196 miliard korun, 16,2 % českého maloobchodu a 75 tisíc zaměstnanců přímo v e-shopech

Asociace pro elektronickou komerci (APEK), která sdružuje subjekty ze všech kategorií českého on-line prostředí, představila vybraná data z komplexní Studie přínosů e-commerce v ČR. Nejdůležitější výstupy zveřejnila na svých webových stránkách a umožňila tak veřejnosti zjistit více o tomto dynamicky rostoucím odvětví maloobchodu. Výstupy by měly pomoci také státní správě lépe poznat přínosy elektronického obchodu pro českou ekonomiku.

APEK přichází s dosud chybějící komplexní analýzou internetového prodeje v České republice. „S dotazy na přínos e-commerce, a to nejen z hlediska celkových obratů, ale také dopadů na náš maloobchod či zaměstnanost, se setkáváme pravidelně. Řadu dat známe a vývoj samozřejmě sledujeme dlouhodobě, ale tentokrát jsme se rozhodli připravit opravdu podrobnou analýzu. V té se věnujeme všem uvedeným klíčovým tématům, stejně jako mnohým dalším. Nejdůležitější výstupy ze studie poskytujeme veřejně na našem webu na adrese data.apek.cz,“ představuje nový projekt asociace její výkonný ředitel Jan Vetyška.

A jaká jsou tedy nejzajímavější souhrnná data o české e-commerce? „V roce 2020 dosáhla hodnota obratů za prodej zboží prostřednictvím internetu 196 miliard korun. To podle našich analýz znamená podíl na českém maloobchodě ve výši 16,2 %, tedy o 3,4 procentního bodu více než o rok dříve. Počet zaměstnanců přímo v e-shopech dosáhl v roce 2020 přibližně 75 tisíc, dalších více než 30 tisíc pak pracovalo pro poskytovatele navazujících služeb,“ vyjmenovává Vetyška.

Z odpovědí spotřebitelů na vybrané dotazy vyplynulo několik dalších zajímavých údajů. Platbu kartou přímo při nákupu na internetu označilo jako nejčastější způsob úhrady 46,5 % uživatelů. Rozhodně už tak nemůžeme mluvit o tom, že by Češi při nákupech preferovali především dobírku.

Výstupy studie, které jsou aktuálně veřejně dostupné, představují ty nejdůležitější ukazatele z našeho oboru. Řadu dalších pak máme v APEK k dispozici a jsme připraveni se o ně především se státní správou či médii podělit. Věříme, že tato čísla potvrdí důležitost e-commerce pro celou českou ekonomiku a přitáhnou pozornost odpovědných zástupců k její další podpoře. E-shopy totiž dnes reprezentují opravdu velmi významnou část českého retailu,“ doplňuje Jan Vetyška.

 

Zdroj: APEK – Asociace pro elektronickou komerci

Praha, 27. května 2021