V Německu kraluje silná čtyřka

Německý potravinářský maloobchod v roce 2023, za který jsou kompletní údaje, dosáhl čistého obratu 204,5 mld. eur ve srovnání se 195 mld. v roce 2022. Největší růst zaznamenaly diskonty, jimž připadlo zhruba 46 % trhu.

Zatímco s akciemi mnohých německých výrobců potravin se již řadu let veřejně obchoduje, o maloobchodních společnostech to skoro vůbec neplatí. Jde z valné části o rodinné podniky s výjimkou silných společností Edeka a Rewe, jež jsou organizovány jako družstva.

Maloobchodní prodej potravin v Německu je silně koncentrován. Dominantní část trhu – zhruba tři čtvrtiny mají v rukou čtyři velké společnosti Aldi, Edeka, Rewe a Schwarz-Gruppe (Lidl, Kaufland). Zbývající část si rozdělily menší řetězce, jako jsou Norma či Globus, přítomné i v Česku, ale i desítky menších rodinných společností s regionální či lokální působností. Za pozornost stojí, že na německém vysoce konkurenčním trhu se neuchytil americký Walmart. Maloobchodní scénu v Německu v základních rysech zmapoval časopis Manager Magazin, z něhož čerpá následující text doplněný o další zdroje.

Edeka-Gruppe

  • Sídlo: Hamburk
  • Vlastnická struktura: Družstvo
  • Čistý obrat: 70,7 mld. eur (2023)

Společnost Edeka-Gruppe je široce rozvětvená asociace, jejímiž členy a zároveň vlastníky jsou regionální maloobchodní družstva, do nichž se zapojili nezávislí prodejci potravin. Regionální společnosti (pobočky) odpovídají za velkoobchodní operace a zásobování celé prodejní sítě.

Edeka se po převzetí řetězce Spar v roce 2005 v Německu stala největším maloobchodníkem s potravinami.

V roce 1898 ji v Berlíně založilo 21 obchodníků, později se jejich počet rozšířil a název „Edeka AG“ se etabloval v roce 1911.

Předsedou a výkonným ředitelem asociace je od roku 2008 Markus Mosa. Většina z přibližně 3 400 samostatných obchodníků – členů asociace – je členy některého regionálního družstva. Těch je celkem sedm a obchodníci v nich drží zhruba poloviční podíl. Druhá polovina podílu patří hamburské centrále, jejíž akcie jsou v rukou družstev.

Pod asociaci spadají supermarkety prodávající například pod názvy Express, Frischenmarkt, Marktkauf, Ratio, Elli-Markt nebo City Supemarkt. Jejími členy dále jsou diskontní řetězce jako Netto Marken-Discount, Diska nebo NP-Markt. Rozsáhlou prodejní síť doplňují pekárny (mj. Dallmeyers Backhaus nebo Thürmann), výrobci masa a uzenin (Gutfleisch, Baeurngut), obchodníci s nápoji i s průmyslovým spotřebním zbožím, včetně sportovních potřeb. Členy asociace také jsou velkoobchodníci zásobující samostatné prodejce, vinařské podniky (mj. Rheinberg Kellerei), pěstitelé zeleniny a květin. Potřebám asociace a jejích členů slouží vlastní peněžní ústav Edekabank a pojišťovna Edeka Versicherungsdienst.

Edeka-Gruppe uvádí, že pod ní spadá přes 11 tis. prodejen. Na německém potravinářském maloobchodě skupině v roce 2023 patřilo 25,3 %.

Schwarz-Gruppe – Lidl a Kaufland

  • Sídlo: Neckarsulm (Bádensko-Württembersko)
  • Vlastnická struktura: Rodina Schwarzova
  • Čistý obrat v Německu: 48,3 mld. eur (rok 2023)

Rodinný podnik Schwarz-Gruppe je podle celkového obratu (167,2 mld. eur v roce končícím v únoru 2024) druhým největším rodinným podnikem v Německu hned po Volkswagenu. Jeho diskontní řetězec Lidl a hypermarkety Kaufland provozují ve 32 zemích kolem 13 900 obchodů. V České republice otevřel Lidl první prodejny v roce 2003 a Kaufland v roce 1998.

Aktivity skupiny se neomezují jenom na maloobchod, i když ten zůstává jádrem jejího výnosného podnikání. Pod vedením majitele Dietera Schwarze se z něho stal spletitý konglomerát. Klíčovou součástí Schwarz-Gruppe je holdingová společnost Schwarz Produktion zastřešující vlastní rozsáhlou výrobu potravin s mnoha privátními značkami. Jde například o pekárny, výrobu nápojů, pražírny kávy, čokoládovny, ale i masokombináty a výrobny uzenin. Schwarz-Gruppe začala vyrábět pro svoji prodejní síť v roce 2008, kdy převzala výrobce nápojů MEG ve východoněmeckém Sasku-Anhaltsku. V onom roce fakticky začala přeměna maloobchodního podniku na konglomerát.

Jeho součástí se stala také firma PreZero podnikající v odpadovém hospodářství a recyklaci odpadů. Tyto služby nabízí nejenom v Evropě, ale také v Severní Americe. Další „opěrný pilíř“ v podnikání mimo maloobchod představuje Schwarz Digits poskytující rozsáhlé IT služby, včetně ochrany před kybernetickými útoky. Skupina vlastní i flotilu kontejnerových plavidel, kterou provozuje její společnost Tailwind Shipping Company.

