I krmiva pro mazlíčky podléhají módním trendům ve výživě

Domácího mazlíčka má v Česku více než polovina domácností – průzkumy uvádějí až kolem 75 %. Za krmivo podle studie GfK utrácejí Češi 9,75 miliardy korun ročně.

Požadavky na krmiva pro psy a kočky kopírují ve stále větší míře „zdravé“ trendy v lidském stravování. Vývoj se ubírá k vyššímu použití čerstvého masa i unikátní hmyzí bílkoviny, výrobci důsledně dbají na složení i původ surovin a roste poptávka po bio produktech.

Majitelé psů a koček stále častěji vyhledávají krmiva s recepturou bez obilovin, tedy taková, která neobsahují pšenici, kukuřici, oves ani rýži. Důvodem jsou nejčastěji potravinové intolerance či alergie, které ve vyšší míře trápí i domácí mazlíčky. Dalším tématem jsou i bio krmiva, poptávka po produktech z kontrolovaného ekologického zemědělství průběžně roste. Výrazně patrná je rovněž popularita krmiv s vysokým obsahem čerstvého masa a obrovským objevem jsou výrobky s hmyzím proteinem (bílkovinou), který je výborným pomocníkem pro zdravé trávení, podle odborníků se hodí též pro psy či kočky s alergiemi.

Rostou zejména krmiva pro kočky, hitem jsou kapsičky

„Primárně v maloobchodu rostou všechny kočičí kategorie, oproti tomu psí kategorie lehce klesají. Prodeje krmiva pro kočky tvoří 60 % prodejů pet foodu v hodnotě a meziročně rostou o 10 %. Klasický maloobchod tak více patří kočkám. Co se týče samotného zájmu o dané kategorie, tak v kočičím segmentu tvoří téměř 50 % prodejů kapsičky, rostou i prémiové granule a prémiové konzervy,“ říká Michal Riegel, ředitel marketingu společnosti Partner in Pet Food, která vyrábí značky Shelma, PreVital, Propesko, Propesko Mistr, Polaris a Bozita.

Dvouciferně podle jeho slov rostou kočičí pamlsky, které jsou sice v celkovém objemu malou kategorií, ale jejich růst je dlouhodobý. Dodává, že kategorii psů vévodí snacky, což je jasným znamením, že chovatelé se snaží svým psům co nejvíce dopřát. Psí granule se pak prodávají převážně na e-commerce a ve specializovaných obchodech.

Nákupy domácností: Vyšší podíl promočních nákupů

Podle průzkumu trhu metodou Spotřebitelského panelu GfK v období od ledna do března 2024, jsou obecně populárnější v kategorii krmiv pro domácí mazlíčky značkové produkty, oproti privátním značkám. V porovnání s prvním kvartálem roku 2023 narostl podíl promočních nákupů pet food. Téměř polovina všech výdajů domácností na krmiva pro domácí mazlíčky šla v prvních třech měsících tohoto roku na výrobky v akci. Nejdůležitějšími nákupními kanály pro nákup jsou diskontní prodejny, hypermarkety a specializované prodejny pro domácí mazlíčky.

Domácnosti nejčastěji nakupují krmivo pro kočky. V prvním půlroce 2023 si zhruba tři domácnosti z 10 zakoupily nějaké krmivo pro kočky alespoň jedenkrát, v průměru však osmkrát. Průměrná česká domácnost v daném období utratila okolo 1 200 Kč. Více než každá druhá koruna z výdajů šla na nákupy v akci. Nejvíce výdajů na krmivo pro kočky šlo na mokré krmivo, mezi které patří konzervy, masové kapsičky nebo například mléka.

Krmivo pro psy: Nejprodávanější jsou granule

Krmivo pro psy vložily domácnosti v prvních třech měsících letošního roku do svých nákupních košíků v průměru šestkrát. Alespoň jednou však nějaké krmivo v daném období zakoupily tři z 10 českých domácností. Výdaje domácností na krmivo pro psy v daném období činily 800 Kč. Nejvíce z těchto výdajů šlo na suchá krmiva (granule apod.), vysoký podíl na celkových výdajích měly také doplňky stravy. U krmiv pro psy byly asi jen dvě pětiny výdajů využity na produkty v akci.

„Krmiva pro jiná domácí zvířata, jako jsou ptáci, malí hlodavci a podobně, kupují domácnosti méně často. V daném období si ho do nákupního košíku domácnosti vložily téměř třikrát a utratily za něj přibližně 250 Kč. Největší část těchto výdajů šla na suchá krmiva,“ uvádí Monika Pikhartová, Konzultant průzkumu Spotřebitelský panel GfK.

