Jedním z mála oborů podnikání, jimž koronavirová krize letos přinesla vzpruhu, je elektronická komerce.
Zájem o e-commerce vzrostl po celém světě, včetně Evropy, kde tržby e-shopů loni ve 34 zemích meziročně vzrostly o 14,2 % na 636 mld. eur. Vyplývá to ze zprávy Ecommerce Europe a EuroCommerce zahrnující sektor B2C. Z uvedené sumy připadá na přeshraniční nákupy skoro čtvrtina.
V letošním roce se očekává růst nejméně o 12,7 % na 717 mld. eur. Ale může to být ještě více. Přes internet loni nakupovaly více než dvě třetiny (67 %) Evropanů, z toho v západní Evropě to je u 83 % lidí. Jejich počet se zvyšuje v průměru o 5 % ročně.
Nejrychlejší dynamiku e-commerce loni zaznamenaly méně vyspělé země. V Rumunsku a Bulharsku její tržby vzrostly o 30 %. Následuje Španělsko s 29 %. Naproti tomu nejpomaleji rostly tržby v Belgii, Irsku (7 %), potom v Rakousku (3 %).
Největší trh je v Británii
Nakupování online nejvíce „propadli“ Britové, podílející se na celoevropských tržbách elektronické komerce skoro třetinou. Tržby britských e-shopů loni stouply zhruba o sedminu a v přepočtu poprvé mírně přesáhly 200 mld. eur. Letos tempo růstu zvolní na 11 %, takže očekávané tržby dosáhnou 222,5 mld. eur. Tržby e-commerce na britských ostrovech v minulých letech rostly v průměru o 15 % ročně, přibližně stejně také v Nizozemsku.
Britové nejraději online nakupují oděvy a sportovní potřeby, následují domácí spotřebiče, dále online rezervace ubytování a zájezdy.
Německy mluvící země (region DACH)
K zemím s vyspělou elektronickou komercí patří také Německo, Švýcarsko a Rakousko, skupina zemi, někdy souhrnně označovaná jako „DACH“. Tržby e-shopů v Německu, druhém největším trhu EU, loni stouply na 94 mld. eur proti předchozím 85,5 mld. eur. Podle předpovědi RetailX by se měly letos zvýšit zhruba o desetinu na 103,4 mld. eur, a poprvé tak přesáhnout třímístnou hranici. Přístup k internetu bude koncem roku mít 95 % Němců, z toho v e-shopech nakoupí 85 % (loni to bylo 84 %).
„Nakupování přes internet je v Německu naprosto běžná záležitost,“ konstatuje ve své studii poradenská firma PwC. Podle ní nejrychlejším tempem poroste online prodej potravin, které v SRN nakupuje 17 % internetových zákazníků. Ale například v Polsku to loni podle výběrového šetření zmíněné firmy bylo 58 %, v Británii 47 % a ve Francii 46 %. „Němečtí zákazníci jsou nejenom citliví na cenu, ale současně mohou využívat husté sítě supermarketů. Potraviny, které nakupují, raději vidí na vlastní oči,“ uvádí na serveru faz.net Christian Wulff z PwC. Němci si nejraději objednávají zboží online pomocí notebooku (58 % dotázaných), chytrému telefonu dává přednost 49 %.
Současně mnozí z nich používají také klasický stolní počítač. Jako nástroj k online nákupu ho uvedlo 42 % zákazníků. V e-shopech si nejčastěji objednávají oděvy a obuv (58 %) , naopak nejméně potraviny (17 %). Pokud jde o způsob platby, většina (81 %) stále preferuje vystavení faktury (účtu).
Tržby e-shopů ve Švýcarsku loni poprvé přesáhly 10 mld. franků, což v přepočtu odpovídá 9,8 mld. eur. Meziročně to bylo o 8,4 % více. Internetové obchody v alpské konfederaci jsou výrazně odkázány na domácí zákazníky, od nichž loni v přepočtu utržily 7,9 mld. eur, od zahraničních zákazníků přes 1,9 mld. eur. Švýcaři rádi online nakupují hlavně spotřební elektroniku. Oděvy a obuv jsou – na rozdíl od Německa nebo Rakouska – na druhém místě. Loni připadalo na švýcarské e-shopy 36 % veškerého prodeje spotřební elektroniky.
Hodnota internetového prodeje v Rakousku, včetně zájezdů, se loni pohybovala kolem 8 mld. eur proti 7,3 mld. eur v roce 2018. Z uvedené sumy připadá na rakouské e-shopy jenom asi 8 %. Skoro dvě třetiny (64 %) internetového prodeje kontrolují zahraniční hráči, jako jsou Amazon, Zalando nebo H&M. Jenom na Amazon připadá 11,3 % tržeb. Kolem 28 % představují tržby rakouských filiálek majících cizí vlastníky (MediaMarkt, Otto aj.). Rakušané v e-shopech nakupují především oděvy a sportovní potřeby. Takových zákazníků jsou zhruba dvě pětiny. Následují knihy a časopisy.
Francie a země Beneluxu
Francie se stala po odchodu Británie z EU, největším trhem v Unii. Patří k zemím, které mohou letos počítat s dvouciferným tempem růstu internetového prodeje. Jeho hodnota by měla podle předpovědi RetailX přesáhnout 115 mld. eur proti loňským 103,4 mld. eur. Online loni nakupovalo 77 % internetové populace, letos to mají být o dva procentní body více. Každý online kupující (e-shopper) v roce 2019 v průměru utratil 2 266 eur ve srovnání s 1 516 eury v roce 2015, letos uvedená suma přesáhne 2 400 eur. Francouzi přes internet kupují nejčastěji módní oděvy (58 % zákazníků), následují vstupenky na různé kulturní podniky (50 %), potom rezervace jízdenek a zájezdů (40 %).
V Nizozemsku tempo růstu loni proti roku 2018 zvolnilo na 7 %. Její tržby činily 25,8 mld. eur. Nadprůměrným tempem se zvýšil online prodej potravin, včetně prodeje pokrmů domů. Trh internetového prodeje představuje více než desetinu celkového maloobchodního obratu. V e-shopech pravidelně nakupuje 96 % Nizozemců starších 15 let. Počet zákazníků na internetu se již skoro nemění, ale tržby e-shopů stále rostou.
Trh e-commerce v sousední Belgii je poněkud specifický. Pro internetové obchodníky je velice obtížné „dobýt si srdce“ každého obyvatele, neboť země je jazykově příkře rozdělena – na holandsky mluvící Flandry a frankofonní Valonsko. Výsledkem je, že spousta belgických zákazníků, kteří jsou pověstní svojí šetrností, raději nakupuje v zahraničních e-shopech, hlavně nizozemských.
Napsat komentář