Od drinků k fermentovaným potravinám z mladého kokosu

Atrey Rae, majitel a zakladatel české firmy Wild&Coco nám prozradil, proč mu učaroval právě mladý kokos, kde se inspiruje při vývoji rostlinných a fermentovaných výrobků, a jakým výzvám musel čelit?

Zpracování potravin metodou fermentace má dlouhou tradici. Fermentace umožňuje uchovávat jednotlivé druhy rostlinných potravin v jejich vlastním láku. Kvašením či kysáním, což je české synonymum, vzniká například alkohol, kyselina mléčná nebo kyselina octová, které fungují jako přírodní konzervanty.

V České republice jste „objevitelem“ zdravotních benefitů mladého kokosu. Jak vzpomínáte na úplné začátky vaší firmy?

Začínali jsme jako Mladýkokos.cz v roce 2014. Byli jsme tři, Ondra a Bára, dnes manželé, a já. Jezdili jsme na festivaly a prodávali tam mladé kokosy s rumem. Postupně jsme objevovali potenciál mladého kokosu, který je mnohem větší než jen party drink. V roce 2017 jsme zahájili velkou crowdfundingovou kampaň s cílem vytvořit novou značku, která změní odvětví zdravé výživy, přinese nové chutě, trendy a zážitky. Crowdfunding byl tehdy velmi úspěšný, a tak od roku 2018 plníme naše nové poslání pod značkou Wild&Coco. Společným jmenovatelem našich produktů je podpora zdravého mikrobiomu. Tam totiž všechno začíná.

Jak říkáte, mladý kokos má bohaté možnosti využití. Můžete říci více o vašich produktech a také o specifické firemní filozofii?

Síla jídla v praxi – uzdravené ekzémy, vyléčené akné, změna jídelníčku nezdravého na zdravý, srovnání hmotnosti, více radosti a síly. To je ochutnávka toho, co se stane, když člověk pečuje o svůj střevní mikrobiom. Již šestým rokem vyvíjíme, vyrábíme a dodáváme na trh tzv. vysokovibrační dobroty, obsahující miliardy přátelských bakterií, přírodní vlákninu z mladého kokosu, bohatství postbiotik, které mají velmi příznivý vliv na funkci střev a tím i na imunitu a celkovou kvalitu života.

Proč vám učaroval právě kokos?

Je důležité rozlišovat mezi mladým a zralým kokosem. My pracujeme hlavně s tím mladým. Ten je všestranným zdrojem elektrolytů, manganu, mědi, vlákniny galactomannan (tu milují přátelské bakterie ve střevním mikrobiomu), MCT mastných kyselin (velmi rychlý zdroj energie bez obsahu cukru). Když jsme experimentovali s různými základy pro výrobu rostlinných „jogurtů“, mladý kokos jasně zvítězil díky tomu, jak rády se v něm prospěšné bakterie množí, což je až stokrát více než v jiných základech nebo mléku.

Přinášíte na trh čistě přírodní fermentované potraviny. Jak Češi vaše výrobky přijali?

Trendy se postupně přesouvají od výživových doplňků k živinami nabitým potravinám. A to u těch fermentovaných, které vyvíjíme my, rozhodně platí. Při fermentaci (množení) bakterií vznikají miliony enzymů, mastných kyselin a dalších látek. Náš fermentovaný Cocoguard a Cocofir jsou doslova živinovými koktejly. Další trend sledujeme v oblasti kvalitních proteinů. Dnes je každá druhá potravina „proteinová“, důležité ale je umět si dobře vybrat a hledat zejména rostlinné proteiny s vyváženým spektrem aminokyselin. Další z našich dobrot, které se dobře uchytily, jsou tortilly a pizza plně ze zeleniny. Když si z nich připravíte rychlé jídlo, naplníte zároveň svou potřebu vlákniny a vyživíte přátelské bakterie v mikrobiomu.

Odkud získáváte kokosy a další suroviny, které pro vývoj vašich produktů potřebujete?

Spojujeme unikátní vlastnosti exotických plodin, zejména kokosů, s dostupnými a kvalitními lokálními produkty. Mladé kokosy a kokosovou vodu získáváme v Thajsku, máme tam více partnerů. Původní příběh s přímou podporou rodinných farem jsme změnili na spolupráci s několika partnery, kteří pečují o dobro svých farmářů. Ti si díky jejich prodeji mohou dovolit základní zdravotní péči, posílat své děti do škol a získat pocit, že si jejich práce někdo váží. Ve střední Evropě máme více dodavatelů, a také několik výrobců, kteří pro nás vyrábějí např. zeleninové tortilly.

