Zdravá výživa veterinární, péče, pojištění nebo společné trávení volného času. Současná doba nabízí páníčkům a jejich zvířecím mazlíčkům řadu možností.
Pořízení domácího mazlíčka znamená také investici alespoň do jeho základního vybavení, jako jsou vodítko, obojek, kšíry, pelíšek, misky na vodu a krmivo či hračky. Řešit se musí třeba i hlídání v době dovolené nebo doklady, které mazlíček potřebuje na cestu do zahraničí.
Před začátkem školního roku provedla společnost Billa průzkum oblíbenosti domácích mazlíčků. „Z našeho průzkumu jednoznačně vyplývá, že jsme národem pejskařů. V přímém porovnání pes nebo kočka tři ze čtyř lidí upřednostní psa. O tom, že jako Češi obecně máme rádi zvířata, svědčí to, že sedm lidí z deseti pak mají nebo někdy měli doma psa a 47 % má nebo mělo doma kočku.
Zrovna tak 45 % lidí má nebo mělo doma morče nebo křečka a 42 % rybičky. Pro zajímavost, 3,57 % respondentů má ze své domácnosti zkušenosti s chovem hadů,“ popisuje výsledky průzkumu Ivana Stará, vedoucí strategického marketingu společnosti Billa ČR a dodává: „Zajímalo nás také, co je důvodem k tomu, že lidé dětem domácí zvíře nepořídí. Nejčastěji, u třetiny hlasujících, to jsou časové důvody a potřebná péče, u čtvrtiny lidí jsou to zdravotní důvody, například alergie, čtvrtina lidí nechce obecně starosti navíc, 11 % brání pořízení domácího mazlíčka ekonomické důvody a pouze 6 % lidí uvedlo jako důvod to, že nemá požadované zvíře rádo.“ Třetina lidí podle průzkumu hledá v případě, že nechce pořídit dětem živé zvíře, alternativu, například v podobě plyšového zvířátka. Toto zjištění spojila Billa s marketingovou spotřebitelskou kampaní a od středy 4. září nabízí zákazníkům za nákup nálepky pro získání jednoho ze sedmi plyšových psů a koček.
Domácí mazlíček není věc
V roce 2014 vstoupil v účinnost nový občanský zákoník č. 89/2012 Sb. v aktuálním znění, který upravuje postavení zvířete v našem právním řádu. Postavení zvířete je uvedeno v § 494, který říká, že: živé zvíře má zvláštní význam a hodnotu již jako smysly nadaný živý tvor, živé zvíře není věcí a ustanovení o věcech se na živé zvíře použijí obdobně jen v rozsahu, ve kterém to neodporuje jeho povaze. Z toho plynou i závazky majitelů a chovatelů zvířat, jak mají se svými zvířecími kamarády zacházet. Jak ale vyplývá ze samotného výrazu domácí mazlíček, pejsky a kočičky jejich majitelé často spíš rozmazlují.
Kdo má doma čtyřnohého přítele, ví, na kolik ho pes nebo kočka měsíčně a ročně vyjde. Na pořízení a péči o domácího mazlíčka jsou třeba často nemalé a dlouhodobé investice. Cena za pořízení štěněte závisí na plemenu, zatímco adopční poplatek za psa z útulku je nižší. Tyto výdaje jsou však jen první investicí na vaší cestě se psem. „Po zakoupení či adoptování psa doporučuji navštívit veterináře, který zkontroluje, zda je pes naočkován a kdy vás čeká další očkování. U nás je povinné jen očkování proti vzteklině,” shrnuje Denis Klinger, ředitel společnosti PetExpert, která je jednou z firem specializujících se na pojištění domácích mazlíčků a jejímž pojistitelem je ČSOB Pojišťovna, a dodává, že vám veterinář pravděpodobně nabídne i další očkování, například proti psince, parvoviróze a dalším onemocněním. Generali Česká pojišťovna nabídla pojištění Mazlíček klientům poprvé v roce 2007. Od té doby má v portfoliu tisíce pojištěných zvířat (z 98 % jde o psy) a s jejich majiteli řešila přes 40 tis. pojistných událostí.
Krmivo jako nejvyšší pravidelný výdaj
Krmivo patří mezi nejvýznamnější pravidelné výdaje za psa nebo kočku. Na trhu je široká nabídka granulí a konzerv, přičemž cena se odvíjí od kvality složení. Platí, že čím kvalitnější krmivo je, tím vyšší je jeho cena. Kvalitní strava pro psy se pohybuje v rozmezí 120 až 200 Kč za kilogram, přičemž čím větší pes, tím vyšší budou náklady na krmení. Téměř polovina všech výdajů českých domácností na krmiva pro domácí mazlíčky šla v prvních třech měsících tohoto roku na výrobky v akci. Nejdůležitějšími nákupními kanály pro nákup krmiva pro domácí mazlíčky jsou podle Spotřebitelského panelu domácností GfK diskontní prodejny, hypermarkety a specializované prodejny pro domácí mazlíčky. Domácnosti nejčastěji nakupují krmivo pro kočky. Nejvíce výdajů na krmivo pro kočky šlo na mokré krmivo, mezi které patří konzervy, masové kapsičky nebo například mléka. Nejvíce z výdajů na krmivo pro psy šlo na suchá krmiva (granule apod.). Vysoký podíl na celkových výdajích měly také doplňky stravy. U krmiv pro psy byly asi jen dvě pětiny výdajů využity na produkty v akci.