Granule: Přírodní složení, oleje či mořské řasy

„Pozorujeme, že majitelé psů a koček si uvědomují, jak velký význam má kvalitní strava na celkové zdraví jejich domácího mazlíčka. Díky tomu jsou stále více populární holistická a přírodní krmiva, která například v rámci našeho sortimentu v prodejích jednoznačně vedou. Zároveň se požadavek na vyšší kvalitu rozšířil i na konzervy a do určité míry i na pamlsky, byť v tomto segmentu stále převládá větší orientace na cenu a množství výrobku,“ popisuje odborník na výživu psů a koček Martin Pučálka z rodinné firmy Krmiva Pučálka.

Hitem poslední doby je dle jeho slov vylepšování krmné dávky granulí různými doplňky. „Míchaní granulí a konzerv je už běžné. Nyní zákazníci vylepšují krmnou dávku o oleje (například lososový, lněný nebo konopný) a přidávají různé funkční doplňky, jako například mořskou řadu kelpa (pomáhá snižovat zápach z tlamy) nebo žraločí chrupavku (slouží jako podpora kloubů a kostí), pivovarské kvasnice (odpuzují klíšťata),“ vysvětluje Martin Pučálka.

V letošním roce uvedla společnost Krmiva Pučálka na trh vylepšenou řadu granulí Marp Natural s přídavkem Plus. Nyní jsou v přípravě tři nové řady pamlsků, konzervy a kapsičky pro kočky a vrcholem všech novinek by měla být vylepšená nejprodávanější řada granulí Marp Holistic, která dostane také přídomek Plus.

Prémiová kvalita versus citlivost na cenu

„V prostředí klasického maloobchodu, jako jsou supermarkety, hypermarkety, drogerie a obchody s potravinami, vnímáme dva hlavní trendy. Spotřebitel hledá co nejkvalitnější krmivo s prémiovým složením, s vysokým obsahem masa a masových produktů, obsahující například superpotraviny, receptury bez obilovin. Proto v našem portfoliu rostou prémiové značky, jako je například značka kočičího krmiva Shelma nebo psího krmiva Propesko Mistr a Polaris. Druhým trendem je u určité části spotřebitelů důraz na cenu. Ti, kteří jsou hodně cenově citliví naopak ve větší míře vyhledávají privátní značky řetězců, které se pohybují v nižší cenově hladině nebo nakupují více v promočních akcích,“ shrnuje nákupní trendy Michal Riegel, ředitel marketingu společnosti Partner in Pet Food.

Funkční pamlsky se zdravotními benefity

Společnost Partner in Pet Food přišla v nedávné době na trh s celou řadou novinek a inovací. Například kočičí značka Shelma je bohatší o funkční pamlsky se zdravotními benefity Shelma Plus. „V rámci maloobchodu je Shelma vůbec první značkou, která přichází na trh s kompletní řadou pamlsků s funkčními výhodami. Produktově se jedná o plněné polštářky, které jsou největší kategorií v rámci kočičích snacků. K dostání jsou ve třech variantách: Beauty, Immunity a Anti-Hairball,“ uvádí Michal Riegel. V rámci další kočičí značky, PreVital byly uvedeny pamlsky I love cat. Nové pamlsky představila také psí značka Propesko Mistr. Nové snacky Propesko Mistr masové burgery a Propesko Mistr masové tyčinky jsou k dostání v různých příchutích a jedná se o poloměkké pamlsky s vysokým obsahem masa.

Sušené maso, výživa pro klouby, probiotika

Tradiční česká značka Fitmin uvedla na podzim loňského roku již šestou generaci řady krmiv pro psy Fitmin Nutritional Programme Original. Nově jsou receptury doplněny o české bylinky, kloubní výživu nebo minerálně vitaminový premix.

Nedávnou novinkou jsou dále výživné psí pamlsky značky Brit – Meaty Jerky, jejichž složení tvoří sušené maso (85 %), zdraví prospěšné funkční složky jako probiotika nebo kolagen i řada superpotravin. Na výběr je celkem 12 receptur masových filetek, penízků nebo proteinových tyčinek. Brit nabízí i řadu novinek pro kočky, a to mrazem sušené pamlsky pro zdraví střev a krásnou srst, Brit Care RAW Treat s 96 % čerstvého masa. Jsou čistě přírodní, bez konzervantů, aromat a přidané soli a k dispozici jsou ve variantách kuřecí a losos s probiotiky, kuře a krůta s probiotiky a brusinkami, ryba a krůta s probiotiky a rakytníkem, kuře s probiotiky a srdečníkem a krůta s probiotiky a heřmánkem.

Mrazem sušené pamlsky nabízí rovněž značka Carnilove. Lyofilizované Carnilove Raw Freeze obsahují 94 % masa, zpracovávaného v čerstvém stavu, a prodávají se v pěti masových variantách: dvě monoproteinové (jehněčí a krůtí maso) a nabízí se tak pro psy s alergiemi, citlivým trávením i speciálními dietními nároky, další tři typy kombinují dvě proteinové složky, tedy kachní s kuřetem, lososa s krocanem a krůtí se zvěřinou.

 

Další články a mnoho zajímavého naleznete v Retail News 6.2024…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.