Allegro ve 2. čtvrtletí: v Česku slaví platforma rok fungování, první celé čtvrtletí uzavírá i allegro.sk

Nejdůležitější finanční údaje:

Konsolidovaná skupina

  • Hrubá hodnota zboží (GMV) skupiny, včetně mezinárodních operací, se ve 2. čtvrtletí mezičtvrtletně zvýšila o 2,2procentního bodu na +11,1 %, zatímco konsolidovaný upravený zisk EBITDA vzrostl meziročně o 31,5 %. Oba výsledky byly lepší, než se očekávalo.
  • Počet aktivních kupujících překročil 20 milionů v rámci celé regionální působnosti skupiny a zahrnuje více než 5 milionů zákazníků mimo Polsko.

Polsko

  • GMV z polských operací přesáhla ve 2. čtvrtletí 15 miliard PLN, když se růst meziročně zrychlil na 11,6 %, což je více než dvojnásobek tempa nominálních maloobchodních tržeb.
  • Tržby¹ v Polsku zrychlily růst na +23,8 % meziročně a ve 2. čtvrtletí dosáhly 2,3 miliardy PLN, přičemž tržby z reklamy meziročně vzrostly o 30 %.
  • Zrychlující se růst tržeb šel ruku v ruce s pokračujícím řízením nákladů, což ve 2. čtvrtletí zvýšilo upravený zisk EBITDA z polských aktivit meziročně o téměř 35 %, tedy třikrát rychleji než GMV, na více než 908 milionů PLN².
  • Upravená marže EBITDA dosáhla ve druhém čtvrtletí 6,03 % GMV, což je více, než si společnost Allegro stanovila ve střednědobém plánu.
  • Silná ziskovost a lepší konverze hotovosti pomohly snížit zadluženost na téměř 1x, čímž se skupině od září uvolnila nižší marže z půjček.
  • Nejvýhodnější kombinace stále rostoucího výběru zboží za skvělé ceny láká stále více zákazníků. Základna aktivních kupujících společnosti Allegro v Polsku dosáhla ve druhém čtvrtletí 14,9 milionu. Průměrná GMV na aktivního kupujícího byla meziročně vyšší o 5,6 % a činila 3 870 PLN ročně.
  • Více než 6 milionů uživatelů nyní využívá bezplatné doručování v rámci programu Allegro Smart! v Polsku, kde došlo k největšímu mezičtvrtletnímu nárůstu počtu předplatitelů za poslední více než 4 roky.
  • Služba Allegro Pay má více než 2 miliony uživatelů. Hodnota půjček poskytnutých fintech odnoží společnosti Allegro vzrostla na 2,7 miliardy PLN, čímž bylo ve 2. čtvrtletí financováno 13,9 % GMV.

Další trhy

Ve druhém čtvrtletí v Česku debutovaly výdejní automaty Allegra One Boxy. Allegro Smart! je již regionální a pomáhá snižovat náklady spotřebitelům v Polsku, Česku, na Slovensku a ve Slovinsku.

Nové platformy rozšířily oslovitelný trh společnosti Allegro o 16 milionů lidí. V budoucnu se počítá s rozšířením o dalších 15 milionů spotřebitelů, počínaje letošním rokem v Maďarsku.

Výhled

  • Společnost Allegro očekává ve 3. čtvrtletí meziroční nárůst GMV polských operací v rozmezí 10 -11 %, nárůst tržeb o 16 – 18 % a nárůst upraveného zisku EBITDA meziročně o 11 – 13 %. Očekává se, že GMV za 3. čtvrtletí u mezinárodních operací meziročně poklesne o 3 – 6 %. V důsledku poklesu maloobchodních tržeb v segmentu MALL mohou tržby meziročně klesnout o 26 – 28 %, přičemž upravená ztráta EBITDA je plánována ve výši 150-160 mil. CAPEX se ve 3. čtvrtletí předpokládá ve výši 140-150 mil. PLN v Polsku a 35 – 45 mil. PLN v mezinárodních aktivitách. Očekává se, že konsolidované GMV vzrostou meziročně o 9 – 10 % a tržby se ve 3. čtvrtletí zvýší o 8 – 10 %. Předpokládá se, že upravený zisk EBITDA skupiny vzroste meziročně o 5 – 8 % a CAPEX dosáhne 175 – 195 milionů PLN.

