I v oblasti pet food platí známé rčení: Obal prodává. A jak je svět obalů pro produkty našich domácích mazlíčků pestrý, co se týká používaných materiálů, tak je ještě pestřejší z hlediska jejich designů.
Domácí mazlíčky mají doma rádi děti i dospělí. A protože jsou většinou bráni jako členové rodiny, chceme pro ně vše nejlepší, i co se týká stravy. Toho jsou si dobře vědomi i výrobci sortimentu pet food, kterých není málo a musí o zákazníka „bojovat“. Stejně jako v případě produktů pro lidi, kvalitou a… obalem.
Obaly se v sortimentu pet food objevují snad všech typů – krabice, sáčky, pytle, dózy i plechovky. Nemluvě o velkém sortimentu propagačních stojanů a dalších POS pomocných prvků. A stejně jako u jiného sortimentu, i oblast pet food podléhá řadě trendů, které odpovídají požadavkům trhu, stavu myšlení společnosti i současnému rozvoji výrobních technologií.
Řada výrobců se snaží o co nejkomplexnější a zároveň pro zvíře co nejzdravější receptury krmiva. Mezi ně patří i receptury Bohemia Pet Food – krmné směsi z kvalitních ingrediencí, které jsou sušené, ale zároveň jsou míchané, nikoli granulované. Jedná se tedy ve své podstatě o sušený BARF. Producent však neřeší jen vlastní krmivo, ale i obal. Bohemia Pet Food patří k těm, co využívají eco-friendly obaly, které samozřejmě zároveň splňují zákonné požadavky pro styk s potravinami dle nařízení EU. Designově jednoduché obaly jsou transparentní, uzavíratelné a recyklovatelné. Jsou spolehlivým a bezpečným obalem pro všechny produkty. Vynikající bariérové vlastnosti, vzhledem k opětovně uzavíratelnému ZIPu proti vlhkosti, kladou důraz na čerstvost a trvanlivost, kterou každý chovatel určitě ocení.
Obal komunikuje postoje společnosti
Především západní svět si stále více uvědomuje, že je potřeba se chovat zodpovědnějším způsobem k enviromentálnímu prostředí. I spotřebitelé, kteří nakupují pro domácí zvířata, nezkoumají jen kvalitu výrobku a nejsou ovlivněni jen líbivým designem. Chtějí se značkou sdílet i své další hodnoty a na předním místě k nim patří právě udržitelnost. K předním poskytovatelům tohoto obalového požadavku patří značka Purina (Nestlé). Tento brand se zavázal, že do roku 2025 bude 100 % jím využívaných obalů recyklovatelných nebo znovupoužitelných.
V současnosti je již téměř 80 % obalů této značky navrženo tak, aby byly recyklovatelné tam, kde to místní infrastruktura umožňuje. Purina edukativním způsobem vede k zodpovědné recyklaci i spotřebitele. Například na svém webu vysvětluje obaly po jejich vyprázdnění. Brand již téměř dva roky používá i udržitelnější formu POS propagace. Již na podzim 2022 se prezentovala novými, na míru vyrobenými, multifunkčními udržitelnými stojany.
Tyto stojany snižují množství odpadu hned třikrát. Jsou vyrobeny ze zbytkového materiálu vznikajícího při produkci nábytku. Navíc vydrží nejméně dva roky, každý nový stojan tak nahradí více než 20 kusů kartonových. Po skončení své úlohy poslouží pro výrobu něčeho nového, konkrétně farmářských bedýnek. Stojany mají oproti svým kartonovým předchůdcům více než 50x delší životnost a jsou vyrobeny pouze z odpadového materiálu.
Velice obdobně má Purina nastavenou filozofii i pro obaly. Spotřebitel si rád kupuje stravu pro pejsky či kočičky v podobě populárních kapsiček. V současnosti již má z čeho vybírat i po stránce udržitelných řešení. Mezi prvními brandy od Puriny byla značka Gourmet, konkrétně řada Mon Peti, která využila recyklovatelné kapsičky. Jen o malinko později byly na trhu prezentovány i populární polévky Felix Soup rovněž v recyklovatelných obalech.
Inovace ve spojení s digitálním potiskem
Vysokou kvalitou a komplexností krmiva, včetně hypoalergenního suchého krmiva pro psy, se 100% hmyzí bílkovinou a dalšími „specialitkami“ se vyznačuje značka Green Petfood. Základní myšlenkou Green Petfood je spojovat hodnoty inovace (především v oblasti výroby inovativního a ekologického krmiva pro psy) a udržitelnosti. Velmi zdařilý obal z vlnité lepenky na krmivo pro psy, který dokáže vhodně všechny atributy komunikovat, navrhla pro Green Petfood společnost Thimm. Vedle využití jednoho z nejvíce ekologického obalového materiálu vůbec, Green Petfood a Thimm společně vyvinuli atraktivní prodejní obal na krmivo pro psy s účinnou reklamou.
