E-komerci ve Francii kraluje móda

Více než polovinu tržeb francouzské e-komerce fyzickým zbožím tvoří tři segmenty: potraviny v tom nejširším smyslu slova, multimédia a módní zboží.

Francouzi starší 18 let si přes internet objednávají fyzické zboží v průměru 18krát do roka, přičemž průměrná hodnota nákupu činí 57 eur. Vyplývá to ze studie britské společnosti Kantar zahrnující dvanáctiměsíční období do konce září 2018.

Francouzští spotřebitelé podle studie společnosti Kantar ve dvanáctiměsíčním období do konce září 2018 přes online kanály zadali více než 660 mil. objednávek, které přinesly obrat 38 mld. eur. Internetový prodej zboží (bez nákupu zájezdů) meziročně stoupl o 14 %.

Zasloužili se o to především mladí zákazníci ve věku do 35 let a také obyvatelé menších měst do 20 tis. obyvatel. Spotřebitelé starší 65 let nejsou na síti zdaleka tak aktivní. Přes internet jich pravidelně nakupuje necelá polovina (48 %) a v průměru si zboží objednávají jedenáctkrát do roka.

Jedničkou na francouzském trhu e-komerce je americký Amazon, který za fyzické zboží prodané přes internet utržil 6,5 mld. eur (17,1 % celkových tržeb). Důvěru zákazníků získal především díky kvalitním službám a širokému sortimentu nabízeného zboží, poznamenává Kantar. Tržby Amazonu z elektronické komerce ve Francii meziročně stouply o 29 %, tedy dvakrát více, než byl průměr na trhu. Zboží si u něho podle odhadu objednalo kolem 20 mil. spotřebitelů, o 1,3 mil. více než v roce 2017. Tržní podíl Amazonu lze rozdělit na dvě části: první tvoří jeho přímý prodej (46,8 % tržeb z e-komerce), druhou prodej prostřednictvím platforem, které americký distributor spravuje.

Za Amazonem s velkým odstupem následuje Cdiscount s tržním podílem 6,9 %. Jde o filiálku společnosti Casino Group, která má ve Francii dlouhodobě silnou pozici v prodeji technického zboží a domácích spotřebičů.

V online prodeji potravin Amazon pokulhává

Amazon je ve Francii sice silný v prodeji četného technického zboží nebo i vstupenek na různé kulturní akce, ale v online nabídce potravin výrazně zaostává za lokálními konkurenty. Připadá mu pouhých 1,8 % tohoto segmentu, přičemž podíl společnosti E.Leclers Drive je asi čtyřiadvacetkrát vyšší.

Služby Amazonu „Prime Now“ (bezplatné dodání) nebo Pantry (běžné denní nákupy) stále neodpovídají potřebám zákazníků, v mnoha městech prostě nejsou. Záměry amerického internetového obchodníka představují reálné nebezpečí hlavně pro řetězce, jejichž podíl na internetovém obchodu s potravinami je nízký (Carrefour, Auchan).

Vede módní zboží

Více než polovinu tržeb francouzské e-komerce fyzickým zbožím tvoří tři segmenty: potraviny v tom nejširším smyslu slova, multimédia a módní zboží (včetně oděvních doplňků, obuvi, šperků a spodního prádla). Módní zboží (fashion sector) přináší 16,8 % veškerých tržeb e-shopů. V absolutním vyjádření jde o 6,4 mld. eur ročně.

Módu v e-shopech pravidelně kupuje skoro polovina (47,6 %) Francouzů, když za ni v průměru utratí 269 eur ročně. Internetoví obchodníci v roce končícím loni v září přijali 137,9 mil. objednávek na módní zboží, meziročně o 15 % více. To znamená, že každá objednávka v průměru zahrnovala dvě položky. V módním segmentu vede americký Amazon s tržním podílem 8,5 %.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 12.2019…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.