Trh e-commerce má na kontě další rekord. Již během roku 2020 bylo zřejmé, že online segment zaznamená především kvůli pandemii Covid-19 historický boom snad ve všech aspektech. Předpoklady se potvrdily.
V porovnání s rokem 2019 se vloni obraty velkých kamenných hráčů z online prodejů vyšplhaly na dvojnásobnou hodnotu. Někteří z prodejců zaznamenali dokonce vícenásobné nárůsty. Průměrná výše objednávky se nezvýšila a konverzní poměr vzrostl meziročně o 25 %. Statistiky přináší společnost Shopsys, která pomáhá největším hráčům digitalizovat jejich prodeje.
Podstatným dílem k dvojnásobným obratům velkých kamenných hráčů přispěli lidé, kteří upřednostňují běžné nakupování právě v kamenných prodejnách. Zatím, co v roce 2019 stále ještě drtivá většina nákupů probíhala tímto způsobem, pandemie Covid-19 v loňském roce v rozsáhlém měřítku tuto formu nakupování Čechům z pochopitelných důvodů znemožnila. Zákazníkům upřednostňujícím osobní návštěvy obchodů tak najednou prakticky nezbylo nic jiného než zvolit online formu nakupování. A právě z toho nejvíce těžili velcí kamenní hráči. Ti disponují silnými brandy a velkými databázemi často věrných zákazníků, které dokázali zmobilizovat k online nakupování. Paradoxně to tak byli právě velcí kamenní hráči, kteří si z rostoucího “online koláče” ukousli velké sousto právě na úkor “běžných” online hráčů.
“Avizovaný nárůst u kamenných hráčů mohl být pravděpodobně ještě vyšší, nicméně ne všichni byli na takový přesun do sféry online připraveni” říká Matěj Kapošváry, obchodní a marketingový ředitel společnosti Shopsys a pokračuje: “I když jde úroveň online prodeje u velkých kamenných hráčů nahoru, stále ještě můžeme najít celou řadu prodejců, kteří mají na svých e-shopech velký prostor ke zlepšení. Jako extrémní problém se na konci minulého roku ukázaly u některých prodejců také návazné procesy, jako vychystávání a expedice zboží či zákaznická podpora.
O celou jednu čtvrtinu se u velkých kamenných hráčů meziročně zvýšil tzv. konverzní poměr, který představuje procentuální podíl lidí, jenž e-shop navštíví a nákup skutečně provedou. Ke zvýšení konverzního poměru došlo patrně proto, že lidé často neměli možnost nákup – konverzi – dokončit v kamenné prodejně.
Prognóza pro rok 2021 je podle společnosti Shopsys relativně jasná. “Všichni kamenní hráči budou chtě nechtě muset do e-commerce investovat podstatně větší část svých finančních zdrojů, než byly dosud zvyklé. Jejich e-shopy pro ně už nadále nemohou být pouze doplňkovým prodejním kanálem” dodává Kapošváry. Hlavním směrem, kterým se zejména velcí online i offline prodejci vydají, bude propojování světů online a offline. Cílem bude nabídnout možnost zákazníkovi být plnohodnotně obsloužen na všech kanálech, a poskytnout mu tak maximální možnou míru komfortu.
Zdroj: Martin Moc, PR Consultant
Praha, 8. ledna 2021