Přepravy zboží z Asie do Evropy se dlouhodobě potýkají s nedostatkem přepravních kapacit na železnici a přetíženými námořními terminály. DB Schenker proto v květnu spustil novinku v podobě kamionové linky z Číny do České republiky. Zákazníci o alternativní možnost přepravy z Číny projevili velký zájem.
Většina přeprav z Číny do Evropy se historicky realizovala námořní cestou. V období pandemie s růstem poptávky po těchto přepravách stejně rostla i jejich cena, která je nyní na historických maximech. Kvůli přetíženým námořním terminálům také zásilky nabíraly velká zpoždění. Řada tamějších výrobců proto své zboží přesunula z lodí na vlaky. Železniční přepravy však také brzy narazily na své kapacitní limity, k čemuž negativně přispěly nespolehlivé jízdní řády, nedostatek železničních kontejnerů nebo omezení přeprav některých typů zboží.
Logistická společnost DB Schenker proto zákazníkům nově nabízí přímou kamionovou linku z Číny, která do České republiky vede po prověřené trase přes Rusko, Bělorusko a Polsko. V Číně přepravu zajišťuje lokální dopravce, který zásilku doveze na hranice s Ruskem, kde je během jednoho dne přes celní sklad přeložena na kamion. Ten následně zboží doveze až na vykládku zákazníkovi do ČR. Po celou dobu probíhá přeprava v rámci mezinárodní sítě DB Schenker.
Standardní přeprava o objemu 33 palet s maximální hmotností 22 tun trvá 2 týdny a je vhodná pro široké spektrum zboží. Při těchto přepravách je pouze nutné počítat se zamluvením slotu pro překládku na hranicích s předstihem cca 2-3 týdnů. Pak již kamion jede přímo bez dalšího zdržení na hranicích. Hlavní preferovaná přepravní trasa dlouhá přes 13 000 km vede přes hraniční přechod Manzhouli/Zabajkalsk, další možností vhodnou pro přepravu lithiových baterií je trasa přes čínsko-kazašský přechod Alaskanou/Dostyk.
„Zvláštní doba si žádá nestandartní řešení. Vzhledem k vytížení obvyklých přepravních cest z Číny je na trhu o tuto alternativu velký zájem. Doufáme, že se kamionová linka z Číny stane součástí standardní nabídky, která částečně usnadní toky zboží z celé jihovýchodní Asie do střední Evropy,“ říká Tomáš Holomoucký, ředitel společnosti DB Schenker v České republice.
Zdroj: Ogilvy
Praha, 28. června 2021