Kampaň Fairtrade podpořila férové květiny

Zvýšit informovanost o udržitelně pěstovaných růžích – to byl cíl kampaně Fairtrade Česko a Slovensko.

Pěstování květin ve východní Africe, odkud se dovážejí i do Evropy včetně ČR, má řadu problematických aspektů: nízké odměny, dlouhé směny bez odpočinku, práce s nebezpečnými chemikáliemi bez patřičné ochrany i potřebné instruktáže, plýtvání vodou. Fairtrade Česko a Slovensko (FTČS), nezisková organizace, která se problematice sociálně i environmentální udržitelnosti věnuje, na tyto problémy a na to, jak je pomáhá řešit certifikace Fairtrade, upozornila prostřednictvím advertorialů v sedmi společenských a hobby magazínech a na vlastních sociálních sítích.

Fairtradové květiny a příběhy jejich pěstitelek představila minikampaň v průběhu ledna a před Valentýnem, pokračovat bude rozvíjením tématu ve stejných titulech v období, kdy jsou řezané květiny vyhledávaným zbožím – nyní před MDŽ.

Na sociálních sítích měl příspěvek ohledně květin s publicistou a ředitelem Pražského inovačního institutu Bohuslavem Kartousem dosah 23 534 shlédnutí a 71 220 zobrazení. „Jednou z věcí, na které v této komunikaci upozorňujeme, je skutečnost, že zatímco u nás jsou květiny zpravidla dárkem pro ženy, v Keni nebo v Etiopii je právě ženy, často za velmi svízelných podmínek, pěstují,“ říká Lubomír Kadaně, ředitel Fairtrade Česko a Slovensko. „Smyslem naší minikampaně je ukázat, že pěstovat květiny lze i jinak, za dodržení jasných sociálních a ekologických kritérií. A že je to také cesta, jak přispět k potřebné společenské změně, jakou je například v afrických zemích posílení postavení žen.“

Květiny jako celosvětově významná fairtradová komodita se na českém trhu poprvé objevily v roce 2020 v řetězcích Lidl a Kaufland, do té doby se u nás prodávaly pouze sporadicky. Řezaných fairtradových květin se v roce 2020 prodalo 668 000 kusů. „Prostor pro další zvyšování prodeje etických květin je v ČR obrovský,“ dodává L. Kadaně.

„FAIRTRADE. Moje férová volba“

Sérii advertorialů zaměřených konkrétně na fairtradové květiny předcházela na přelomu roku 2021 a 2022 plošná kampaň „FAIRTRADE. Moje férová volba.“ Ta cílila obecněji na zvýšení povědomí české a slovenské veřejnosti o systému certifikace Fairtrade a hodnotách, které reprezentuje (spravedlivá odměna za práci, zákaz dětské a nucené práce, pěstování šetrné k životnímu prostředí, rovné postavení žen a mladých lidí).

Tvářemi kampaně bylo sedm českých a slovenských veřejně aktivních osobností, například moderátorka Adela Vinczeová, herečka Zuzana Kronerová, kosmický inženýr Jan Lukačevič nebo publicista Bohumil Kartous. V klipech a obrazových materiálech společně představili hlavní podstatu Fairtrade: že systém podporuje zranitelné skupiny farmářů z Latinské Ameriky, Afriky a Asie, že jim dává možnost uživit se vlastní prací za důstojných podmínek a pomáhá jim rozvíjet jejich podnikání. Na vizuálech kampaně byli zobrazeni s nejtypičtějšími fairtradovými produkty – šálkem kávy, banány, čokoládou nebo právě i květinou. Videa a vizuály k této kampani na Facebooku a Instagramu dosáhly v ČR a SR přes 16,5 milionů zobrazení. Bannery na GoogleAds a videa v rámci YouTube kanálu zaznamenaly dalších 23 milionů zobrazení. Dále je doplnila printová kampaň s inzertními vizuály ve 26 titulech (např. Forbes, Respekt, FOOD na Slovensku pak Plus 7 dní, Geo nebo Dobré jedlo). Souběžně běžela outdoor kampaň na více než 520 citylight nosičích v Praze, Bratislavě, Košicích a dalších městech ČR a SR.

„Celkově jsme na kampaň zatím zaznamenali velmi pozitivní ohlasy od široké veřejnosti a v průběhu února ji budeme vyhodnocovat průzkumem. Ale již nyní víme, že v zobrazení videokampaně na YouTube máme nárůst o více než 200 % oproti předchozí kampani,“ potvrzuje Lubomír Kadaně.

www.fairtrade.cz

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.