Novinky prý s manželkou mnohdy vyvíjíte přímo u vás doma v kuchyni?

Ano, to je pravda. Většinu našich výrobků vyvíjíme společně s manželkou přímo v naší domácí kuchyni, abychom je pak mohli vyrobit v prostorách moderní výrobny v Mníšku pod Brdy. Díky tomu veškeré produkty spojují opravdový zájem o kvalitu s dostupností průmyslové výroby. Důraz klademe na kvalitní zpracování a maximální zachování přirozených vlastností vstupních surovin.

Portfolio vašich výrobků je široké. Kde čerpáte inspiraci při vývoji novinek?

Šířka portfolia znamená více možností, kdy si spotřebitel může pochutnat na něčem lahodném a zdravém. Inspirace přichází většinou ve snech, v meditaci nebo při sportu. Vždy, když na novinky nemyslím, tak se nějaká v mé mysli objeví. Další krok je pak realizace. To už přicházejí do hry vědci, technologické testy a podobně. Občas je to velmi složité, nakonec se ale vize většinou podaří zrealizovat.

Kde všude je možné vaše výrobky koupit? Dodáváte i do běžných retailových řetězců?

Většina našich produktů je čerstvá a vyžaduje tedy chlazení, což jasně vymezuje možnosti prodeje. Největšími prodejní kanály jsou náš vlastní e-shop, internetový obchod Rohlík.cz a farmářské tržiště SCUK. Právě dokončujeme zalistování do prvního obchodního řetězce a rovněž hledáme větší partnery pro německý a švýcarský trh, kde o naše výrobky registrujeme velký zájem. Nákupčím velkých retailových řetězců vše teprve vysvětlujeme.

Začátky podnikání v naprosto novém segmentu trhu jistě nebyly snadné. Jaké největší překážky či výzvy jste museli zvládnout?

Otevření naší nové výrobny v Mníšku pod Brdy. Stabilizace výroby nám trvala něco přes rok a stála mě hodně sil. Teď už vše běží tak, jak má. Hlavním klíčem bylo vytvoření kvalitního týmu, což samozřejmě chvilku trvalo. Paradoxně největší výzvu pro nás v Mníšku představoval vodní zdroj. Voda je totiž pro fermentaci velmi důležitá a teprve po přestěhování vyšlo najevo, že našim přátelským bakteriím se ta zdejší moc nelíbí. Přivedlo nás to k vytvoření vlastní úpravny vody. Vodu takzvaně strukturujeme, a ona pak vytváří skvělé podmínky pro přátelské bakterie a jejich fermentaci.

Zaměření vaší firmy vybízí k otázce, jak a čím přispíváte k dnes tolik diskutované trvalé udržitelnosti? Již víme, že podporujete malé farmáře…

Udržitelnost je pro nás zásadní. Na počátku fermentace kokosu bylo zjištění, že většina Čechů netráví dobře lokální zeleninu. Důvodem je nefunkční mikrobiom. A že toto lze napravit jedno až dvou měsíční kúrou s fermentovanými potravinami z mladého kokosu. Takže, přivážíme sem špetku exotiky proto, abychom si mohli naplno užívat lokální úrody. Druhá forma udržitelnosti jsou obalové materiály. Většinu produktů máme v rPETu (již recyklované plasty) nebo ve skle.

Třetí forma je udržitelnost po pracovní stránce, tj. work-life-balance. Na to nyní, po šesti letech fungování firmy, konečně začíná být prostor. Počet hodin, které lidé v našem týmu odpracují týdně, již připomíná běžnou pracovní dobu a není to ono start-upové šílenství od rána do noci.

Výroba fermentovaných potravin vyžaduje moderní technologie i specifické postupy…

Máme několik klíčových bodů. Prvním jsou nejlepší možné suroviny v bio kvalitě, tedy plně bez chemie. Většinu z nich máme šokově zmrazenou z místa produkce v Thajsku. Dále to jsou speciální stroje na mletí kokosu, které v Evropě používáme jako jediní. Třetí bod je absolutní čistota výroby, protože při fermentaci nechceme do produktu vnášet nepřátelské bakterie. Za čtvrté je to již zmíněná tzv. strukturovaná voda a pátým bodem je, že ve výrobně máme velmi silné krystaly. Ionizují vzduch a otiskují do produktů energeticky náš záměr – vyrábět vysoce funkční potraviny, které umožní lidem žít lepší život.

 

Další články a mnoho zajímavého naleznete v Retail News 11.2024…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.