Druhé čtvrtletí bylo pro společnost Allegro plné milníků. Pokračujeme v růstu našeho podnikání a zvyšování ziskovosti v Polsku, zatímco postupně expandujeme do zahraničí,“ řekl Roy Perticucci, generální ředitel společnosti Allegro. „Počet aktivních kupujících na Allegro překročil 20 milionů v celém regionu, přičemž u nás nakupuje už přibližně 5 milionů zákazníků mimo Polsko. Po čtvrtletí silného růstu nyní více než 6 milionů polských spotřebitelů využívá bezplatného dodání v rámci programu Allegro Smart! a Allegro Pay má více než 2 miliony uživatelů. To je skvělým příkladem toho, čím se lišíme – na věci se díváme z pohledu spotřebitele, abychom mu mohli přinášet skvělé funkce. Allegro Delivery je nejnovějším krokem na naší cestě směřující k ještě jednodušším a pohodlnějším online nákupům. Cílem služby je přenést rozhodování o výběru dopravce do jediného rozhraní, v němž si zákazník musí vybrat pouze preferovanou skříňku nebo doručení domů. Všichni dopravci jsou vítáni, protože program poskytuje příležitost pro ještě efektivnější spolupráci mezi našimi logistickými partnery a námi, což pomůže všem stranám zvýšit objemy.“

Generální ředitel dodal: „Ve druhém čtvrtletí uplynul rok od spuštění Allegro.cz v Česku a bylo to první celé čtvrtletí pro Allegro.sk na Slovensku. Obě platformy pokračují v transformaci e-commerce v obou zemích. Jejich bezkonkurenční výběr více než 220 milionů nabídek se promítl do více než 2,5 milionu aktivních kupujících v Česku a na Slovensku. Nyní připravujeme vstup do Maďarska, který se uskuteční ještě letos. Zpráva o ekonomickém dopadu společnosti Allegro ukázala, že jsme klíčovým setrvačníkem polské ekonomiky, který pomáhá vytvářet přibližně 1 % hrubého domácího produktu Polska a pracovní příležitosti pro zhruba 1 % polské pracovní síly. V mezinárodní expanzi našeho modelu postupujeme krok za krokem a plánujeme replikovat náš pozitivní dopad v každé zemi, kde působíme.“

Aktuality z Polska: Allegro překonává očekávání ziskovosti a zůstává hlavní online nákupní platformou v zemi

Podle zprávy o nákupním chování zákazníků začíná přibližně 80 % Poláků, kteří nakupují online přes tržiště, u společnosti Allegro. Celkově každý třetí polský spotřebitel, který se chystá něco koupit online, jde nejprve na Allegro, a to díky bezkonkurenčnímu výběru a nejlepším možným cenám. Díky atraktivitě platformy se počet aktivních kupujících v Polsku ve druhém čtvrtletí zvýšil na téměř 15 milionů a společnost Allegro splnila nebo překonala všechna svá finanční očekávání pro druhé čtvrtletí v Polsku. Stovky milionů nabídek za atraktivní ceny od více než 153 tisíc obchodníků na platformě Allegro zvýšily průměrné roční výdaje GMV aktivních kupujících meziročně o 5,6 %. Ve výsledku tak celková GMV platformy v Polsku ve 2. čtvrtletí zrychlila meziroční růst na 11,6 %, což je více než dvojnásobek tempa růstu nominálních maloobchodních tržeb v zemi. Průběžné řízení nákladů a zlepšování spolufinancování zvýšilo ve 2. čtvrtletí meziroční růst upraveného zisku EBITDA na téměř 35 %. To posunulo marži společnosti Allegro nad střednědobé aspirace na úrovni 6 % a snížilo zadluženost na téměř 1x.

Program Allegro Smart! zaznamenal největší mezičtvrtletní nárůst počtu předplatitelů za poslední čtyři roky a jejich celkový počet v Polsku překročil 6 milionů. Počet uživatelů služby Allegro Pay překročil hranici 2 milionů, zatímco fintechová odnož společnosti Allegro pomohla ve 2. čtvrtletí financovat 13,9 % GMV, což je téměř o 2 procentní body více než o rok dříve. Značky Allegro jsou odjakživa míněny jako synonyma pohodlného nakupování přes internet a nyní k nim patří i Allegro Delivery, inovativní způsob, jak spojit sílu logistických partnerství Allegro ve prospěch pohodlí spotřebitelů. Prvními partnery nového programu jsou společnosti One by Allegro a ORLEN Paczka. Společná síť zahrnuje přibližně 18 tisíc odběrných míst po celém Polsku, včetně více než 3 800 Allegro One Boxů ke konci druhého čtvrtletí.

