Apka nakoupí, poradí, zaplatí…

Aplikace již dávnou nejsou jen o výhodných nákupech v rámci věrnostních programů, ale formují i životní styl zákazníků. K nejstahovanějším nákupním aplikacím v České republice, jak je uveřejnil časopis Chip, patřily podle Google Play zkraje letošního roku aplikace Temu, Lidl Plus a Allegro.

Naše chytré telefony jsou nacpané nejrůznějšími aplikacemi. Pomáhají nám při nákupech v prodejnách nebo na e-shopech, cestování, placení, sportu, péči o zdraví a volný čas atd.

Plastové kartičky, kterých jsme mívali plné peněženky, se přesunuly do kolonky historie. V chytrém telefonu je nahradila aplikace, která je všechny hezky přehledně seřadí pro použití při nákupu – a je to. Bez plastu a bez papíru. Od aplikace dnes zákazník očekává, že za data o svých nákupních zvyklostech, které obchodníkovi jejím prostřednictvím poskytuje, dostane víc než slevu. Ta je samozřejmě stále důležitá, ale v konkurenčním boji nestačí.

Můj Albert slaví 3. výročí

Zákaznická aplikace řetězce Albert patří mezi nejoblíbenější na českém trhu, od svého spuštění před třemi lety zaznamenala již 4,5 mil. stažení. Nové exkluzivní slevy i sada kuponů podle osobních zákaznických preferencí. Na to jsou každý týden zvyklí uživatelé aplikace Můj Albert. Nově navíc přibude další sleva ve výši 15 procent, kterou zákazníci mohou využít na zdravé produkty značky Nature’s Promise či bio potraviny.

Mezi oblíbené nástroje aplikace patří například sbírání kreditů za nákupy a jejich převod na slevy, exkluzivní slevové akce a speciální personalizované kupony. V aplikaci najdou zákazníci také aktuální leták a prolistují si Albert magazín. Oblíbená je i neustále rozšiřovaná sbírka receptů, ve které lze filtrovat podle druhu kuchyně, obtížnosti nebo délky přípravy. V sekci Peněženka si zákazník může zpětně zobrazit nejen poslední účtenku, ale veškeré nákupy přes aplikaci. Díky této funkci se jen loni ušetřilo 15 tis. km papírových účtenek.

Billa e-shop s novou mobilní aplikací

Letos na jaře spustila Billa novou mobilní aplikaci, která ještě více zjednoduší nákupy v e-shopu, který spustila loni v září. Dále rozšířila rozvozové lokality o dalších 75 tis. adres, a nabídne tak své služby více než jednomu milionu domácností. Billa klub představil vylepšenou aplikací s více výhodami pro věrné zákazníky již v únoru. Na zákazníky čeká větší výběr slev a odměn za nákupy, levnější ceny produktů a nabídky od partnerských společností. Novinkou je také prodloužená platnost nasbíraných bodů. Zákazníci své body uplatní celoročně. V aplikaci naleznou aktuální stav svých bodů, digitální Billa kartu, nejnovější letáky s akčními nabídkami, seznam všech Billa prodejen nebo probíhající věrnostní akce. Dále si zákazník může v aplikaci sestavit svůj vlastní nákupní seznam z akčních nabídek. Funkcí, které aplikace zákazníkovi nabízí, bude během letošního přibývat.

IKEA Kreativ pomůže zařídit si interiér

IKEA v Česku spustila nástroj IKEA Kreativ, který využívá nejnovější technologie pro plánování interiérů. Dostupný je všem zákazníkům v mobilní aplikaci IKEA a na webu řetězce. Ovládá se jednoduše a zákazníky tak inspiruje k tomu, aby využili svoji kreativitu. Ukáže jim, jak bude zařízení vypadat v prostředí jejich domova, a to formou realistických interaktivních návrhů. IKEA Kreativ využívá k rozpoznání prostor v domácnostech zákazníků nejmodernější technologie umělé inteligence a počítačového vidění, podobné těm, které se používají v autonomních vozech. Patří mezi ně neuronové sítě AI, které byly speciálně vytrénovány k rozpoznávání objektů a geometrie vnitřních prostor, algoritmy stereovidění pro vidění ve 3D, algoritmy počítačové fotografie k pořizování širokoúhlých fotografií a 3D grafika smíšené reality k dosažení realističnosti. Algoritmy umělé inteligence také umožňují vymazat ze scény část stávajícího nábytku nebo klidně všechen, aby zákazníci mohli navrhovat ve zcela prázdných prostorách.

Základní technologii prostředí IKEA Kreativ vyvinula společnost Geomagical Labs se sídlem v Silicon Valley, která se zabývá umělou inteligencí a kterou Ingka Group získala v roce 2020.

