W: Elektronická evidence tržeb – zákon EET

Změny v pokladním a technickém vybavení

Rok 2016 vnese do podnikatelského prostředí zásadní novinku – zákon o elektronické evidenci tržeb (EET). Diskutovaný zákon někteří vítají, jiní odsuzují. Ať tak či onak, nový systém bude vyžadovat určité změny ve stávajícím pokladním vybavení.

Evidence tržeb není v Evropské unii ničím novým a převratným. Dlouhá léta platí podobná legislativa např. v Polsku, na Slovensku, v Maďarsku, Itálii, Řecku, Bulharsku a Rumunsku. Mimo Evropskou unii ve většině států od našich hranic na východ a jih. Toto řešení v průběhu let prošlo evolucí.

Od tisku paralelního žurnálu, přes elektronický žurnál uchovávaný přímo na pokladně, po naší vládou navrhované on-line řešení. Od roku 2016 startuje tato povinnost také v Rakousku a Slovinsku.

Zákon o EET ukládá právnickým a fyzickým podnikajícím osobám v České republice povinnost v okamžiku placení zákazníka odeslat tržbu prostřednictvím internetu (on-line) do centrálního datového uložiště finanční správy. Účtenka se neposílá celá, pouze vybrané údaje o tržbě. Poté, co datové úložiště vybrané údaje přijme, zašle obchodníkovi okamžitě zpět unikátní kód, který se automaticky spáruje a vytiskne na zákaznickou účtenku. Celý proces je velice rychlý – obvykle zlomek sekundy. V případě, že v daný okamžik nemůže být spojení z různých důvodů navázáno, pokladní systém provede off-line transakci, která je doautorizována později – předpoklad je 5 dnů.

Pokladny pro EET

Pro lepší pochopení toho, co se vlastně bude muset po technické stránce na provozovnách změnit, jsme se zeptali Stanislava Zrcka, jednatele společnosti Wincor Nixdorf: „Abyste mohli na své provozovně zprovoznit EET, budete potřebovat internet a odpovídající pokladní software a hardware. Zákon nenařizuje žádný konkrétní a certifikovaný produkt a umožňuje využívat širokou paletu možností od stávající pokladny a tiskárny účtenek, přes tablety, různé přenosné evidenční „kalkulačky“ až po mobilní telefony. Jediným požadavkem je, aby software byl připojen on-line a uměl komunikovat s centrálním datovým úložištěm.“

Ministerstvo financí uvádí, že u nejmenších podnikatelů by se měly náklady na nové vybavení pohybovat do několika tisíc korun, u větších často půjde jen o upgrade softwaru. Součástí zákona bude také kompenzace nákladů v podobě slevy na dani 5000 Kč.

Úprava stávajícího pokladního softwaru

Jak se na trhu zorientovat a podle čeho vybírat? Pokud jste podnikatelem, který již určitý typ elektronického pokladního systému s on-line připojením má (a jste s ním spokojeni), stačí, aby váš stávající dodavatel pokladní řešení pouze rozšířil o novou funkci EET.

Řada dodavatelů připravuje pro tuto funkčnost speciální cenové balíčky a někteří budou dokonce mít úpravy zahrnuty již do ceny pravidelných provozních služeb.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v dvojčísle Retail News leden-únor…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.