Robot pracuje nonstop a nedělá chyby

Nedostatek pracovníků a zvyšující se nároky na mzdy jsou jedním z důvodů, proč logistické provozy stále více spoléhají na robotické technologie a umělou inteligenci.

Stroje a spolupracující roboti mohou díky automatizační technologii vykonávat pracovní úkoly efektivně díky nepřetržitému provozu a minimální až nulové chybovosti.

Zpráva DHL s názvem Budoucnost práce v logistice představuje dva možné scénáře dalšího vývoje, v nichž budou hrát klíčovou roli technologie augmentace a automatizace.

DHL předvídá budoucnost, v níž budou realizovány některé aspekty obou konceptů augmentace a automatizace, a to především v následujících šesti segmentech dodavatelského řetězce: skladování, dálková doprava, doručování, administrativní činnosti, zákaznické služby a plánování dodavatelského řetězce. „Víme, že se digitální transformace logistiky neuskuteční přes noc, nyní se však nacházíme v bodu zlomu. Digitální transformace je řízena lidmi a urychlována technologiemi. Z této perspektivy je zřejmé, že se dnes musíme připravovat na realitu, kterou přinesou budoucí technologie augmentace a automatizace, a umožnit zaměstnancům, aby hráli aktivní roli při utváření budoucnosti práce společně se svým zaměstnavatelem,“ říká Klaus Dohrmann, viceprezident divize zákaznických řešení a inovací společnosti DHL, odpovědný za inovace v Evropě a výzkum trendů.

Zaměstnanci, jakými jsou například specialisté ve skladech a kurýři, budou díky novým chytrým technologiím augmentace plnit své pracovní úkoly rychleji, bezpečněji a s menší fyzickou i mentální námahou. Kancelářské pracovní prostory se zmenší, protože technologie umožní administrativním pracovníkům pracovat na dálku. Díky tomu bude možné věnovat více plochy logistickým funkcím, jako je skladování. Stroje a spolupracující roboti budou díky automatizační technologii vykonávat pracovní úkoly efektivně díky nepřetržitému provozu a minimální až nulové chybovosti. Tím bude zajištěna průběžná optimalizace a expanze zcela digitalizovaného logistického průmyslu. Budeme také svědky přesunu zaměstnanců na pracovní místa zaměřená na udržování dodavatelských řetězců v chodu. Půjde například o údržbářský a optimalizační personál.

Vzhledem k tomu, že zařazení technologií augmentace a automatizace do dodavatelského řetězce je spojeno se specifickými přínosy i výzvami, DHL ani u jednoho z obou konceptů neočekává, že by se je podařilo zcela integrovat, a to především v průběhu příštích 10 až 20 let.

Euromedia postaví robotický sklad

Skupina Euromedia Group, lídr knižního trhu provozující mimo jiné síť knihkupectví Luxor a největší knižní velkoobchod v České republice chystá v logistickém parku společnosti P3 ve středočeském Stochově výstavbu nejmodernějšího robotického skladu založeného na technologii AutoStore, kterou dodá společnost Element Logic. Vlastník skupiny, investiční holding Rockaway Capital, plánuje skrze Euromedia Group v následujících dvou letech proinvestovat více než 500 mil. Kč, z čehož více než polovina půjde právě do logistiky.

V České republice není budova, kde se nachází větší množství knih na jednom místě než v současném skladu Euromedia Group. S rostoucím počtem zákazníků a poptávkou po zboží se zvyšují nároky na efektivitu a produktivitu skladu. V tom pomůže robotizace s technologií AutoStore, která přinese značnou úsporu místa, zefektivnění práce i snížení chybovosti při přípravě zásilek. „Loňský rok pro nás byl velmi úspěšný a zaznamenali jsme výrazný růst. V těchto měsících samozřejmě pozorně sledujeme vývoj spotřebitelského chování, kdy vzhledem ke zhoršující se ekonomické situaci předpokládáme v expedovaných objemech zpomalení. Věříme však v potenciál knižního trhu v České republice a jeho dlouhodobý růst. Investicí do nového skladu chceme být na tento růst připraveni a zároveň zvyšujeme kvalitu a spolehlivost logistiky, čímž přispíváme k rozvoji celého knižního trhu,” říká František Mala, CEO Euromedia Group.

Roboti se budou starat o vyhledávání zboží ve skladu a jeho dopravu ke skladníkům, kteří zboží převezmou a připraví k odeslání v tzv. pracovních portech. Ve skladu o rozloze přes 10 000 m2 bude zboží uloženo v první fázi v 65 000 plastových boxech (tzv. binech) a s přípravou zboží k expedici bude zaměstnancům pomáhat až 90 robotů. Díky modularitě technologie AutoStore návrh budoucího skladu umožňuje další postupné navyšování jeho kapacity a výkonu. Další úsporu místa a zrychlení vychystávání zboží zajistí pojízdné paletové regály Jungheinrich, které mimo jiné redukují nevyužitý prostor uliček.

„Velkou výzvou přípravy nového skladu je pečlivé sladění všech procesů a zajištění čistoty datových vstupů, na kterých je technologie AutoStore závislá. Součástí celého procesu je rovněž integrace nového Warehouse Management Systému od ostravské společnosti Kvados. Prostřednictvím něj budeme řídit roboty, dopravníky a automatizovaný paletový sklad,” říká Jan Kuneš, ředitel IT Euromedia Group.

Zavedení nejpokročilejších skladovacích technologií pomůže skupině udržet vysokou kvalitu služeb a zajistit její stálé zlepšování. „S tím jde ruku v ruce náš závazek plnění slibů. Pokud například garantujeme dodání zboží do dvou dnů nebo ‚pod stromeček‘, musíme to dodržet. Vzhledem k růstu se ale na vrcholu sezóny začínáme blížit naší hranici kapacity. Robotizace skladu nám tak uvolní ruce a budeme se moci dále rozvíjet ke spokojenosti našich zákazníků, zaměstnanců i investorů,” uzavírá Kamil Kidoň, ředitel logistiky Euromedia Group.

Nástroj pro optimalizaci pohybu vozidel v logistickém areálu

Mezinárodní logistický provider Dachser Czech Republic implementoval nový IT nástroj pro management pohybu vozidel v areálu své největší pobočky v Kladně. Aplikace Yard Management System umožňuje digitální přehled o pohybu výměnných nástaveb, tahačů a dalších užitkových vozidel uvnitř logistického centra v reálném čase. Platforma zároveň usnadňuje komunikaci mezi řidičem a logistickým operátorem a zvyšuje bezpečnost v areálu společnosti.

Yard Management System (YMS) vyvinulo interní IT oddělení společnosti Dachser na základě specifických požadavků svých logistických center. IT aplikace mapuje venkovní prostory pobočky a zefektivňuje pohyb vozidel. Systém nepřetržitě monitoruje pohyby výměnných nástaveb i ostatních přepravních jednotek v areálu logistického centra a dává příkazy řidiči posunovače k jejich přistavení na příslušné rampy k nakládce či vykládce nebo k přesunu na konkrétní místa na odstavné ploše. Celá tato komunikace probíhá digitálně – logističtí operátoři zadávají pomocí tabletů pokyny řidičům, kterým se na jejich mobilních zařízeních graficky zobrazuje místo, kam mají s vozidlem zajet.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 7-8.2022…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.