Volný čas není jen venčení…
Pořízení domácího mazlíčka znamená také investici alespoň do jeho základního vybavení, jako jsou vodítko, obojek, kšíry, pelíšek, misky na vodu a krmivo či hračky. Ceny těchto položek se liší podle kvality a materiálu.
Stále více obcí vyhrazuje pro psy prostory pro venčení apod. S nápadem, jak aktivně trávit čas se svým psem přišla společnost Purina, která se rozhodla postavit po celé České republice 20 nových a bezpečných psích hřišť. Podle odhadů žijí v českých domácnostech více než dva miliony psů, a Purina tím podpoří jejich aktivní trávení volného času s páníčky. Z obcí přihlášených do programu byly vybrány: Bořenovice, Bžany, Český Rudolec, Český Těšín, Chvalčov, Dvůr Králové nad Labem, Holice, Jihlava, Jinačovice, Kadaň, Kraslice, Letonice, Měšice, Nedvězí u Prahy, Nelahozeves, Sázava, Únanov, Úpice, Úštěk a Zubří. Tyto obce se co do počtu psů pohybují od nejmenších Bořenovic s 50 psy až k Jihlavě, kde žije 3 679 psích miláčků. Celkem se tak na nových hřištích bude moci prohánět až 16 tisíc psů z nejbližšího okolí. Společnost je dlouhodobě partnerem organizací podporujících vztah mezi zvířaty a člověkem prostřednictvím nejrůznějších aktivit nebo také terapií s asistencí zvířat. Rozhodla se proto podpořit projekt výstavby psích hřišť, která budou denně tento cíl po celé republice podporovat.
Firmy jsou ke zvířecím miláčkům vstřícné
V dnešní době je stále více firem po celém světě, které přecházejí na model pet-friendly kanceláří. V zahraničí je jich téměř polovina (45 %), zatímco v tuzemsku je to jen něco přes 10 %. Podle průzkumu značky Royal Canin, která patří do portfolia společnosti Mars, jsou majitelé domácích zvířat díky psům v kanceláři spokojenější (58 %), mají více sociálních interakcí s kolegy (52 %) a méně úzkosti a stresu (57 %). Psi podle odborníků fungují jako katalyzátor rozhovorů a posilují mezilidské vztahy. Randolph Barker z univerzity v americké Virginii ve své studii zjistil, že přítomnost zvířat na pracovišti významně podporuje konverzaci mezi kolegy. „Zvířata měla moc spojit kolegy, kteří by spolu jinak nepřišli do kontaktu. Společnou řeč často našli i ti, kteří mezi sebou dřív řešili jen pracovní záležitosti,“ popisuje Barker. Podobné zkušenosti měli i psychologové z univerzity ve Washingtonu. V jedné sérii experimentů zjistili, že účastníci, kteří pracovali na rozhodovacích úkolech ve společnosti psa, hodnotili svůj tým jako přátelštější a pozornější, což zvýšilo jejich následnou spolupráci a mezilidskou důvěru.
Podle psycholožky Kamily Velkové je reálný mezilidský kontakt v dnešní době, kdy dominují virtuální komunikační technologie, obzvláště cenný. „Fyzická komunikace umožňuje mozku přijímat škálu sociálních signálů, jako jsou výrazy obličeje, tón hlasu a tělesné pohyby, což virtuální kontakt neumožňuje. Například podle neurovědkyně Wendy Suzuki jsou fyzická aktivita, mentální stimulace, sociální interakce, pozitivní emoce a práce se stresem klíčové pro zdraví mozku. Domácí mazlíčci pozitivně ovlivňují všechny tyto aspekty,“ vysvětluje Kamila Velková.
Kanceláře přátelské ke psům má i pražská centrála společnosti Mars, která rovněž podporuje i další podniky, aby tento koncept osvojily, pokud jim to okolnosti dovolí. Díky dlouholetým zkušenostem v této oblasti se společnosti podařilo vytvořit sadu nástrojů, které pomáhají při zavádění pet-friendly kanceláří a jsou firmám k dispozici.
Více než polovina majitelů psů věří, že pet-friendly pracoviště zvyšuje spokojenost s prací. U těch, kteří již v takovém prostředí pracují, 74 % hlásí vyšší pracovní spokojenost. Stejně tak přes polovinu zaměstnavatelů očekává s příchodem psů zlepšení firemní kultury, přičemž 84 % z těch, kteří tuto politiku zavedli, skutečně zaznamenalo zlepšení kultury a nižší fluktuaci zaměstnanců. Rovněž by podle průzkumu více než polovina pejskařů zvážilo změnu práce nebo si snížilo úvazek, kdyby jejich firma nebyla přátelská ke zvířatům. Ještě dále jdou mladí – 37 % lidí z generace Z by bylo ochotno přijmout nižší plat jen proto, aby mohli pracovat ve firmě, která je přátelská ke psům.
Napsat komentář