S Kaufland Pay zákazník i zaplatí

Digitální Kaufland Card umožňuje zákazníkovi zaplatit pomocí Kaufland aplikace. Mobilem, snadno a rychle. Stačí aktivovat službu Kaufland Pay a kromě kupónů, věrnostních bodů a K-Scanu zákazník získá také možnost bezpečné a bezkontaktní platby za svůj nákup.

Od loňského května Kaufland zavedl také digitální účtenku, která je dostupná ve věrností aplikaci.

Propojení aplikace se Scan&Go urychluje nákup

Společnost dm spustila službu Scan&Go, která zákazníkům výrazně urychlí a zjednoduší nakupování. Produkty stačí přímo v prodejně nascanovat prostřednictvím aplikace Moje dm v chytrém telefonu a vložit do tašky. Během nákupu mohou průběžně sledovat, jaká je souhrnná cena vybraných produktů. Na pokladně pak zákazníci nascanují QR kód ze svého telefonu a celý nákup zaplatí, aniž by zboží museli vyskládat na pás. „Neustále hledáme cesty, jak zákazníkům zpříjemnit zážitek z nakupování v dm. Díky službě Scan&Go nyní odpadá nutnost vyskládat celý nákup na pokladně a poté ho zase vracet do tašky. Zákazníci si nascanované produkty uloží do tašek beze spěchu, díky čemuž klesá i riziko, že se nějaká věc poškodí. Zároveň tato nová služba pomůže zkrátit čekací dobu na pokladnách,“ říká Jiří Peroutka, manažer komunikace dm drogerie markt.

Průkopník na nezávislém trhu

Družstvo Eso Market v lednu nabídlo svým zákazníkům jako jeden z prvních hráčů na tradičním trhu mobilní aplikaci. Tímto krokem chce podpořit prodeje v rámci letákových akcí. Celý ambiciózní projekt je zatím v rozjezdu. Spustit plnohodnotnou mobilní aplikaci pro síť nezávislých obchodníků totiž není vůbec jednoduché. Přes společné atributy dané členstvím v síti, má každý ze zapojených obchodníků „svůj“ pokladní systém, své možnosti a představy. Sladit dohromady nároky zákazníka na funkcionality aplikace s reálným provozem jednotlivých samostatných obchodníků tak není vůbec jednoduché.

Elektronická účtenka jako běžná funkce aplikace

Jednou ze stále oblíbenějších funkcí, které aplikace obchodníků nabízejí, jsou elektronické účtenky. Zatímco jejích uzákonění je v České republice teprve ve fázi návrhu, obchodníci už je dávno uvedli do praxe. Ministerstvo průmyslu a obchodu navrhuje zavedení jednotného formátu účtenky, pro jejíž získání by lidé nemuseli být členy věrnostních klubů. Novou legislativu chce schválit ještě do konce volebního období.

Díky elektronickým účtenkám má zákazník v aplikaci jednoduchý přístup k historii svých nákupů i několik roků zpět. A pokud účtenku potřebuje například do účetnictví, může si ji stáhnout například ve formátu PDF.

Zákazníkům je v aplikaci Moje dm k dispozici možnost volby deaktivace tisku papírové účtenky. Pod QR kódem elektronické zákaznické karty nově nalezne přepínač pro volbu eÚčtenky. Stačí jednoduše posunout přepínač doprava a dojde ke zrušení tisku papírové účtenkyV sekci Moje nákupy v prodejně v aplikaci Moje dm pak zákazník najde přehled všech uskutečněných nákupů v prodejně,“ uvádí Jiří Peroutka, manažer komunikace dm drogerie markt.

„V prodejnách Kaufland se ročně spotřebuje 486 tisíc rolí účtenek. Pokud by na digitální účtenku přešel každý náš zákazník, ušetří se ročně zhruba 154 tun papíru,“ uvedla Renata Maierl, tisková mluvčí řetězce Kaufland, který zavedl elektronické účtenky v loňském roce. Digitální účtenky v aplikaci Kaufland jsou plnohodnotným ekvivalentem papírových dokladů. Pro účely vracení zboží či reklamací je aplikace uchovává po dobu tří let. Zároveň je lze jednoduše sdílet či ukládat ve formátu PDF, například pro potřeby vedení účetnictví. Česká republika je první zemí, kde Kaufland možnost zvolit si výhradně digitální účtenku nabídl.

Vývojáři řetězce Kaufland navíc v rámci projektu vyřešili jednoduché opouštění zóny samoobslužných pokladen. Turniket lze otevřít buď čárovým kódem přímo z digitální účtenky, nebo alternativně papírovým kódem vytištěným samoobslužnou pokladnou. To zaručuje, že z pokladní zóny se bez problému dostanou i zákazníci, kteří nejsou při nákupu připojeni k internetu, nebo se jim zrovna vybije mobilní telefon.

 

Další články a mnoho zajímavého naleznete v Retail News 6.2024…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.