Na český maloobchodní trh za prvních šest měsíců letošního roku (podle aktuálně dostupných údajů) vstoupilo 13 nových značek. Nejčastěji šlo o módu (oblečení a doplňky – 7 značek) a gastronomické koncepty (F&B – 3 značky). Právě ty budou letos mezi vstupy dominovat: do konce roku k nám má přijít nejméně šest F&B značek, další již přítomné otevřou nové pobočky.
První polovina letošního roku se nesla ve znamení prémiových a luxusních značek. Na pražské Dlouhé třídě otevřela prodejna prémiového italského pánského oblečení a doplňků Handpicked, v nedaleké Široké ulici se nově prodávají švýcarské hodinky RADO či luxusní francouzská móda Zadig & Voltaire. Dalším u nás novým prodejcem francouzské módy je prémiový Eden Park v pražském Palladiu. Do tohoto segmentu se řadí také prodejci sportovní módy: německý Absolute Teamsport a italský Macron, či slovenská jízdní kola Kellys.
Jednoznačně nejvýznamnější značkou z letošních dosavadních příchozích je největší prodejce prémiového spodního prádla na světě Victoria’s Secret. Ten v květnu otevřel svou první prodejnu v pražském nákupním centru Westfield Chodov.
Jan Kotrbáček, partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu, Cushman & Wakefield: „Victoria’s Secret dlouhodobě patřila vedle Primarku k nejžádanějším značkám, které českým zákazníkům na trhu chyběly. Prodejna na pražském Chodově se těší velkému zájmu nakupujících díky svému konceptu, kvalitnímu produktu, síle globální značky a také velice propracovanému marketingu. Tato značka je po celém světě tzv. love brandem obrovského množství dívek a žen, které jsou obecně nejlepší a nejvděčnější zákaznice v retailovém průmyslu. První týdny fungování pražské prodejny jednoznačně ukázaly, že o zboží a koncept je i v Česku velký zájem.“
Tabulka 1: Maloobchodní značky, které do České republiky vstoupily v prvním pololetí roku 2023
Jan Kotrbáček, partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu, Cushman & Wakefield: „Retailový trh je hlavně o inovacích a nových nápadech, kvalitním produktu a silném příběhu. U nově vstupujících, aktivních a úspěšných značek jsou právě to klíčové předpoklady pro jejich další růst a schopnost se na trhu dlouhodobě udržet. Čeští zákazníci jsou stále sofistikovanější, vyžadují kvalitu produktu a originalitu. To nahrává růstu a expanzi luxusních a prémiových značek: ty na trh stále v hojné míře přicházejí a stávajícím se dobře daří.“
I ve druhé polovině tohoto roku se tak můžeme těšit na nové luxusní brandy. V pražské Pařížské ulici otevře první zdejší pobočku světoznámá módní značka Ralph Lauren, která u nás dosud prodávala pouze svou dostupnější kolekci pod značkou Polo v pražském outletovém centru Fashion Arena Prague Outlet. Nová prodejna v Pařížské 26 však bude prodávat i to nejluxusnější, co značka nabízí. Také módní brand Jimmy Choo, který u nás opět otevírá novou plnohodnotnou prodejnu (dříve deset let působil v lokalitě poblíž Staroměstského náměstí), teď míří do atraktivní oblasti u břehu Vltavy poblíž rekonstruovaného hotelu Fairmont, náměstí Miloše Formana a Právnické fakulty. Zde se nyní zcela zásadně mění a nadále bude měnit kvalita obchodního prostředí a posilovat tato část Pařížské ulice. Přispějí k tomu zejména nové projekty, které rozšíří nabídku tamních maloobchodních ploch o pětinu: nejluxusnější pražský hotel Fairmont Golden Prague Hotel, který se po rekonstrukci otevře v průběhu příštího roku, a nově zrekonstruovaná dominantní budova Pařížská 25.
High street (neboli hlavní nákupní ulice v centru města) byla v prvním pololetí cílem pěti nově příchozích značek. Další čtyři vstoupily do obchodních center (v Praze a Hradci Králové), tři otevřely na ulicích mimo centrum Prahy, jedna v retail parku v Ostravě. Kromě americké Victoria’s Secret jsou všechny nové brandy evropské: tři pocházejí z Itálie, dvě z Francie, ostatní země jsou zastoupeny vždy jednou značkou.
Letošek patří F&B
Český gastronomický trh by letos mělo obohatit množství nových konceptů – zatím k nám přišly tři a další se chystají. V prostorách Galerie Mánes otevřela Aperol Spritz Terrace s výhledem na Vltavu a pražské panorama. Ta je největší terasou této značky, jež koncept provozuje např. v Miláně, Benátkách či Londýně, kde je součástí gastronomického foodhallu Eataly.
Dalším letošním italským F&B vstupem je neapolská pizzerie Rossopomodoro, která otevřela pobočku v Praze. Neutuchající chuti Čechů na pizzu využívá i první pražská pobočka americké Domino’s, která již od roku 2019 funguje v Brně. Svou druhou pražskou pobočku otevře populární pizzerie L’Osteria, a to v novém projektu Masaryčka. Belgické občerstvení pak přináší bistro Be Silly.
Milovníci dobrého jídla se mají na co těšit i v druhé polovině roku. Nejvýznamnějším vstupem bude otevření prvních poboček amerického fast foodu Popeyes. Své příznivce si jistě najde také Bottega Prosecco Bar & Restaurant na pražském letišti Václava Havla, streetfood koncept Chuck & Frida v holešovickém projektu Port7, slovenské poke Kaliforňan v Brně, zdravé rychlé občerstvení Natoo na pražském hlavním nádraží či tchajwanské čaje The Alley v pražské ulici Na Příkopě.
Jan Kotrbáček, partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu, Cushman & Wakefield: „Zájem zákazníků o stravování v zajímavých, originálních a kvalitních konceptech roste po celém světě, stejně tak v České republice, kam nové koncepty stále přicházejí a dobře se jim tu daří. To samozřejmě láka na trh další koncepty a operátory. V dnešní době hrají velkou roli zážitky včetně těch gastronomických a vše zajímavé se sdílí na sociálních sítích, což se týká i restauračních konceptů. Proto se opět daří těm, kteří nabízejí dobrý a kvalitní produkt, slušný a odpovídající servis, nápad a stálé inovace.“
Zdroj: Cushman & Wakefield
Praha, 3. července 2023