Retaileři s luxusním zbožím zůstávají aktivní. V roce 2024 bylo otevřeno celkem 83 nových luxusních obchodů na 20 klíčových prémiových ulicích v Evropě v 16 městech a ve 12 zemích, jak vyplývá ze studie realitněporadenské společnosti Cushman & Wakefield s názvem European Luxury Retail 2025. Praha a její Pařížská ulice přivítala pět nových luxusních obchodů a rok 2025 by měl být v tomto ohledu rekordní.
Pařížská ulice v Praze je nejdominantnější luxusní nákupní destinací celé střední a východní Evropy. Nachází se na ní přes 50 obchodů známých značek, většina z nich je přitom zastoupena napřímo. Značky jako Louis Vuitton, Gucci, Prada, Chanel, Celine, Bulgari, Tiffany & Co. a řada dalších zde mají své vlajkové prodejny pro daný region.
V roce 2024 bylo v ulici a jejím bezprostředním okolí otevřeno pět nových luxusních obchodů, včetně vlajkového obchodu Patrizia Pepe na Pařížské 21, The Brands na Maiselově ulici, Le Labo a The Ingredients na Vězeňské ulici a prvního českého butiku Tudor na Staroměstském náměstí. V roce 2025 rozšiřuje rovněž svůj obchod Cartier.
Mimo Pařížskou ulici dále posiluje postavení Prahy jako klíčového trhu s luxusním zbožím otevření Balmain Hair Couture na Dlouhé ulici. Další dva hlavní developerské projekty, které budou dokončeny v roce 2025, výrazně tuto oblast rozšíří. Jedná se o:
- přeměnu bývalého hotelu InterContinental na Fairmont Golden Prague s celkem 7 novými obchody o rozloze 1 200 m² maloobchodní plochy
- projekt Pařížská 25 od Kaprain Real Estate, který přidá dalších 1 000 m² luxusní maloobchodní plochy a luxusní rezidenční výstavbu 19 bytů v horních patrech.
Jan Kotrbáček, vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor ve střední a východní Evropě v Cushman & Wakefield: „Silná poptávka po luxusních značkách na Pařížské ulici, s nulovou neobsazeností stávajících maloobchodních prostor na konci roku 2024, podtrhuje její trvalou přitažlivost jako přední nákupní destinace v oblasti luxusu ve střední a východní Evropě.“
Postavení Pařížské jako špičkového luxusního centra je silnější než kdy jindy díky nulové neobsazenosti maloobchodních prostor na konci roku 2024 a očekávaným otevřením nových obchodů. Fairmont Golden Prague bude hostit české debuty značek šperků Grenardi, dále Pasquale Bruni a Damiani, nový vlajkový obchod Max Mara, novou uměleckou galerii Kodl Contemporary, a dalších prestižní značky, které budou brzy oznámeny. Fairmont Golden Prague nabídne nejen nové maloobchodní prostory, ale také 320 hotelových pokojů a apartmánů, a bude doplněn světovými bary, restauracemi, lázněmi a wellness a revitalizovanými veřejnými prostory.
Marjan Gigov, specialista pronájmu prémiových a luxusních maloobchodních prostor v CE, Cushman & Wakefield, dodává: „Příchod těchto renomovaných značek do Fairmont Golden Prague znamená novou kapitolu pro luxusní maloobchod v Praze a upevnění postavení na globální scéně. S celkem sedmi nově otevřenými obchody v projektu samotném bude rok 2025 nejsilnějším rokem pro maloobchodní aktivitu luxusního segmentu v České republice.“
Luxus v Evropě
Jak vyplývá ze studie, segment luxusní módy a doplňků tvořil se 41 obchody téměř polovinu všech otevření. Značky šperků a hodinek otevřely v roce 2024 celkem 26 obchodů, což je nárůst oproti 21 v roce 2023.
Značky vlastněné společnostmi LVMH, Richemont a Kering tvořily něco málo přes třetinu nových obchodů. Tento celkový počet je v souladu s rokem 2023, ale rozdělení mezi třemi značkovými domy se změnilo, přičemž LVMH vedlo s 15 otevřenými obchody v roce 2024.
Mírné snížení počtu otevřených obchodů odráží skromnější růst prodeje v luxusním maloobchodě, ale také omezené dostupnosti prostor, do kterých značky chtějí investovat. Míra neobsazenosti se obecně zmenšila, přičemž 17 z 20 klíčových ulic má neobsazenost méně než 5 %, z toho šest nemá dokonce žádnou neobsazenost.
Malá neobsazenost a akutní citlivost maloobchodníků na lokalitu pomohly zvýšit růst nájemného na prémiových třídách na 3,6 % v roce 2024 (v roce 2023 činila 3 %) a úrovně nájemného na těchto ulicích jsou nyní také v průměru o 3 % vyšší než v roce 2018. Třetina prémiových ulic v Evropě dosáhla v roce 2024 rekordně vysokého nájemného, včetně milánské Via Montenapoleone, která je nyní nejdražší maloobchodní destinací na světě. Společnost Cushman & Wakefield předpovídá, že nájemné na hlavních třídách se bude mezi lety 2025 a 2028 zvyšovat v průměru o 1-3 % ročně.
Rob Travers, vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor v region EMEA v Cushman & Wakefield, říká: „Zatímco se maloobchodníci přizpůsobují a inovují v prostředí náročných spotřebitelů, globálních tlaků a místních tržních výzev, fyzické obchody nadále hrají klíčovou roli v zapojení zákazníků. Obchody jsou vnímány jako ‚vesmír značky‘, kde mohou spotřebitelé objevovat a nakupovat luxusní produkty a užívat si osobní zážitky, které vytvářejí smysluplná a trvalá spojení s luxusními značkami. Potřeba maloobchodníků mít vhodné nemovitosti na správných místech znamená, že poptávka po hlavních luxusních maloobchodních lokalitách stále trvá.“
Dlouhodobé strategické zaměření na prvotřídní oblasti znamená, že retaileři s luxusním zbožím nadále investují do maloobchodních nemovitostí na klíčových ulicích, zejména v Londýně, Paříži a Miláně. Tyto investice jsou strategické a selektivní. Jejich cílem bude zachovat pozici na těchto klíčových ulicích, o kterých luxusní značky vědí, že zůstanou součástí jejich obchodních strategií dlouhodobě, a umožňují jim investovat kapitál do působivých transformací fyzických prostor.
Zpráva European Luxury Retail 2025 je druhým vydáním v sérii, která poskytuje podrobnou analýzu současného stavu a budoucího výhledu trhu s luxusním maloobchodem v Evropě. Pokrývá klíčové trendy, výkonnost segmentů, otevírání obchodů, trendy v oblasti nemovitostí a strategické investice, a nabízí cenné poznatky pro zainteresované strany v tomto odvětví.
Zdroj: Cushman & Wakefield
Praha, 11. března 2025