Podle údajů společnosti Global Payments, působící ve stovce zemí světa, platí za poslední dva roky nákupy bezkontaktně více než 90 procent nakupujících. V počtu tzv. tokenizovaných karet, kdy s sebou kartu nemusíte vůbec nosit, protože ji máte nahranou v mobilu, jsou Češi v rámci střední Evropy dokonce na prvním místě. O více než polovinu se v roce 2021 zvýšil podíl plateb mobilními zařízeními jako jsou mobilní telefony nebo hodinky.
Trh s mobilními kartami je v ČR rozdělený mezi Apple Pay a Google Pay v poměru 59:35. Zbývajících šest procent připadá na Garmin a jiné poskytovatele.
V kamenných obchodech se prostřednictvím platebních terminálů objem plateb i počet transakcí v posledních třech letech zvyšoval, zatímco průměrná výše transakce se nepatrně snižovala. V roce 2019 pomocí těchto terminálů proběhlo více než 190 milionů transakcí. Vloni už jich bylo přes 225 milionů. V roce 2019 činila jejich průměrná výše 645 Kč, zatímco vloni 601 Kč.
Přes internetovou platební bránu je vidět jasný covidový skok. Zatímco v letech 2019 a 2020 se objem plateb i počet transakcí příliš neměnil a přesahoval 11 miliard Kč v platbách, resp. 12 milionů v transakcích, v roce 2021 se situace změnila. Objem plateb se zvýšil o 31 procent na více než 17 miliard korun a počet transakcí vzrostl o 28 procent, takže jich bylo více než 17 milionů. Zvedla se i jejich průměrná výška z 950 Kč na 985 Kč.
Covidové restrikce se odrazily také při pohledu na údaje, které prozrazují, kolik toho lidé prostřednictvím karet během uplynulých tří let utratili v jednotlivých oborech.
Hotely hlásí pokles o 53 procent a obchody s oblečením jsou v minusu o 28 procent. Více plateb naopak proběhlo v autoservisech (+26 procent) a v supermarketech (+23 procent). Bez zajímavosti není ani to, že se v covidovém období zvýšil objem plateb kartou o 17 procent v hobby marketech.
Covidová statistika pohledem společnosti NielsenIQ
V roce 2020 jsme zaznamenali nárůst pandemických nákupů, kdy spotřebitelé nevěděli, co se bude dít, a proto podnikali nájezdy na obchody a základní potravinové kategorie čelily vyprodanosti. Výrazně se zvětšily nákupní košíky a současně ubylo transakcí. Spotřebitelé dělali velké nákupy, ale chodili nakupovat méně často než v letech před pandemií.
Jak moc pandemie narušila poměrně stabilní retailové prostředí můžeme vidět na přehledu počtu transakcí a velikosti nákupního košíku.
Díky covidové situaci si spotřebitelé museli začít své nákupy lépe plánovat. V nechtěli trávit mnoho času. Zatímco v minulých letech si psal nákupní seznam jenom málokdo, v pandemii se tyto seznamy staly běžnou věcí. Což jde ruku v ruce i s nákupem potravin online, který začali využívat také spotřebitelé, kteří ho ještě v minulých letech odmítali. Tento trend je viditelný na růstu prodejů v eCommerce.
Změnila se i místa nákupu. Kromě masivního růstu eCommerce se proměnila i skladba typů kamenných obchodů. Kvůli pandemii spotřebitelé trávili více času doma a báli se cestovat MHD, takže častěji nakupovali v místě svého bydliště. V datech společnosti NielsenIQ vidíme, že narostly nákupy v supermarketech.
Výrazné změny byly patrné i v nákupu různých kategorií výrobků. Šlo jak o dezinfekční prostředky, tak i komponenty na vaření a pečení. Tím, že celé rodiny byly doma, jejich členové si tam připravovali jídlo. Češi často pekli i před pandemií, ale v době pandemie začaly s touto aktivitou i domácnosti, které ji v minulosti vůbec neprovozovaly. Zároveň o 49 procent vzrostl nákup chlazených hotových jídel. Spotřebitelé také více vyhledávali výrobky privátních značek (prodávané pod vlastní značkou řetězce). Rekordy trhaly i prodeje vitamínů a doplňků stravy, které spotřebitelé používali k podpoře imunity před virem.
Prodejny s oděvy, botami či sportovním vybavením se snažily převést své zákazníky do online obchodů a mnohým se to i podařilo. U nákupu oděvů či bot je však role kamenných prodejen nezastupitelná. Jde o výrobky, které je potřeba si osahat a pro spotřebitele není úplně ideální, když by si musel objednat 6 párů bot, jen aby nakonec vybral pouze jeden správný pár. Aby si z e‑shopu mohl oblečení či boty vyzkoušet, musí je nejdříve zaplatit.
Mnohé z návyků, které si spotřebitelé v průběhu pandemie vytvořili, s námi zůstanou i v příštích letech. To mimo jiné klade požadavky na obchodníky, aby spotřebiteli usnadnili cestu obchodem. Bude proto docházet k optimalizaci sortimentu a remodelingu podle nových nákupních zvyklostí.
Zdroj: GraylingPR
Praha, 28. února 2022