Lídři světového trhu podporují přechod na 2D kódy

Přes dvacet největších dodavatelů a obchodníků (vč. on-line) působících ve více než 150 zemích aktivně podporuje přechod na 2D kódy ve standardu GS1.

Společnosti jako Mondeléz, Nestlé, P&G, L’Oréal, Metro, Lidl, Auchan nebo Carrefour ve společném usnesení deklarovaly úsilí o jednotný přístup s cílem úspěšně provést migraci na 2D kódy v maloobchodě.

Usnesení vyzývá k jednotnému přístupu při zavádění změn u dodavatelů a obchodníků. Výrobci by měli v produktových portfoliích implementovat 2D kódy ve standardu GS1, retaileři se zaměří na instalaci vhodných snímačů a SW. Mezi signatáři je i společnost Albert Heijn. Není bez zajímavosti, že Dr. Albert Heijn ze třetí generace majitelů firmy Ahold se v 70. letech zasadil o vznik jednotné evropské struktury pro identifikaci produktů – třináctimístného čísla známého dnes pod zkratkou GTIN (Global Trade Item Number).

Migrace z 1D na 2D kódy v retailu patří mezi hlavní priority globální standardizační organizace GS1. Strategickým cílem je dosáhnout připravenosti obchodníků po celém světě, aby byli schopni snímat a zpracovávat 2D kódy ve standardu GS1 do roku 2027.

Proč 2D kódy?

Spotřebitelé i regulační orgány požadují více informací o produktech. B2C údaje jako složení, návod k použití, data týkající se bezpečnosti, certifikace produktu, informace k recyklovatelnosti a mnohé další je potřeba mít ihned dostupné. Současně sílí tlaky na viditelnost produktů v celém dodavatelském řetězci kvůli snižování možných rizik i na větší dostupnost dynamických dat pro efektivnější logistiku. Jde například o šarži, datum spotřeby, sériové číslo apod. Tyto údaje lze využít pro B2B účely, pro potřeby dosledovatelnosti nebo efektivní stahování produktů z trhu.

Tradiční čárový kód EAN-13 (resp. analogický UPC v Severní Americe), který po pět dekád podporoval efektivitu retailu po celém světě, nemá na pokrytí popsaných požadavků potřebnou kapacitu. To je důvod k přechodu na 2D kódy ve standardu GS1. Kódy GS1 DataMatrix a GS1 QR Code jsou vedle globálně unikátního čísla produktu GTIN schopné nést velké množství informací, které lze načíst i pomocí smartphonů. Přitom budou dále plnit základní funkci identifikace položky nejen při odbavování na pokladně.

Benefity v praxi

Použití nové generace kódů se testuje v bezmála padesáti zemích reprezentujících zhruba 88 % světového HDP. Úspěch hlásí například australský řetězec Woolworths, který díky automatickému snímání data spotřeby dokázal snížit plýtvání potravinami o 40 % při zlepšení produktivity intralogistických operací o více než pětinu. Brazilské síti Perla Deli 2D kódy pomáhají blokovat prodej prošlých produktů a japonský řetězec 7-Eleven (který od roku 1982 poprvé načítal kódy EAN mimo Evropu) dosáhl zefektivnění operací a zlepšení procesů zajišťování kvality ve svých obchodech v Thajsku. Výsledkem je spokojenější zákazník, kterému je garantována čerstvost produktů.

Přístup k B2C datům na webu

Kromě identifikace produktu a kódování dynamických dat však 2D kódy Systému GS1 umějí ještě více. S využitím standardu GS1 Digital Link dokáží zprostředkovat mnohé další informace uložené na webu. 2D kód s tzv. digitálním linkem funguje jako pevně definovaný odkaz. Po jeho naskenování uživatele propojí s určenou internetovou adresou, zatímco pokladní skener z téhož kódu načte pouze identifikátor produktu (GTIN), popř. datum spotřeby. Jinými slovy, standard pro digitální link ze stejného datového nosiče nesoucího identifikaci produktu vytvoří bránu k on-line informacím.

S novou generací kódů se tak do popředí dostává zákazník. Jednoduchým naskenováním telefonem dostane celý příběh produktu. Dozví se, odkud pochází, jak byl vyroben, zda obsahuje alergeny, jak jej lze recyklovat nebo jaká je jeho ekologická stopa. Nová úroveň transparentnosti produktů lidem pomůže činit poučenější, bezpečnější a udržitelnější rozhodnutí o tom, co kupují a používají. „První načtení čárového kódu v roce 1974 spustilo revoluci v obchodu a navždy změnilo způsob, jakým nakupujeme a prodáváme zboží. V dnešním světě však spotřebitelé oprávněně požadují více informací o produktech, které kupují. To je důvod, proč přechod na 2D kódy spolu s předními retailery a dodavateli intenzivně podporujeme,“ vysvětluje Renaud de Barbuat, prezident a CEO GS1.

Standard GS1 Digital Link přitom dokáže zpřístupnit několik sad informací určených pro určité cílové skupiny (spotřebitelé, obchodníci, regulační orgány…) současně. Pokud nastane potřeba některá data aktualizovat, změny bude možné provést, aniž by se stávající 2D kód na obalu produktu měnil.

 

Další články a mnoho zajímavého naleznete v Retail News 9.2024…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.