Koronavirová pandemie přeje e-shopům a Čechy podporuje v pečení

Čeští zákazníci jsou dnes v řadě případů odkázaní na nákup přes internet a využívají e-shopy jako primární zdroj jeho pořízení. Segment e-commerce je díky tomu v růstu a obchodníci zakládají nové e-shopy.

Nejvíc zájmu na nákupním rádci Zboží.cz i nadále vykazují hygienické pomůcky, potraviny a lékárenské zboží, ale v popředí se drží i kategorie šicích strojů, přírodních produktů nebo televizorů. V růstu je aktuálně také segment domácích pekáren.

Dobrou zprávou je, že ne všechny části naší ekonomiky jsou v současné době ochromeny. Velká část obchodníků reaguje na aktuální krizi zakládáním e-shopů, a snaží se tak nahradit výpadky ve svém businessu. „Doba nahrává inovacím, zaměření se na zákazníka a plnění jeho potřeb. Lidé si ještě více zvyknou na propojení svého života s online prostředím. Očekávám také, že vzroste popularita omnichannelu mezi retailery. Ti si uvědomí, že mít jen kamennou prodejnu nestačí, ale je dobré mít i e-shop nebo prodávat na Marketplace,“ říká Jan Kriegel, manažer nákupního rádce Zboží.cz.

Lidé nakupují online, obchody proto zakládají nové e-shopy

Vybraným kategoriím z oblasti e-commerce se v současné době hodně daří. Za měsíc březen se na Zboží.cz registrovalo celkem 532 nových e-shopů, což je o čtvrtinu více než v únoru. Výrazná část z nově registrovaných se zabývá primárně prodejem respirátorů a roušek. „Tyto e-shopy důkladně kontrolujeme, abychom se ujistili, že se nejedná o podvodné obchody, které chtějí zneužít aktuální situaci,“ uvádí Kriegel. Zákazníci podle něj ve velké míře navštěvují nákupní rádce, jako třeba Zboží.cz, a hledají možnosti, jak si nechat doručit zboží, které si aktuálně nemohou zakoupit v kamenných prodejnách.

Roste zájem o domácí pečení

Z dat nákupního rádce Zboží.cz je v meziročním srovnání vidět zvýšený zájem o zboží zejména u kategorií antibakteriálních gelů (nárůst neuvěřitelných 54 232 %), ochranných masek a roušek (+ 30 682 %), mýdel (+ 3 954 %), šicích a vyšívacích strojů (+ 1 752 %), teploměrů, přírodních produktů. Zaznamenáváme také ale vyšší zájem o televizory. Z aktuální situace profitují také lékárny, ve kterých zákazníci hledají jakékoli léky, které by jim v případě nákazy koronavirem pomohly. Podle Kriegela se dá očekávat, že se zájem o tento typ zboží bude pomalu utlumovat s tím, jak budou některé domácnosti předzásobeny.

Zájem roste také o domácí pekárny a s pečením související suroviny, jako je mouka nebo droždí. „Je zřejmé, že Češi se začínají vybavovat na domácí pečení pečiva a dá se očekávat, že zájem o tento typ zboží bude před Velikonocemi ještě pokračovat,“ říká Kriegel.

Z hlediska sezónnosti je zájem i o nové letní pneumatiky na osobní auta či kategorii hobby a zahrada, což souvisí nejen s jarní sezónou, ale i s faktem, že se řada lidí s vlastními pozemky věnuje v karanténě zahradničení. „Daří se i dopravním službám, které nadále fungují, většinou i zvládnou dodržet dodání dle standardních časů. Ve většině případů však upřednostňují platby předem při objednávce nebo platbu na dobírku kartou,“ komentuje Kriegel.

Nákupní rádce Zboží.cz se soustředí na zdokonalení služeb pro uživatele

Na Zboží.cz došlo k vylepšení filtrace výdejních míst. Nově se zobrazuje filtrování na úrovni města a městské části přímo v náhledu. „Přidali jsme i filtraci pod heslem „Na prodejně“. Zájemci o nákup tedy vidí, které produkty jsou na výdejním místě skladem a ihned k odběru,“ uvádí Kriegel. Nákupní rádce se snaží také pomoci e-shopům s novými registracemi a nabízí poradenství v rámci prvotního nastavení e-shopu.

 

Zdroj: Seznam.cz, a.s.

Praha, 9. dubna 2020