Lidl s novou image a strategií
Dvouciferný nárůst tržeb diskontních řetězců Lidl a Aldi ve Velké Británii ukazuje, že tyto diskontní řetězce jednoznačně vítězí nad domácí čtyřkou maloobchodních řetězců Tesco, Sainsbury’s, Asda (Walmart) a Morissons. Nebylo tomu tak však vždy. Co stojí za jejich úspěchem a jak by mohl Lidl uplatnit svoji strategii v ostatních zemích Evropy?
Základním faktorem úspěchu bylo, že v době ekonomické krize oba maloobchodní řetězce dokázaly nabídnout britskému zákazníkovi kvalitní potraviny za dostupnou, transparentní cenu.
I v době krize hrála podstatnou roli pro britského zákazníka konvenience a Aldi a Lidl byly schopny požadovanou konvenienci nabídnout.
Transparentní ceny zvýšily loajalitu zákazníků
Nejen, že jejich prodejny byly umístěny v lokalitách s dobrou dostupností a měly dlouhou otevírací dobu, ale oba řetězce byly schopny nabídnout zákazníkovi transparentní, jednoznačné ceny. Jinými slovy, zatímco v jiných obchodních řetězcích zákazník musel přepočítávat, zda se akce vyplatí či ne. V Aldi a Lidlu zákazník věděl, že výrobek koupí vždy za tu samou cenu a zároveň nižší než u konkurence.
V porovnání s řetězci Tesco nebo Morissons, které investovaly obrovské finanční zdroje do snižování cen, Aldi a Lidl investovaly do kvality výrobků a masivní reklamy jejich privátních značek v médiích. A to se jim vyplatilo, protože ekonomická krize skončila a britská ekonomika začala růst, avšak zákazníci se zpět k domácím řetězcům nevrací. Aldi a Lidl získaly u Britů důvěru a loajalitu.
Z výzkumu, který pravidelně provádíme, vyplývá, že počet Britů, kteří dělají svůj hlavní nákup v diskontních řetězcích, roste, a v polovině letošního roku činil 13 procent. Zákazníci si Aldi a Lidl tak oblíbili, že někteří dokonce nemají rádi, že je nazýváme diskontními prodejnami!
Větší prodejny, čerstvý sortiment i samoobslužné pokladny
I přes svůj obrovský úspěch však oba obchodní řetězce nespí na vavřínech a dále přizpůsobují svoji obchodní strategii britskému zákazníkovi. Aldi v Londýně již více než rok testuje Aldi city koncept, osm diskontních prodejen, které byly zrenovovány podle nového konvenience konceptu. Non food sekce byla nahrazena čerstvými výrobky a tato kategorie byla také posílena dalšími 200 výrobky. Sandwich bar, ready meals a soft drinks jsou umístěny hned na začátku prodejny a pokladní zóna má dvě speciální pokladny pro zákazníky s nákupními košíky. Kromě toho bude Aldi otevírat na podzim na severu Anglie svou největší prodejnu ve Velké Británií s prodejní plochou 1 600 m2. Strategie, kterou Lidl již testuje v několika zemích od loňského roku.
Lidl otevřel od konce roku 2014 velké prodejny s prodejní plochou až 1 600 m2 ve Finsku, Francii a také Chorvatsku. A nedávno přidal na seznam také Velkou Británii. Fakt, že Lidl mění svůj koncept „z diskontní prodejny na supermarket“, není žádnou novinkou. Tato strategie také zahrnuje adaptaci na místní trh, jak je možno vidět v největší prodejně Lidl ve Velké Británii, v kraji Hertfordshire.
Parkoviště u nově otevřené prodejny je první známkou toho, že Lidl přizpůsobuje svůj diskontní koncept supermarketu. Nabízí 143 parkovacích míst a zahrnuje dvě stanice na odběr nákupních vozíků, což zákazníkům umožňuje ve špičce lepší dostupnost, problém, s kterým se ve Velké Británii potýkají všechny diskontní řetězce.
Napsat komentář