Úspěšná cesta českého hokejového týmu za titulem mistrů světa vyvolala nejenom vlnu nadšení a hrdosti mezi fanoušky, ale také potěšila obchodníky. Jen o posledním květnovém víkendu, kdy se hrály semifinálové zápasy a následně utkání o medaile, stouply v Praze tržby za potravinářské zboží o 20,6 procenta. Uvádí to čerstvá zjištění analytické služby studie Mastercard Spending Pulse.
Studie Mastercard SpendingPulse, která sleduje platby všemi způsoby za nákupy v kamenných i internetových obchodech, ukazuje, že po dobu konání mistrovství světa v ledním hokeji v České republice od 10. do 26. května zaznamenávali obchodníci příliv zákazníků. V Praze, kde se k českým fanouškům přidaly stovky tisíc hokejových nadšenců ze zahraničí, vzrostly maloobchodní tržby vyjma prodeje aut v meziročním srovnání o 7,7 procenta, přičemž tržby kamenných prodejen stouply meziročně dokonce o 11,9 procenta. V Moravskoslezském kraji, kde zápasy šampionátu hostila Ostrava, stouply tržby meziročně o 3,3 procenta.
Hlavní trendy zjištěné v Praze:
- Tržby za prodej oděvů meziročně stouply o 15,1 procenta, přičemž tržby kamenných prodejen narostly o 17,4 procenta.
- Tržby v restauracích meziročně vzrostly o 11,6 procenta.
- Tržby za prodej potravin meziročně stouply o 19,6 procenta. V průběhu finálového víkendu 25. a 26. května, kdy domácí tým získal zlato, vyskočily tržby prodejců potravin v meziročním srovnání dokonce o 20,6 procenta.
Hlavní trendy v Moravskoslezském kraji:
- Tržby za prodej oděvů stouply meziročně o 8,6 procenta, když tržby v kamenných prodejnách vzrostly o 11,2 procenta.
- Tržby za ubytování meziročně narostly o 15,2 procenta.
- Tržby v restauracích zaznamenaly meziroční růst o 10,4 procenta.
„Výrazný nárůst spotřebitelských výdajů po dobu celého turnaje potvrzuje naše dřívější zjištění silného růstu z doby zahájení MS v hokeji v Praze, zveřejněná v předchozích analýzách. Šampionát přinesl výrazné ekonomické oživení ve všech regionech hostitelské země, především v sektorech spojených s pohostinstvím a maloobchodem. Úspěšná jízda domácího týmu za titulem mistrů světa navíc podpořila výdaje domácích spotřebitelů, především výdaje za potraviny a útraty v restauracích, v nichž se vysílaly zápasy. Nadšení domácí populace podepřené úspěchy národního týmu výrazně posílilo spotřebu domácností,“ uvedla Natalia Lechmanova, hlavní ekonomka institutu Mastercard Economics Institute.
Zdroj: Bison & Rose
Praha, 27. června 2024