Dopad korona-krize se promítl i do chování spotřebitelů a změnil jejich nákupní zvyklosti více než kdykoliv předtím. Nákupy se zúžily na rychloobrátkové zboží dostupné v otevřených kamenných prodejnách a na online nákupy. Lidé se stravují více doma a předzásobili se na horší časy.
Nejkritičtější byl druhý březnový týden, kdy tržby v maloobchodě* narostly o téměř 40 % ve srovnání s předchozím rokem, avšak týden před i týden po tomto panickém nakupování byly obratově výrazně nižší. Z pohledu celého nákupního koše utratili Češi v období čtyř týdnů od vypuknutí krize (tj. od 24. 2. do 22. 3.) o 16 % více než před rokem. Ale ne všechny skupiny zboží byly dotčeny krizí a nákupní horečkou stejně.
Některé druhy zboží vzrostly výrazně více, například produkty zdravotní péče o 35 %, trvanlivé potraviny o téměř třetinu (+ 32 %), mražené potraviny o necelou čtvrtinu (+ 23 %), čerstvé a chlazené potraviny o 18 % a drogistické zboží do domácnosti o 19 %. Mezi skupiny, které navýšily obrat méně, než byl průměr za celý nákupní koš, patřily například nealkoholické nápoje s růstem o 10 %, krmivo pro domácí mazlíčky o 7 %, cukrovinky a slané snacky o 4 % či tabákové produkty o 5 %. Ostatní zboží dostupné v obchodech s potravinami a smíšeným zbožím*, mimo potraviny a drogistické produkty, zaznamenalo výrazný pokles o 10 %.
Jak rostly tržby za skupiny rychloobrátkového zboží? % změna v období 24. 2. – 22. 3. 2020 vs. 2019
Zdroj: Nielsen. Trh: Albert, Billa, dm drogerie, Globus, Kaufland, Penny Market, Rossmann, Tesco, Teta drogerie, TOP drogerie.
Jak se však Češi, vlivem nákupní horečky a po uzavření hospod a restaurací, zásobili alkoholickými nápoji? Konzumovali doma více alkoholu, nebo se orientovali spíše na nezbytné potraviny a drogerii? Celý segment alkoholických nápojů zaznamenal v období krizových 4 týdnů vyšší tržby o 14 % ve srovnání s minulým rokem. Alkoholické nápoje, podobně jako segment potravin a drogerie, byly nejvíce vyhledávány během druhého březnového týdne, kdy jejich tržby vzrostly o téměř 30 %.
Třetí březnový týden, kdy výrazně opadla panika nakupování potravin i drogerie, si alkohol stále držel vyšší tempo růstu a podařilo se mu navýšit obrat o 11 %. Zajímavostí je, že naši slovenští sousedé utratili za alkohol ve stejném období pouze o 4 % více než před rokem. Tím se alkohol na Slovensku zařadil k obratově nejpomaleji rostoucím kategoriím od vypuknutí korona-krize. Dokonce i v druhém březnovém týdnu, kdy došlo na Slovensku k výraznému nárůstu celkových tržeb za rychloobrátkové zboží (o více než 30 % oproti předchozímu roku), zaznamenaly alkoholické nápoje růst jen o 4,3 %.
Pivo a tvrdý alkohol se těšily největšímu nárůstu zájmu Čechů
Mezi jednotlivými segmenty alkoholu jsou výraznější rozdíly. Čeští spotřebitelé zůstali věrní nejoblíbenějším typům alkoholu i během krizového období a nejvýraznější nárůst tak zaznamenaly dvě obratově nejsilnější alkoholové skupiny: pivo a tvrdý alkohol. Tržby za pivo se v období čtyř týdnů (tj. od 24. 2. do 22. 3.) zvýšily o 14 %, za tvrdý alkohol o 16 % a za víno a vinné nápoje o 9 %. Za alkoholické míchané nápoje jsme zaplatili až o 65 % více než před rokem. Avšak tento extrémní skok je daný především celkovým růstem poptávky po pivních mixech, a to hlavně v nealkoholických variantách, kterým se výjimečně dařilo již v průběhu minulého roku. Jediným segmentem v rámci alkoholických nápojů, který vůbec nepocítil nákupní paniku a dokonce obratově klesl, byly likéry, jejichž tržby klesly o 7 % oproti minulému roku.
Ze skupiny tvrdého alkoholu se během koronavirové nákupní paniky dařilo hlavně vodce a whisky, jejichž obrat se vyšvihl v období uvedených čtyř týdnů o téměř 30 %, konzumním lihovinám s růstem téměř 40 % a menšinové kategorii ginu, která vzrostla o dvě třetiny oproti minulému roku. Ovšem některé druhy alkoholu se na vlně zvýšeného zájmu nesvezly: tržby za brandy a koňaky klesly o čtvrtinu a za borovičku o 16%. Velmi mírným tempem (+ 4 %) vzrostla celá kategorie tuzemáku spolu s rumem a podobně i hořké bylinné likéry.
Data vyplývají z maloobchodního auditu společnosti Nielsen.
*Pozn. TRH: Albert, Billa, dm drogerie, Globus, Kaufland, Penny Market, Rossmann, Tesco, Teta drogerie, TOP drogerie (alkoholické nápoje na trhu obchodů s potravinami a smíšeným zbožím, bez drogérií).
Zdroj: Nielsen
Praha, 13. dubna 2020