
O tom, proč je nutné nejen sledovat, ale zároveň vytvářet nové trendy, jsme si povídali s Michalem Valou, marketingovým ředitelem Bistrotéky Valachy.
Bistrotéka Valachy je ojedinělým konceptem, který zahrnuje bistro, kavárnu, obchod s delikatesami, vlastní pekárnu, hotely i kurzy vaření a pečení.
Můžete představit koncept Bistrotéky Valachy, co vše svým zákazníkům nabízíte, jaká je vaše „gastro“ filozofie?
Bistrotéka Valachy je místem nakupování a setkávání gurmánů, hobby kuchařů a nadšenců pro kvalitní gastronomii. Sídlí v unikátním prostoru citlivě zrekonstruovaného Obchodního domu Zlín, který zachovává genius loci Baťovské funkcionalistické architektury. Pod jednou střechou propojujeme několik provozů – bistro restauraci se snídaněmi, poledním menu a á la carte menu.
Máte také vlastní obchod a pekárnu…
Ano, nabízíme obchod s delikatesami a pekárnou kvasového chleba, kavárnu a Pekařák s nabídkou teplého i studeného občerstvení. Jednotlivé provozy doplňuje reprezentativní multifunkční sál Galerie Desítka, který se nabízí jedinečný výhled na celý Zlín. Naším cílem je dopřát lidem možnost příjemně trávit čas u dobrého jídla, ale zároveň je chceme učit porozumět gastronomii. Proto k nám jezdí gurmáni nejen za dobrým jídlem, ale také se něco naučit do naší Školy vaření, která hostí nejznámější české kuchaře a pekaře.
Prozradíte více z historie tohoto originálního konceptu?
Bistrotéka Valachy je jedním z projektů společnosti HP Tronic, která působí na trhu spotřební elektroniky, ale provozuje také několik hotelů, wellness center a restaurací. V roce 1997 jsme zakoupili tři bývalá rekreační střediska ve Velkých Karlovicích, zmodernizovali je a oblast proměnili v moderní turistickou destinaci. Komplex čtyř hotelů a služeb vystupuje pod názvem Resort Valachy. V roce 2018 jsme rozšířili své aktivity do Zlína, do Obchodního domu – známé baťovské dominanty, kterou jsme zrekonstruovali a v obchodní pasáži otevřeli Bistrotéku Valachy, podnik, zahrnující několik provozů, které se svou nabídkou vzájemně doplňují. Brzy v zde zahájíme zkušební provoz našeho nového projektu Hotelu Prior & Energy Spa, kde bude Bistrotéka Valachy zajišťovat snídaně a catering.
V čem je Bistrotéka jiná, čím se liší od podobných podniků nejen ve vašem v regionu?
Odlišuje se především tím, že se jedná o kombinaci více konceptů v jednom místě. Nejde jen o restauraci, ale propojuje moderní bistro, pekárnu, kavárnu, obchod s delikatesami, což zákazníkům nabízí širokou škálu gastronomických zážitků. Klademe důraz na kvalitní a čerstvé suroviny – využíváme lokální a sezónní ingredience, pečeme vlastní pečivo a nabízíme domácí dezerty, což zaručuje špičkový standard, na kterém si zakládáme, stejně jako na přátelské atmosféře. V neposlední řadě pořádáme eventy, jako brunche, kurzy vaření a nabízíme možnost uspořádání akcí na míru. Bistrotéka Valachy je centrem gastronomických zážitků, které nejen v našem regionu nemá obdoby.
Co bylo za celou dobu existence firmy vůbec nejnáročnější výzvou, kterou vám podnikání přineslo?
Mezi nejnáročnější období zcela jistě patřil rozjezd celého konceptu a poté velmi obtížné období pandemie covidu. To nás do značné míry prověřilo a současně pomohlo některé procesy upravit správným směrem.
Velkým tématem je dnes udržitelnost, jak konkrétně ji podporujete v Bistrotéce?
Klademe důraz na trvalou udržitelnost a zavádíme ji dlouhodobě do každodenního provozu. Spolupracujeme s lokálními dodavateli, čímž podporujeme regionální ekonomiku a snižujeme uhlíkovou stopu. Minimalizujeme plýtvání potravinami, přebytečné jídlo efektivně využíváme. Používáme ekologické obaly, recyklujeme a maximálně snižujeme spotřebu plastů. Díky vlastní pekárně, cukrárně – a samozřejmě také teplé i studené kuchyni – máme kontrolu nad kvalitou surovin a výrazně omezujeme průmyslově zpracované produkty. Šetříme energií i vodou a snažíme se, aby naše gastronomie byla nejen kvalitní, ale i ohleduplná k přírodě.
Jaké trendy sledujete aktuálně na trhu ve vašem segmentu podnikání a jdete jim aktivně naproti?
Gastronomické trendy se výrazně proměnily a snažíme se na ně reagovat. Současným trendem je velká obliba snídaní mimo domov, které si lidé užívají nejen jako start do nového dne, ale i jako společenskou či pracovní událost. Stále větší popularitě se těší brunche, do popředí se dostávají i zdravější alternativy stravování, a tak v naší nabídce nechybí „fit“ obědy, jejichž základem je často low carb, kdy přílohy nahrazuje především zelenina. A v neposlední řadě jsou to řemeslné produkty, například náš kvasový chléb, nebo vlastní domácí pomazánky, o které je čím dál větší zájem.
Kam se chcete dále posouvat, vidíte ještě prostor pro růst a inovace?
Největší výzvou je pro nás nyní otevření nového Hotelu Prior & Energy Spa, jehož zkušební provoz plánujeme zahájit předběžně v červnu. Naší filozofií je nabídnout obdobně vysoký standard služeb, jaký poskytujeme v Resortu Valachy, jen s tím rozdílem, že se bude jednat o městský spa hotel s propojením na další služby Bistrotéky Valachy i Obchodního domu Zlín. Výzvou zůstává i částečná automatizace a optimalizace našich provozů.
Jací jsou Češi zákazníci, mění se jejich „chutě?“ Co je z vaší rozmanité nabídky žádáno nejvíce?
Čeští zákazníci jsou stále náročnější a více si vybírají, kde a za co utratí své peníze. Neustále roste zájem o zdravý životní styl, kvalitní suroviny, poctivé řemeslné zpracování a celkový zážitek. Trendy se velmi dobře odrážejí také v poptávce po kurzech v naší škole vaření. Neustále proto rozšiřujeme její nabídku, největší zájem registrujeme o jakékoli úpravy masa nebo o grilování. Na popularitě získává také výroba dezertů, pečení frgálů a další variace kurzů “nasladko”. Celkově lze říct, že český zákazník je dnes vzdělanější, víc si váží kvality a hledá nejen dobré jídlo, ale i příběh a hodnoty, které za ním stojí.
Jak vznikají nápady pro vývoj nových produktů i služeb? Kde hledáte inspiraci?
Snažíme se maximálně sledovat trendy a ty pak co nejrychleji, ale vždy s nějakým přesahem, přenášet do nabídky zákazníkům. Každý produkt testujeme, pořádáme pravidelné tastingy pro náš tým a sledujeme zpětnou vazbu od našich zákazníků. Ta je pro nás inspirativní, protože se chceme posouvat dopředu a sami nové trendy v oboru udávat.
Napsat komentář