Díky nejmodernější technologii digitálního tisku lze obal na krmivo pro psy potisknout různými motivy v prvotřídní tiskové kvalitě. Oslovující a individuální design série výrobků přispívá k podpoře prodeje. Obaly s digitálním potiskem na krmivo pro psy od Green Petfood nabízí velké reklamní a komunikační plochy, které lze potisknout různými obrázky a motivy mířícími na určité cílové skupiny. Vysoká kvalita digitálního potisku umožňuje i realizaci velmi atraktivní grafiky s fotorealistickými obrázky psů, kteří ještě více emocionalizují obal z vlnité lepenky na krmivo pro psy. Uživatelsky přátelská je i vlastní konstrukce obalu s vyraženými otvory pro prsty, čímž umožňuje snadné otevírání obalu.
Zaměřeno na „Flexible“
K velmi populárním obalům v oblasti pet food patří různé typy sáčků a pytlů. Velkým benefitem těchto obalů je nízká hmotnost, dobrá manipulovatelnost, vysoká hygieničnost a samozřejmě i výborný marketingový potenciál, který může využívat pro svá verbální i non verbální sdělení velké plochy hladkého, dobře potiskovatelného obalu. Co se týká materiálů, nejčastěji jsou využívány plastové fólie, eventuálně v případě požadavku vyšší bariéry, i lamináty.
Fólie pro tento typ obalů vyrábí i producent plastů, společnost Granitol. Flexibilní pytle z laminovaných fólií Lamibag se používají jako flexibilní obal splňující náročné požadavky na bariérové vlastnosti, vzhled a funkčnost obalu. Flexibilní pytle Lamibag jsou primárně určeny k balení suchých krmiv pro segment pet food. Vykazují vysokou mechanickou pevnost, robustnost a odolnost vůči vnějším vlivům.
Jsou opatřeny nejmodernějšími prvky, které zaručují efektivní a komfortní spotřebitelské užívání. K výrobě pytlů se používá vícevrstvý materiál Lamiten, který v závislosti na počtu kombinovaných materiálů může být většinou “duplex“ nebo “triplex“. V tomto laminátu jsou technologií laminace kombinovány různé materiály typu PE, BOPP, PET, kdy každý materiál v laminátu zastává svou specifickou funkci. Objednavatelé oceňují, že výroba flexibilních pytlů Lamibag je zakázková, přesně podle specifických požadavků zákazníka.
Vlastní pytle mohou mít různé konstrukční provedení (s bočními sklady, s odnosným držadlem, mikroperforací, přeložené zalepené dno, easy open atd.). Pytle mohou být opatřeny i některou z možností opakovaně uzavíratelných systémů (TOP zip, Front zip, Top slider atd.). Z ekologického hlediska nezávadné, v kombinaci PE/PE a PE/PP recyklovatelné, fólie lze skládkovat nebo likvidovat spalováním, při kterém nevznikají životnímu prostředí škodlivé látky. Ostatní kombinace lze pouze skládkovat či likvidovat spalováním.
Trvale udržitelná alternativa
Společnost Greiner Packaging patří mezi nejznámější výrobce plastových obalů různých typů, vyrábí i kelímky, vaničky, tácky a víčka pro trh s krmivy pro zvířata. Tyto obaly představují trvale udržitelnou alternativu k hliníkovým mističkám nebo flexibilním pouch-up obalům. Ty se často sestávají z kombinace plastu a hliníku, příp. jiného kovu, a proto jsou špatně recyklovatelné.
Monomateriálová řešení z plastu mohou být snadno recyklována a při jejich výrobě lze využít také recyklované nebo alternativní materiály. Téma trvalé udržitelnosti bere Greiner Packaging vážně také ve vztahu k trvanlivosti krmiva: Díky bariérovým vlastnostem obalů lze zajistit přírodní cestou prodloužení data trvanlivosti výrobku. K hojně rozšířeným a současně velmi atraktivně působícím obalům patří kelímky, kterými lze v oblasti pet food velmi zaujmout.
Kromě ochrany produktu jako takového je lze snadno skládat na sebe a také dekorovat mnoha různými způsoby. Společnost Greiner Packaging nabízí rovněž velké množství víček, která nejenže chrání produkt, ale mohou mít také různé funkce. Navíc kelímky oproti více využívaným sáčkům, v záplavě konkurence zaujmou již svým odlišným designem.
Napsat komentář