016 Hamé připravuje investice do výroby v celkovém objemu 200 milionů Kč. Jde například
o modernizaci a rozšíření výroby hotových jídel v závodě v Hněvotíně nebo investice do vývoje a výroby nových masových produktů v plastových a skleněných obalech.
Hamé se snaží modernizovat i své prodejní kanály. Meziroční nárůst tržeb o desítky procent například zaznamenal e-shop Hamé a s ohledem na chystané rozvojové projekty Hamé od svého e-shopu očekává další strmý růst. V prosinci 2015 také začala fungovat v pořadí již třetí reprezentační prodejna Hamka, tentokrát v blízkosti největšího závodu Hamé v Babicích na Uherskohradišťsku.
Produktové novinky
Hamé na rok 2016 připravilo několik novinek. Chystá například zásadní rozšíření výběru svých rybích pomazánek, k dosavadnímu tuňáku přibude makrela, sardinka a také losos.
Zájem na trhu je i o zeleninové chlazené pomazánky řady Easy Sandwich Natura. Nejen vegetariáni se proto mohou těšit na dva nové druhy této skupiny výrobků. Výrazného rozšíření se dočká i kojenecká a dětská výživa v plastových obalech Doypack. Na pečení či do dezertů mohou hospodyňky využít nový šípkový extra jam, který se již před časem úspěšně uchytil na slovenském a maďarském trhu.
„U našich novinek se zaměřujeme zejména na nové trendy ve výživě a na potřeby našich konečných zákazníků, kteří sami určují v rámci průzkumů, jakými směry se máme vydat a co jim přinese další nové benefity. Je zcela evidentní, že lidé dnes přemýšlejí o složení své stravy, o zdravotních aspektech, nicméně požadují, aby strava byla chutná a jídlo si vždy tzv. užili.
V souvislosti se stále narůstající oblibou vaření jsme se zaměřili i na výrobky, které slouží jako ingredience při tvorbě pokrmů a dovolují našim zákazníkům rozvoj jejich vlastní kreativity při vaření“, doplnila za Hamé Marcela Mitáčková, ředitelka pro marketing a vývoj.
Zdroj: Hamé s.r.o.
Praha, 23. února 2016