Privátní značky nadále posilují svou pozici na trhu, a to nejen díky kvalitě a inovacím, ale i rostoucí oblibě mezi českými spotřebiteli.
Výzkum společnosti NIQ ukázal, že 81 % zákazníků považuje privátní značky za výhodnou alternativu z hlediska poměru ceny a kvality. S podílem 27 % na českém trhu již tyto značky překonávají globální průměr, avšak stále mají prostor pro růst směrem k evropským lídrům, kde dosahují podílu až 50 %.
Mezinárodní asociace výrobců privátních značek PLMA uvádí, že podíl privátních značek v 17 zemích v Evropě nadále roste. Podle nejnovějších údajů společnosti NielsenIQ jejich podíl vzrostl v roce 2023 na 38,1 %, což je ve srovnání s rokem 2022 nárůst o1,7 %. Země s nejvyšším růstem podílu privátních značek jsou podle PLMA Portugalsko (+4,4 %), Německo (+2,9 %), Česká republika (+2,8 %) a Španělsko (+2,2 %). Zatímco Švýcarsko je jedinou zemí, která vykazuje pokles podílu privátních značek, stále je to země s nejvyšším podílem ze 17 sledovaných zemí. Podíl privátních značek ve Švýcarsku poklesl v roce 2023 o 0,1 % na 51,8 %. Švýcarsko zůstává jedinou zemí s podílem vyšším než 50 %.
Největší evropské trhy, Německo, Velká Británie a Francie, mají společný podíl Private Label 39,6 % v roce 2023, tento podíl vzrostl o 1,9 % oproti roku 2022. Nejvyšší nárůst podílu na největších trzích je patrný u krmiv pro domácí mazlíčky, potravin pro domácí zvířata a mražených potravin, všechny kategorie vzrostly v podílu o více než 2 %.
Podíl privátních značek ve Španělsku a Portugalsku vzrostl o 2,5 %. Nejvyšší nárůst podílu je patrný u nealkoholických nápojů, které vzrostly o +3,4 %. Ve Španělsku a Portugalsku existuje pouze jedna skupina s poklesem podílu, a to zdravotnictví. V Belgii (38,9 %) a Nizozemsku (44,9 %) vzrostl podíl privátních značek o +1,5 %. Nejvyšší růst v těchto dvou zemích je patrný u papírových výrobků, domácí péče a jídla. Podíl všech kategorií vzrostl o více než 2 %.
Také skandinávské země, Dánsko (35,1 %), Švédsko (27,9 %) a Norsko (21,9 %) vykazují růst podílu privátních značek, dohromady vzrostly o +1,7 %. Růst podílu privátních značek je viditelný ve všech kategoriích. Nejvyšší nárůst podílu je patrný u papírenských výrobků (+4,0 %).
Dobrý poměr ceny a výkonu
Podle společnosti NIQ 81 % dotazovaných zákazníků souhlasí s tím, že privátní značky nabízejí dobrý poměr ceny a výkonu. 78 % říká, že jejich kvalita je stejná jako u značkových produktů a 13 % si myslí, že je dokonce lepší. Podíl privátních značek tak dále narůstá a zájem o ně neopadá ani s poklesem inflace. Přestože privátní značky v poslední době již neprojevují takovou dynamiku jako v období vysoké inflace, stále mají velký potenciál pro další růst. Podle aktuálních dat NIQ je v posledním roce podíl privátních značek na českém trhu 27 %, což překračuje globální průměr 22 %, ale zaostává za průměrem Evropy, který činí 36 %. Evropští premianti jako Švýcarsko nebo Spojené království se pohybují s tržním podílem okolo 50 %. „Podíl privátních značek v České republice sice přesahuje globální průměr, přesto však v porovnání se západní Evropou zůstává významný prostor pro další růst. Pro úspěch na trhu je ale důležité nejen porozumět potřebám spotřebitele a sledovat aktuální trendy, ale i ovládat detailní znalost dané kategorie, jelikož každá má tak trochu svůj vlastní příběh,“ komentuje vývoj Romana Duníková, Customer Success Director NIQ.
Zatímco 78 % Čechů přiznává, že privátní značky nakupuje, reálně je alespoň někdy kupují v zásadě všichni. Průměrná cenová výhoda privátních značek činí 23 %, avšak u více než dvou třetin kategorií přesahuje 25 %.
Privátky se chovají jako klasické značky
U privátních značek můžeme stále častěji pozorovat stejné trendy jako u klasických značek. Už nejsou nutně nejlevnější a jsou více než v minulosti nabízeny v promocích, stejně jako klasické značky. Průměrná cenová výhoda je 23 %, nicméně u více než dvou třetin kategorií je to podle NIQ více než 25 %. Nakupující je stále častěji volí i z jiných důvodů, než je nižší cena.
Z dosavadních zkušeností obchodních řetězců vyplývá, že mezi nejoblíbenější produkty privátních značek patří masné výrobky, trvanlivé potraviny jako cereální tyčinky, přípravky na pečení a bujóny, stejně jako čerstvé ryby nebo drogistické zboží. Tyto kategorie si získávají rostoucí popularitu nejen na domácím trhu, ale také na exportních trzích, zejména ve střední a východní Evropě a v USA. Podle posledních analýz roste zájem spotřebitelů o zdravější varianty potravin, což přináší příležitosti pro české dodavatele.
