Jarní kolo celorepublikové Sbírky potravin opět potvrdilo, že lidé v České republice neváhají pomoci těm, kteří to nejvíce potřebují. Do sbírky se zapojily tisíce dobrovolníků, přesněji více než 5 100 lidí z řad charitativních organizací, zaměstnanců obchodních řetězců a státní správy a veřejnosti. Společně se podařilo vybrat 540 tun potravin a 62 tun drogistického zboží, které na několik týdnů pomůže tisícům lidí po celé zemi.
Pomoc z letošního jarního kola poputuje zejména k sociálně slabým rodinám, osamělým seniorům, pěstounům, osobám se zdravotním postižením a lidem bez domova. Sbírka tak znovu sehrála klíčovou roli v podpoře těch nejzranitelnějších.
„Letošní jarní kolo nás pozitivně překvapilo a ukázalo, že lidé v Česku mají otevřená srdce. Díky nasazení více než 5 100 dobrovolníků jsme byli schopni logisticky zvládnout sbírku ve více než 2 500 prodejnách. Děkujeme všem, kdo se zapojili – ať už darem, organizací nebo osobní pomocí. Je to pro nás obrovská motivace a závazek pro další práci potravinových bank,“ uvedl Aleš Slavíček, předseda České federace potravinových bank.
Sbírka probíhala ve spolupráci s rekordním počtem obchodních řetězců a v prostředí e-commerce. Online a peněžité dary tvořily 16,6 % z celkového objemu. Tento trend ukazuje na celkovou změnu zákaznického chování a přesun společnosti do online prostředí. Darování přes online obchodníky nebo prostřednictvím finančního daru v kamenných obchodech zároveň umožňuje cíleně doplnit chybějící nebo speciální položky – například bezlepkové potraviny nebo dětské příkrmy.
„Sbírka potravin krásně ukazuje, jak může jít tradiční pomoc ruku v ruce s moderními nástroji. Online darování pro lidi, kteří nemohou přijít darovat osobně, pomáhá cíleně doplnit chybějící potraviny. Digitální svět nám také umožňuje sdílet příběhy jednotlivých příjemců i dobrovolníků. Právě propojení digitálního a fyzického světa spolu s nasazením všech obchodníků dávají sbírce její skutečnou sílu,“ komentoval Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR.
Sbírka potravin se koná pravidelně od roku 2013 a za tu dobu se stala největší materiální sbírkou v České republice. Pomoc je poskytována celoročně, ale také v mimořádných krizových situacích – naposledy například během povodní na podzim loňského roku. Sbírka je obrovskou organizační, logistickou a komunikační akcí, kdy se v 2 500 prodejnách po celé republice ve vybranou sobotu rozlije od rána dobro a úsměvy dárců a dobrovolníků rozzáří celý den. Dobrovolníci a zapojené charitativní organizace celý den třídí dary, které jsou následně naskladněny, zváženy a roztříděny. Do logistiky jsou zapojeny všechny kapacity sítě Potravinových bank, pomáhají obchodní řetězce a logistický profesionál Raben Logistics Czech. “Zapojujeme se do Sbírky potravin již desátým rokem, a i když se jedná o víkendovou pomoc ve večerních hodinách, našim ochotným řidičům dělá radost pomáhat v dobré věci”, doplňuje ke spolupráci Jitka Kocálová, marketingová manažerka z Raben Logistics Czech.
Sbírka letos získala také silnou kreativní a výzkumnou podporu
Novinkou letošního kola byla unikátní digitální kampaň z dílny agentur Bistro Social a Dentsu Creative ze skupiny Dentsu, která si získala srdce i pozornost mladé generace. Její tváří se stala influencerka Chili Ta s fiktivním produktem Karmická voda – záhadným elixírem, který „zlepší vaši karmu“. A co víc? Sílu kampaně podpořili i další známí influenceři jako Adam Rundus, Kristýna Kohoutová, Dva tátové a Lucie Levá. Na sociálních sítích se rozběhla lavina – od nadšených ohlasů přes pochybnosti až po konspirační teorie. Nakonec vše odhalilo video z 23. dubna: kampaň byla výzvou k pomoci lidem v nouzi. A že dar do Sbírky potravin opravdu zlepšuje karmu – nejen tu osobní. „Když se spojí kreativita, strategie a dobrá věc, vznikne něco, co má skutečný dopad,“ říká Tereza Konopásková z agentury Bistro Social, která spolu s Dentsu Creative kampaň připravila zcela zdarma.
Spolupráci zdarma také poskytuje výzkumná agentura Ipsos, která dlouhodobě podporuje Sbírku potravin a v současné době realizuje opakovaný marketingový výzkum. Tato synergie mezi neziskovým sektorem, komerční sférou a veřejností ukazuje, že když spojíme síly, můžeme pomáhat efektivněji, chytřeji a s větším dosahem.
Další kolo Sbírky potravin se uskuteční 8. listopadu 2025.
Děkujeme všem dárcům, dobrovolníkům a partnerům, kteří se do sbírky zapojili.
Projekt realizuje Česká federace potravinových bank ve spolupráci se Svazem obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR) a za podpory řady obchodních řetězců, neziskových organizací i veřejnosti. Záštitu poskytli ministr zemědělství Marek Výborný, ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka a Evropská federace potravinových bank.
Více informací najdete na www.sbirkapotravin.cz
Sbírka potravin v číslech:
- 602 tun potravin a drogerie vysbíráno za jarní kolo Sbírky potravin 2025
- Z toho 540 tun potravin a 62 tun drogerie
- Z toho 16,6 % prostřednictvím online darování nebo finančního darování na pokladnách
- Zapojeno 5.100 dobrovolníků v zelených zástěrách
- 570 sběrných míst v prodejnách obchodních řetězců
Zdroj: Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR
Praha, 14. května 2025