Jak neplýtvat a ušetřit? Zapojte se do výzvy Září proti plýtvání

Potraviny zdražují a mnozí spotřebitelé se ptají, co mohou udělat proti vyhazování potravin, které je neekologické a zároveň jím přicházejí o peníze. Odpovědí je měsíční výzva Září proti plýtvání, kterou pod záštitou OSN organizuje iniciativa Zachraň jídlo.

Stačí se do výzvy zaregistrovat na webu zachranjidlo.cz a v průběhu září účastníci dostanou 4 souhrnné e-maily s tipy, jak správně nakupovat, skladovat nebo zpracovávat potraviny. Zároveň mají možnost vyhrát hodnotné ceny od Zachraň jídlo a firemních partnerů.

Plýtvání jídlem se týká všech, ať už se jedná o farmáře, kteří nechávají zbylou zeleninu na polích, zbylé výrobky s vadnou etiketou u výrobců, neprodané položky v retailu nebo nadbytečné porce v jídelnách. V rámci výzvy Září proti plýtvání se Zachraň jídlo ovšem zaměřuje na spotřebitele. “Podle informací Evropské komise z roku 2019 u spotřebitelů vzniká 52 % potravinového odpadu. Výzkum Mendelovy univerzity v Brně ukázal, že průměrně každý Brňan vyhodí 37,4 kg potravin ročně, které by se bývaly daly sníst. Množství vyhozeného jídla tedy může ovlivnit každý z nás,” vysvětluje motivace ředitelka iniciativy Zachraň jídlo Michaela Číhalíková.

Prvotní impulz ke konání Září proti plýtvání přišel v roce 2020, kdy OSN ustanovila 29. září jako Mezinárodní den proti plýtvání jídlem. Doposud se iniciativa Zachraň jídlo věnovala drobným komunikačním kampaním o šetrném zacházení s potravinami, letos se ale vše rozhodlo pojmout ve velkém. “Celé září jsme letos zasvětili zodpovědnému přístupu k jídlu. Věříme, že to spotřebitelé obzvlášť letos ocení, jelikož se cena potravin dramaticky zvyšuje. Spočítali jsme, že pokud by domácnost neplýtvala potravinami, mohla by ročně ušetřit kolem 8000 Kč,” doplňuje Michaela Číhalíková.

Spolu s vyhozenými penězi lidé vyhazují také energii a zdroje vložené do produkce potravin. Organizace pro zemědělství a výživu OSN uvádí, že pro produkci jednoho kila hovězího masa je potřeba přes 15 000 litrů vody. Do celkového objemu se započítává voda potřebná k vypěstování krmiva, které kráva sežere za tři roky svého života. To činí zhruba 8 500 kilogramů pšenice, ovsa, sena a dalších obilovin.

Další motivací pro zapojení do výzvy jsou hodnotné ceny, které kromě Zachraň jídlo poskytli i firemní partneři, společnost Kaufland a Hellmann’s. Do soutěže se mohou účastníci zapojit sdílením jejich poznatků a nových návyků, osvojených díky výzvě Září proti plýtvání, na sociálních sítích, nebo ve formě e-mailu. Jednotliví výherci budou vybráni na základě slosování.

“Jako partner iniciativy Zachraň jídlo budeme součástí i zářijové výzvy. Našim zákazníkům i zaměstnancům představíme tipy, jak neplýtvat potravinami, jak je správně skladovat a využívat. Další aktivity k tématu foodwaste představíme v průběhu roku”, dodává Renata Maierl, tisková mluvčí Kaufland ČR “Značka Hellmann’s se již dlouhodobě věnuje boji proti plýtvání jídlem svými kampaněmi. Věříme, že svojí podporou výzvy dokážeme přesvědčit větší množství spotřebitelů k šetrnějšímu přístupu k jídlu. Výzva, stejně jako naše dosavadní kampaně, poukazují na fakt, že uvařit velmi chutné jídlo i z pár zbytků potravin, které najdeme běžně v lednici, je jednoduché.” Silvie Dittertová, Unilever.

 

Odkaz pro registraci do výzvy: https://zachranjidlo.cz/projekt/zariprotiplytvani

 

Zdroj: PR Zachraň jídlo

Praha, 23. srpna 2022