Když to píplo poprvé

Před padesáti lety byl poprvé naskenován produkt s čárovým kódem. 26. června 1974 minutu po osmé hodině ráno pokladní Sharon Buchananová v americké prodejně laserovým snímačem odbavila balení žvýkaček.

Volba supermarketu Marsh ve státě Ohio nebyla náhodná: v jeho blízkosti se nacházelo pracoviště IBM. A právě tady o rok dříve vývojáři vytvořili čárový kód EAN, který naprosto změnil svět maloobchodu.

Dnes skenery celého světa načítají 10 miliard čárových kódů GS1 denně. Globálně existuje více než miliarda unikátních produktů, které mají svůj čárový kód. Systém GS1 se od řešení pro prosté označování a strojové načítání čísla produktu (GTIN) vyvinul do celosvětově nejrozšířenějšího identifikačního a komunikačního standardu. Přednosti globálních standardů pro automatickou identifikaci, sběr a sdílení dat vedly k jejich expanzi z retailu do logistiky, zdravotnictví a dále. Aktuálně jsou standardy GS1 implementovány ve více než dvaceti průmyslových odvětvích.

Druhá revoluce: migrace na 2D kódy

Padesát let od prvního naskenování globální standardizační organizace GS1 s podporou předních světových výrobců a obchodníků realizuje ambiciózní plán postupně nahradit tradiční čárové kódy dvojrozměrnými QR kódy. S novou generací kódů se do popředí dostává zákazník. Jednoduchým naskenováním telefonem dostane celý příběh produktu. Dozví se, odkud pochází, jak byl vyroben, zda obsahuje alergeny, jak jej lze recyklovat nebo jaká je jeho ekologická stopa. A mnoho dalšího. Nová úroveň transparentnosti produktů lidem pomůže činit poučenější, bezpečnější a udržitelnější rozhodnutí o tom, co kupují a používají.

„První načtení čárového kódu v roce 1974 spustilo revoluci v obchodu a navždy změnilo způsob, jakým nakupujeme a prodáváme zboží. V dnešním světě však spotřebitelé oprávněně požadují více informací o produktech, které kupují. To je důvod, proč přechod na 2D kódy intenzivně podporujeme,“ vysvětluje Renaud de Barbuat, prezident a CEO GS1.

2D kódy ve standardu GS1 budou spotřebitelům povědomé. Vypadají jako běžné QR kódy, ale navíc nesou číslo produktu GTIN pro odbavení na kasách a umí mnohem více věcí než obvyklé QR kódy. Díky standardu GS1 Digital Link poskytují důvěryhodná data přizpůsobená více cílovým skupinám. Tím umožňují přístup k různým úrovním informací v závislosti na potřebách uživatele. Nová generace kódů tak zprostředkuje mnohem větší množství informací pro spotřebitele, prodejce, výrobce i regulační orgány. Kódování dynamických dat, jako je datum spotřeby, přitom významně vylepší řízení zásob a pomůže omezit plýtvání. 2D kódy jsou v retailu testovány ve 48 zemích, které společně generují 88,5 % světového HDP. K přechodu na nové datové nosiče má být světový maloobchod připraven v roce 2027.


O GS1 Czech Republic

GS1 Czech Republic je neutrální a nezisková organizace řízená uživateli. Tuzemské zastoupení globální standardizační organizace GS1 je jediným licencovaným pracovištěm pro registraci do Systému GS1 na území ČR. S výbornou znalostí specifik trhu na lokální a globální úrovni poskytuje podporu pro implementaci standardů GS1 více než 9 000 uživatelům.

O systému standardů GS1

Standard GS1 je celosvětově nejrozšířenějším identifikačním a komunikačním standardem. Pro představu, počet unikátních produktů označených číslem GTIN (Global Trade Item Number, globální číslo obchodní položky) po celém světě přesahuje jednu miliardu. Z maloobchodu a logistiky se standard GS1 rozšířil do dalších sektorů, zejména zdravotnictví. Od prosté identifikace zboží a automatického sběru dat začal podporovat také jejich sdílení napříč dodavatelským řetězcem. O zavádění standardů GS1 a podporu každé ze dvou milionu firem globálně registrovaných v GS1 se stará 118 poboček ve 150 zemích světa.

 

Zdroj: GS1 Czech Republic

Praha, 24. června 2024