Mražené zelenině vévodí špenát

Za mražené potraviny utratila průměrná česká domácnost za minulý rok téměř 2 700 korun.

Celková útrata a zakoupený objem mražených potravin se podle Spotřebitelského panelu GfK meziročně snížily. Tahounem tohoto trendu je především snižování frekvence nákupů této kategorie.

Za posledních 12 měsíců, tj. v období mezi dubnem 2021 a březnem 2022, si alespoň jedenkrát výrobek z této kategorie zakoupila v podstatě každá česká domácnost. Jak uvedla pro Retail News Monika Pikhartová, Konzultantka, GfK Spotřebitelského panelu domácností, celková útrata a zakoupený objem mražených potravin se meziročně snížily. Tahounem tohoto trendu je především snižování frekvence nákupů této kategorie, ale také na celém rychloobrátkovém trhu. Průměrná útrata jedné české domácnosti byla v daném období téměř 2 700 Kč.

V mražených potravinách jsou promoční nákupy důležitou součástí nákupů. Skoro polovina všech výdajů na tuto kategorii je využita na nákupy ve slevě. Asi dvě pětiny všech výdajů jde také na produkty privátních značek, tři pětiny na značkové produkty. Nejvýznamnějšími nákupními kanály z pohledu výdajů domácností jsou diskontní prodejny, následované hypermarkety.

Nikoho asi nepřekvapí, že jednou z nejoblíbenějších kategorií mražených potravin je zmrzlina. Nějakou zmrzlinu si mezi dubnem 2021 a březnem 2022 zakoupilo 9 z 10 českých domácností. V průměru si jedna česká domácnost odnesla z nákupu zmrzlinu 15krát do roka a zaplatila za ni téměř 900 Kč.

Dalším silným segmentem trhu mražených potravin jsou mražená hotová jídla. Nějaké mražené hotové jídlo si v daném období zakoupilo 7 z 10 českých domácností. Průměrná domácnost si z nákupu nějaké mražené hotové jídlo odnesla domů 7krát a utratila v průměru téměř 600 Kč.

Mražené ryby a mořské plody v daném období zakoupilo 7 z 10 domácností. Průměrný rozpočet českých domácností na tuto kategorii činil téměř 500 Kč, přičemž většina připadla na mražené ryby. Tuto kategorii domácnosti zakoupily v průměru 5x během daných 12ti měsíců. Nejoblíbenější mraženou rybou je určitě treska.

Mraženou zeleninu zakoupilo 9 z 10 českých domácností. Průměrná domácnost si nějakou mraženou zeleninu domácnosti z nákupu přinesla 10krát v daném období a celkové výdaje na ni činily asi 300 Kč. V oblibě jsou jak jedno-druhová balení, tak různo-druhové zeleninové mixy. Největší útrata na jedno-druhová balení zeleniny utratí domácnosti za mražený špenát.

Mražená pizza s vylepšenou recepturou

Mražené pizzy patří mezi další oblíbené mražené produkty. 6 z 10 českých domácností si v posledních 12ti měsících zakoupilo nějakou mraženou pizzu. V průměru je mražené pizzy v daném období vyšly na téměř 700 Kč a šly je nakoupit asi devětkrát. V oblibě vede u zákazníků pizza mražená, kterou podle průzkumu MEDIAN, Market & Media & Lifestyle – TGI v období 3. kvartál 2021 a 4. kvartál 2021 konzumovalo 49,1 % respondentů, zatímco chlazenou pizzu pak 14,7 % dotázaných.

Jak uvádí Libuše Kabourková, TM & CM Manager Senior ve společnosti Dr. Oetker, i v sortimentu mražené pizzy vidíme trendy posledních let, a to důraz na zdraví, udržitelnost a speciální dietní omezení (např. veganství, potravinové intolerance atp.). „I v sortimentu pizz Dr. Oetker jsme zavedli řadu bezlaktózových a bezlepkových pizz, plánujeme zavést veganskou pizzu a samozřejmě v sortimentu máme řadu bezmasých, vegetariánských druhů. Recepturu naší hlavní řady Ristorante jsme před nedávnem vylepšili tak, že nyní obsahuje méně soli, tuků a aditiv, těsto obsahuje více celozrnné mouky, tzn.je zdravější, obsahuje více zdraví prospěšné vlákniny. Naše výroba a také obaly našich pizz splňují vysoké standardy Dr. Oetker pro udržitelnost a ekologii,“ vysvětluje Libuše Kabourková.

Nejoblíbenější ze sortimentu společnosti Dr. Oetker jsou pizzy Ristorante Quattro Formaggi, Ristorante Prosciutto. I v případě mražené pizzy se však začínají projevovat dopady vysoké inflace. Někteří zákazníci začínají při nákupu šetřit, což se již projevilo i na poklesu kategorie mražená pizza.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 6.2022…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.