Mezinárodní aktuality: Úspěšné etablování tržiště v Česku a na Slovensku otevírá cestu k další expanzi

Od spuštění Allegro.cz v Česku uplynul rok a Allegro.sk na Slovensku právě uzavřelo první celé čtvrtletí. Na obou nových platformách se nachází více než 220 milionů nabídek a přes 2,5 milionu aktivních kupujících. K bezkonkurenčnímu výběru v Česku a na Slovensku přispěla rostoucí skupina více než 53 tisíc obchodníků, přičemž GMV od místních obchodníků vzrostla oproti předchozímu čtvrtletí o více než polovinu. To podpořilo solidní pokrok v návštěvnosti, která ve druhém čtvrtletí dosáhla 79 milionů návštěv a 5,1 milionu prodaných položek na obou nových platformách, což celkově vedlo k meziročnímu růstu GMV z mezinárodních operací.

Předplatné služby Smart! v Česku si udrželo silný dvouciferný růst, na Slovensku má již přes 100 tisíc uživatelů. Program ukazuje, jak Allegro postupně implementuje své úspěšné značky na mezinárodní úrovni. Další z nich je síť výdejních automatů One Box, která nedávno debutovala v Česku s více než 140 boxy a další neustále přibývají. Ty jsou nyní vybaveny terminály umožňujícími platbu na dobírku, což vychází vstříc potřebám českých zákazníků. Allegro pokračuje v transformaci českých značek MALL a CZC na efektivní obchodníky na platformě Allegro. Minimalizace nízkomaržových maloobchodních prodejů v MALL se projevila v nižší GMV, ale také v menší meziroční ztrátě upravené EBITDA. Nové platformy v Česku a na Slovensku rozšířily oslovitelný trh skupiny Allegro o 16 milionů lidí, přičemž dalších 15 milionů přibude v rámci expanze skupiny, jejíž model je založen především na nízkém objemu aktiv. Vstup na každý nový trh bude stát méně a méně a zároveň bude zvyšovat působnost skupiny a generovat další GMV. V krátké době je plánována expanze do Maďarska.

Finanční aktuality

Společnost Allegro ve druhém čtvrtletí nadále zrychlovala růst GMV skupiny a udržovala si vynikající ziskové marže na polském trhu,“ uvedl Jon Eastick, finanční ředitel společnosti Allegro. „Tržby v Polsku se ve čtvrtletí meziročně zvýšily o 23,8 %, což nám dává prostor pro další investice do marketingu a našeho týmu, stejně jako do nových softwarových funkcí a rozšíření našich řešení pro doručování Allegro One. Polští spotřebitelé zvýšili své průměrné roční výdaje na Allegro meziročně o 5,6 % a objevují se náznaky, že zákazníci utrácejí za jeden nákup ve většině kategorií více. Síla našich polských operací umožnila Skupině do konce června dále snížit zadluženost na 1,04x upraveného zisku EBITDA Skupiny, což nám dává finanční flexibilitu, abychom mohli bez obav investovat do mezinárodní expanze společnosti Allegro. Nové trhy v Česku a na Slovensku zlepšily náš růstový profil v mezinárodních operacích, přičemž GMV ve 2. čtvrtletí vzrostla mezičtvrtletně o 34,4 %, včetně prvního příspěvku ze Slovenska. Do postupné expanze našich mezinárodních operací investujeme až 20 % polské upravené EBITDA.“

 

1. Součet celkových příjmů a ostatních provozních výnosů.

2. Společnost Allegro do této tiskové zprávy zahrnula některé alternativní ukazatele výkonnosti, které nejsou definovány v rámci Mezinárodních standardů účetního výkaznictví. Definice alternativních ukazatelů výkonnosti používaných společností Allegro jsou uvedeny v mezitímní zprávě Skupiny, strana 14-16, která je k dispozici na adrese https://about.allegro.eu/financial-results .

 

Zdroj: FYI Prague

Praha, 23. září 2024