I loni rostly v ČR prodeje zboží s etickou certifikací Fairtrade, která označuje produkty, za něž pěstitelé dostali odpovídající odměnu a které vznikly bez zapojení dětské práce a ničení životního prostředí. Nejvíce se u nás prodalo opět fairtradového kakaa, a to o čtvrtinu více oproti předchozímu roku.
Mírný nárůst zaznamenal i prodej fairtradové kávy: při přepočtu na šálky kávy vypil každý obyvatel ČR loni v průměru téměř 11 espress připravených z férové suroviny. Fairtradový příplatek za zboží prodané v ČR, tedy peníze navíc, které pěstitelé využívají na rozvoj komunit a zlepšení efektivity pěstování, vzrostl o více než o třetinu na 27 milionů Kč.
„Rostoucí prodeje znamenají větší podporu pro pěstitele těchto surovin v zemích Afriky, Asie a Latinské Ameriky, které byly zasažené pandemií i souvisejícím narušením mezinárodního obchodu,“ říká Hana Malíková, ředitelka Fairtrade Česko a Slovensko. „Jedná se většinou o země, které si na rozdíl od Evropy nebo Severní Ameriky nemohly dovolit žádnou formu kompenzací pro zaměstnance ani podnikatele, takže zapojení do systému Fairtrade bylo pro tamější pěstitele často jedinou pomocí.“
V loňském roce se na českém trhu také poprvé objevily dvě celosvětově významné fairtradové komodity: banány a květiny, které se u nás dosud prodávaly pouze sporadicky. Řezaných fairtradových květin se prodalo 668.000 kusů. Jako novinku je do svého sortimentu zařadili řetězce Lidl a Kaufland.
„Pěstování květin je pro země globálního Jihu velmi významné, protože jim přináší potřebnou cizí měnu a tisícům lidí poskytuje práci. Fairtrade usiluje o to, aby tyto přínosy nebyly vyvažované ústupky na straně etiky a ekologie. Proto je důležité, že květiny označené známkou Fairtrade jsou od loňského roku dostupné už i v kamenných obchodech v ČR. Navíc se do obchodů dostaly v době, kdy byli pěstitelé květin významně zasažení pandemií covid-19: během loňského března a dubna zaznamenali pěstitelé z Keni a Etiopie snížení prodejů o 70 až 80 procent,“ vysvětluje Hana Malíková.
Fairtradových banánů se v ČR a na Slovensku prodalo v loňském roce 508 tun. Zařadil je poprvé do prodeje řetězec Kaufland, dále je zákazníci naleznou v banánových džusech Pfanner nebo ve zmrzlině Ben & Jerry´s společnosti Unilever.
„Sociálních problémů spojených s pěstováním banánů je mnoho a jsou složité: nízké mzdy, nejistota zaměstnání, omezování práva na sdružování v odborech, zacházení s nezdravými a pro životní prostředí nebezpečnými chemikáliemi bez odpovídající ochrany a další. Naší vizí je spolupracovat s tímto sektorem mimo jiné na tom, aby za těžkou práci, která je spojena s pěstováním jednoho z našich nejoblíbenějších druhů ovoce, dostávali zaměstnanci plantáží důstojnou odměnu. Vítám proto uvedení fairtradových banánů na nové trhy jako další příležitost k tomu, aby se více banánů mohlo prodávat za podmínek Fairtrade,“ vysvětluje Nyagoy Nyong´o, výkonná ředitelka Fairtrade International.
Podíl fairtradové kávy na celkové spotřebě přesáhl 3 procenta
Fairtradové kávy, která je jakousi vlajkovou lodí Fairtrade, se loni na našem trhu prodalo 968 tun, tedy o 9 % více než v roce 2019. Jde o hmotnost nepražených zrn, která odpovídá zhruba 691 tunám pražené zrnkové kávy. Z tohoto množství fairtradové kávy by se dalo připravit více než 110 milionů šálků espressa. To pro lepší představu znamená, že každý obyvatel ČR včetně nemluvňat vypil v roce 2020 téměř 11 šálků fairtradové kávy. Vztaženo k celkové spotřebě kávy v ČR, kterou udává Český statistický úřad (2,2 kg na osobu a rok), činí podíl fairtradové kávy 3,1 % (v roce 2019 to bylo zhruba 2,99 %).
„Spotřeba fairtradové kávy u nás rostla i navzdory pandemii covid-19, která například v sousedním Německu způsobila pokles o osm procent. Důvodem je to, že většina prodeje u nás se uskutečňuje v obchodech, nikoliv v kavárnách, které byly zásadním způsobem ovlivněny lockdownem a dalšími protiepidemickými opatřeními,“ vysvětluje Hana Malíková. I tak byl vlivem pandemie meziroční růst spotřeby fairtradové kávy u nás nižší než v předchozích letech.
