Společnost McDonald’s úspěšně završila plán předávání restaurací do rukou místních podnikatelů. Od konce loňského roku se o všechny pobočky v Česku nově starají franšízanti. Je to vůbec poprvé, od doby, kdy v Praze fastfoodový řetězec v roce 1992 otevřel svoji první restauraci.
„Franšízový koncept, na kterém je postaven McDonald’s, je výhodný pro obě strany. Franšízanti od nás mohou očekávat plnou podporu celosvětové značky, pro nás jsou zase lokální podnikatelé ideálními lidmi, kteří znají místní prostředí a každý den se zapojují do chodu restaurace. Na důkladném výběru franšízantů si proto zakládáme“ říká Tomasz Rogacz, generální ředitel McDonald’s Česká republika a Slovensko.
Společnost McDonald’s byla vůbec prvním franšízovým řetězcem, který vstoupil na český trh. V roce 1992 otevřel první restauraci na Vodičkově ulici v Praze. První „mimopražská“ restaurace byla otevřena o rok později v Ostravě. Dnes patří McDonald’s k největším zaměstnavatelům v Česku a může se pyšnit celkem 101 restauracemi napříč republikou.
„Americký McDonald’s otevřel cestu na český trh mnoha dalším řetězcům. Kromě toho také velmi pomohl k popularizaci franšízingu. Dodnes, když chceme na konkrétním případě demonstrovat fungování franšízingu, dáváme za příklad právě McDonald’s a jeho síť. I z těchto důvodů jsme udělili McDonald’s cenu za podporu a rozvoj franšízingu,“ říká Jan Gonda, prezident České asociace franchisingu.
Přes 20 franšízantů, necelá polovina jsou ženy
V současnosti licenci na provoz restaurací vlastní celkem 22 franšízantů, z toho necelou polovinu tvoří ženy. Dvě z nich dokonce provozují největší počet poboček v republice. S deseti restauracemi je to Ivana Malivojevič z Prahy a s osmi brněnská podnikatelka Renata Roubínková Baierová. Poslední restaurace McDonald’s se otevřela loni v prosinci v Děčíně, kde opět hlavní roli hrála žena. Pro franšízantku Huyen Haasovou to už byla třetí restaurace.
„Mám ráda výzvy, a proto jsem si chtěla otevřít restauraci, i když vaření nebylo moji silnou stránkou. Od začátku jsme s manželem věděli, že nechceme rozjíždět restauraci od nuly. Rozhodli jsme se proto pro franšízu, McDonald’s nám jako celosvětová značka do plánu ideálně zapadala. Díky systému podpory nebyl problém provozovat během jednoho roku hned tři restaurace,“ vypráví franšízantka Huyen Haasová.
V Česku před sedmi lety došlo dokonce k první výměně generací v rámci rodinného byznysu. Jeden z prvních českých franšízantů, který otevřel svoji pobočku v Ostravě, ji předal do rukou svému synovi. Jan Ostrý tak pokračuje v otcově podnikání, ve kterém i jako dítě vyrůstal.
Roční trénink a 10 milionů na rozjezd
Stát se franšízantem McDonald’s přitom není tak snadné. Společnost se dvěma zlatými oblouky v logu má poměrně tvrdá pravidla. Každého zájemce o licenci čeká zhruba roční trénink, během kterého zjistí dotyčný uchazeč, i společnost, zda se chce opravdu na dráhu franšízového podnikání vydat. Potencionální franšízanti si v rámci tréninku projdou celým procesem v restauraci a naučí se všechny činnosti – od uklízení, vaření či obsluhy až po vedení restaurace. Kromě toho musí absolvovat další manažerské kurzy. Podle ředitele Tomasze Rogacze je výběr správných franšízantů jedním z klíčových faktorů, které stojí za úspěchem značky McDonald’s.
Neméně důležitou částí franšízingu jsou finance, bez nich by zájemce o vlastní restauraci McDonald’s neměl šanci. Podnikatel musí mít vlastní kapitál v minimální hodnotě 10 milionů korun, navíc musí doložit, že tyto peníze získal sám. „Počáteční investice z naší strany plynou do nákupu pozemku a postavení budovy restaurace. Na franšízantovi je pak její kompletní vybavení dle našich standardů a provozní náklady, které jsou se startem restaurace spojeny,“ podotýká Radim Foltýn, franchising director McDonald’s pro Česko a Slovensko. „Není to však jenom o penězích a ročním zaškolení, vést restauraci je posláním a franšízanti by tím měli ideálně žít,“ dodává Foltýn.
Znalost lokality a možnost rychleji expandovat
Franšízový koncept podnikání je v Česku stále populárnější a tato oblast se neustále rozvíjí. Pro podnikatele, kteří se rozhodnou jít touto cestou, přináší franšízový systém řadu výhod. Nejedná se pouze o již zmiňovanou znalost místních poměrů, ale také například zázemí velkého podniku, který ve skutečnosti zachovává výhody menší firmy. Franšízanti mohou pružněji reagovat na konkrétní požadavky koncových zákazníků, zároveň mohou díky podpoře rychleji expandovat.
„Franšízing přináší výhody pro podnikání, podnikatele a pro celou společnost. Největší výhodou franšízanta je jeho podnikatelská motivace. Jako samostatný podnikatel je silně motivován ve srovnání s ředitelem nebo vedoucím pobočky či zaměstnancem. Franšízant má naopak užitek ze zkušeností, které získal od společnosti současně s nákupem franšízového konceptu,“ popisuje Jan Gonda z České asociace franchisingu.
Podle Gondy je momentálně v Česku více než 250 franšízových systémů, do dvaceti let by se potom mohl počet pohybovat mezi 400 a 500 systémy. Tím by se Česká republika dostala obdobné množství jako ve srovnatelných zemích Západní Evropy.
Zdroj: Botticelli spol. s.r.o.
Praha, 27. února 2020