„Zákazníci po privátních značkách sahají čím dál častěji. V minulosti je vnímali jako cenově dostupnější alternativu, dnes ale po privátkách sahají jako po kvalitní potravině s dobrou cenou. Nové prémiové řady privátních značek nebo řady zaměřené na zdravý životní styl jsou dnes plnohodnotnou alternativou značkových výrobků a zároveň nabízejí lepší cenu. Mnoho privátních značek se navíc vyrábí v České republice a pro české potravináře jsou garancí dlouhodobé spolupráce,“ doplňuje prezident SOCR Tomáš Prouza.
Mezi nejnovější trendy patří rostlinné alternativy a proteinové potraviny a nápoje. Další významný potenciál spočívá v produktech s vysokou přidanou hodnotou. Roste také zájem o balení s ingrediencemi a receptem pro domácí přípravu plnohodnotných teplých jídel, speciální druhy pečiva, jako jsou špaldové, bezlepkové a bio produkty, a bobuloviny či plodovou zeleninu.
Nové značky ve spolupráci s influencery
Společnost dm drogerie markt uvedla na český trh dvě nové privátní značky Hallohebamme a hautsache. Co je pro ně charakteristické? Jak uvádí Jiří Peroutka, manažer komunikace dm, obě značky se v podstatě zrodily tam, kam mnohé novinky teprve směřují. Přímo u spotřebitelů. Vyšly z jejich specifických potřeb, jež dokázaly odbornice, které u zrodu obou značek stály, identifikovat a naplnit. Své odborné znalosti, výsledky dlouholeté praxe a zkušenost proměnily ve spolupráci se svými klientkami, klienty a dm v produkty, které přes příznivou cenu směle konkurují produktům značkovým.
Značka Hallohebamme byla vytvořena s cílem poskytnout maminkám (před porodem i po něm), novorozencům a kojencům komplexní kosmetickou péči. Anja a Marie, které stály ve spolupráci s dm u kolébky této produktové řady, působí již mnoho let jako porodní asistentky a duly na porodním sále i mimo něj. Své know-how předávají širokému okruhu zájemkyň a zájemců nejen osobně, ale i prostřednictvím sociálních médií, vlastního podcastu a blogu. Díky dm nyní jejich know-how překročí pomyslnou hranici německy hovořícího publika a budou z něj moci profitovat i zákaznice a zákazníci dm Česko.
U vzniku značky hautsache stála specialistka na péči o pleť a pokožku Susanne Krammer. I ona je na sociálních sítích našich německy hovořících sousedů známou osobností (fraubeauty). Při své práci vychází z více než 20letých zkušeností. Své poznatky se svými sledujícími pravidelně sdílí na Instagramu, YouTube a TikToku a nyní její odborné znalosti a vášeň pro krásu našly konkrétní podobu v produktech hautsache.
Obě značky doplňují řadu tří desítek privátních značek dm. „Mezi našimi privátními značkami je velmi oblíbená značka dmBio, která se zaměřuje na bio produkty pocházející z ekologického zemědělství. Zohledňuje přitom i speciální nároky zákazníků co se týče nabídky potravin vhodných při různých intolerancích. Značka si získala důvěru zákazníků díky vysoké kvalitě svých produktů, transparentnosti složení a důrazu na udržitelnost. Zákazníci oceňují, že produkty jsou nejen zdravé, ale také dostupné za rozumnou cenu. Další oblíbenou značkou je Balea, která nabízí širokou škálu kosmetických a hygienických produktů. Je charakteristická vysokou kvalitou, pečlivě vybranými surovinami, inovativními recepturami a zároveň důrazem na co nejnižší ceny. Všechny produkty podléhají přísným interním kontrolám, díky čemuž se dostávají na nejvyšší příčky testů nezávislých hodnotících agentur,“ uvádí Jiří Peroutka.
„Privátní značky společnosti dm představují kvalitní alternativu k tradičním značkám a mají za cíl nabídnout našim zákazníkům výhodné ceny bez kompromisů na kvalitě,“ dodává Jiří Peroutka. Oblíbenost privátních dm značek ostatně potvrzují jejich odprodeje: více než každý druhý prodaný produkt pochází právě ze sortimentu dm značek.
Obliba privátních značek v sortimentu kosmetiky roste
Pro dokreslení obliby privátních značek v oblasti kosmetiky ještě několik údajů. Celkové dolarové tržby za privátní značky v sortimentu kosmetiky vzrostly v USA v loňském roce podle údajů agentury Circana pro PLMA o 10,4 % na 3,9 miliardy dolarů. Během prvního čtvrtletí roku 2024 byla krása vedoucím sektorem mezi všemi potravinářskými a nepotravinářskými kategoriemi, přičemž tržby za prodej v dolarech vzrostly o 7,9 % a v jednotkových prodejích o 2,1 %. Největší zisky patří kosmetice určené k péči o oční okolí (nárůst o 70 %), kosmetika na rty (50% nárůst), pleťové kosmetice (nárůst 37 %) a dámským vůním (nárůst 29 %). „Jak dokazují prodejní čísla, maloobchodníci jsou oddaní privátním značkám obchodů s kosmetikou, kosmetikou a osobní hygienou tím, že nabízejí vysoce kvalitní, inovativní produkty za dostupné ceny,“ komentoval údaje Anthony Aloia, viceprezident Mezinárodní asociace výrobců privátních značek PLMA.
Napsat komentář