Mezi největší prodejce fairtradové kávy v ČR patří stále Tchibo Praha, Unipetrol Benzina v rámci svých provozoven Stop café na čerpacích stanicích Benzina, dále Lidl ČR, který nabízí fairtradovou kávu Lidl2go v rámci nápojových automatů ve svých provozovnách, OMV ČR v rámci konceptu Viva café a nově čerpací stanice Shell. Fairtradovou kávu však nabízí i řada kaváren a lokálních pražíren, například Fair & Bio pražírna, síť kaváren mamacoffee a řada dalších.
Nejvíce se tradičně prodalo fairtradového kakaa, mírný nárůst sledujeme u třtinového cukru a u bavlny
O 26 % vzrostla v roce 2019 na českém trhu spotřeba fairtradového kakaa, prodalo se ho celkem 2632 tun, převážně ve formě čokolády, cukrovinek, zmrzlin a snídaňových cereálií. Lídrem v prodeji fairtradového kakaa je společnost Lidl, která během loňského roku prodeje z fairtradových kakaových bobů oproti roku 2019 zvýšila o více než 53 %. Další je společnost Penny Market, která zaznamenala nárůst o 77 %. Třetím největším prodejcem fairtradového kakaa byla loni společnost Kaufland, která zaznamenala nárůst o 28 procent.
Mírný nárůst zaznamenaly prodeje fairtradové bavlny. Po loňském poklesu o 12 % na 190 tun letos vidíme nárůst o 14 procent na 216 tun. V letošním roce je opět na prvním místě Lidl, který nabízí svým zákazníkům nákupní tašky z fairtradové bavlny. Druhým největším prodejcem fairtradové bavlny se stala síť drogerií dm drogeriemarkt, které na svých prodejnách nabízejí nákupní tašky z fairtradové bavlny a zaznamenala nárůst o 69 %. Třetím největším prodejcem je řetězec Kaufland, který pořizuje pracovní oblečení pro své zaměstnance z fairtradové bavlny.
Fairtradového třtinového cukru se loni v ČR spotřebovalo 73 tun (nárůst o 7 %). Lídrem v této oblasti je společnost Unilever, která v ČR prodává zmrzlinu Ben&Jerry´s s obsahem fairtradových surovin (kromě cukru jde například o kakao a vanilku).
Za fairtradové produkty, které si loni koupili čeští zákazníci, získala družstva farmářů v zemích globálního Jihu na fairtradovém příplatku celkem 27 milionu korun, tedy o více než 36 % než v roce 2019. „To jsou peníze, které mohou použít na projekty, jako jsou budování studní, škol a zdravotnických zařízení, doprava, investice do efektivnějšího pěstování a řada dalších a během koronakrize i zajištění bezpečnosti a zdraví,“ upřesňuje Hana Malíková.
Průzkum naznačil opakovaně vysokou znalost Čechů certifikace Fairtrade a známky FAIRTRADE
Nezisková organizace Fairtrade Česko a Slovensko si v květnu tohoto roku nechala od společnosti Median opět po roce zpracovat průzkum, v němž zjišťovala znalost certifikace Fairtrade a známky FAIRTRADE. Pokud jde o povědomí o známce FAIRTRADE, podle průzkumu ji zná 63 % českých spotřebitelů, 35 % respondentů uvedlo, že přesně ví, co toto označení znamená. Spontánní znalost tohoto označení průzkum zjistil u 11 procent respondentů (stejně jako loni). Jednalo se o čtvrté nejčastěji spontánně uváděné označení informující o původu zboží nebo zaručující naplnění určitých podmínek při výrobě (vyšší znalost zaznamenala označení KLASA, Bio a Český výrobek).
Systém Fairtrade a známka FAIRTRADE
Známka FAIRTRADE označuje výrobky, které splňují sociální, ekonomické a environmentální standardy nastavené mezinárodní organizací Fairtrade International. Zákazníky informuje o tom, že pěstitelé dostali za svou práci spravedlivou a stabilní výkupní cenu, která pokrývá náklady na udržitelné pěstování. Nákupem výrobků s označením FAIRTRADE tak zákazníci přispívají ke zlepšování životních podmínek drobných pěstitelů v zemích globálního Jihu (takzvaných rozvojových zemích). Kromě odpovídající výkupní ceny dostávají pěstitelé zapojení do systému Fairtrade ještě fairtradový příplatek, který mohou použít k investicím do rozvoje svých farem a svých komunit, a to na základě demokratického rozhodování členů komunity.
Zdroj: Fairtrade Česko a Slovensko
Praha, 14. června 2021