Šéf společnosti Kaufland Deutschland Jochen Kratz začátkem letošního roku sdělil, že do sítě se postupně integruje 125 prodejen zkrachovalého řetězce Real. To znamená, že Kaufland v domovském Německu razantně expanduje.

Největšími zahraničními trhy Lidlu jsou Británie a Španělsko. Podle listu El País ve Španělsku provozuje přes 700 prodejen a letos jich hodlá otevřít dalších 50. Na tamním maloobchodním trhu s potravinami mu s podílem 6,6 % náleží třetí místo za domácím řetězcem Mercadona a francouzským Carrefourem.

Schwarz-Gruppe v účetním roce končícím v únoru 2024 celkově utržila 167,2 mld. eur, z toho řetězce Lidl a Kaufland v souhrnu dosáhly hrubého obratu 161,4 mld. eur. Na německém potravinářském maloobchodu se v roce 2023 podílela 18,3 %.

Rewe-Gruppe

  • Sídlo: Kolín nad Rýnem
  • Vlastnická struktura: Družstvo
  • Čistý obrat: 41,6 mld. eur (rok 2024)

Počátky družstevního podnikání sahají do roku 1927, kdy se spojilo 17 nákupních společností a založilo „Revisionsverband der Westkaufgenossenschaften“ (zkráceně „Rewe“). Hlavním cílem byla organizace společného nákupu potravinářského zboží. Družstvo postupně rozšiřovalo svůj podnikatelský záběr i na potřeby pro zahrádkáře a domácí kutily, pustilo se do podnikání také v cestovním ruchu. Do jeho portfolia patří například značky Billa, Penny, Rewe, Nahkauf, Toom, DER Touristik, ITS Reisen a také velkoobchod Lekkerland zásobující potravinářským i nepotravinářským zbožím zejména čerpací stanice pohonných hmot, kiosky a cateringové společnosti. V Německu provozuje 13 logistických center.

Součástí Rewe Group od roku 1989 je diskontní řetězec Penny s rozsáhlou prodejní sítí v Německu a podnikající v dalších evropských zemích, včetně Česka.

Celá skupina v roce 2023 vykázala celkový obrat 92,3 mld. eur, z toho 59,6 mld. eur připadalo na potravinářský maloobchod, včetně zahraničních trhů. Na potravinářském maloobchodu v Německu se v roce 2023 podílela 21,2 %.

Obrat Rewe v Německu loni meziročně stoupl o 3,2 % na 41,6 mld. eur, v zahraničí pak o 4,6 % na 20,1 mld. eur. Nejvíce se dařilo samostatným obchodníkům zapojeným do družstva. Jejich tržby stouply o 7 % na 19 mld. eur. Jejich počet se blíží 1600.

Aldi

  • Sídlo: Mülheim an der Ruhr (Aldi Süd), Essen (Aldi Nord).
  • Vlastnická struktura: Rodina Albrechtova
  • Čistý obrat: 33,1 mld. eur (rok 2023)

Rodinný podnik Aldi, jenž je v Německu největším konkurentem Lidlu, tvoři dva právně nezávislé subjekty Aldi Nord a Aldi Süd. Spravují je nadace zakládajících rodin.

Název Aldi nese více než 13 tisíc prodejen nejenom v Evropě, ale také v Austrálii, Číně a USA. Samotná zkratka pochází ze spojení Albrecht Diskont a používá se od roku 1962.

Počátek rodinného podnikání sahá do roku 1913, kdy jeden z předků založil pekárnu v Essenu. Skutečný rozmach nastal po druhé světové válce, kdy rodinný podnik pod názvem Albrecht KG řídili bratři Karl a Theo Albrechtovi. Jejich cesty se ale po neshodách v roce 1961 rozešly. Společnost, jejíž síť tehdy zahrnovala zhruba 300 prodejen, se rozdělila. Severní „větev“ převzal Theo, tu jižní Karl.

Karl Albrecht v roce 1973 založil Siepmannovu nadaci (po rodinné podnikatelské dynastii ze Severního Porýní-Vestfálska), jež nyní drží asi 75 % společnosti Aldi Süd. Společnost Aldi Nord dlouho vlastnily tři rodinné nadace, jejichž šéfové Markus, Lukas a Jakobus léta soupeřili o vliv. Dědicové se počátkem roku 2023 dohodli na založení jednotné holdingové společnosti ve formě Stiftung & Co. KG. Má být rovným dílem vlastněna rodinnými nadacemi rozvětvené rodiny Thea Albrechta mladšího a rodiny Bertholda Albrechta.

Nezávislé společnosti Aldi Nord a Aldi Süd se během své obchodní expanze v zahraničí dohodly, že si rozdělí „sféru vlivu“, aby si v jednotlivých zemích navzájem nekonkurovaly. Výjimku představují USA, kde značku Aldi vlastní Aldi Süd, zatímco značku Trader Joe´s vlastní Aldi Nord. V Rakousku a Slovinsku Aldi podniká pod názvem „Hofer“.

Obě společnosti v roce 2023 výrazně zvýšily svůj obrat na celkových 112 mld. eur. V německém potravinářském maloobchodu jim náleží 11,2 %. Hospodaří striktně samostatně, ale v poslední době se sbližují tím, že více koordinují své aktivity.

Aldi stejně jako její hlavní konkurent Lidl přednostně expanduje na Pyrenejském poloostrově.

 

Další články a mnoho zajímavého naleznete v Retail News 5.2025…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.