
Káva je druhou nejvíce obchodovanou komoditou a ročně se jí vypije více než dvě miliardy šálků po celém světě. V Evropě se průměrná spotřeba kávy pohybuje kolem 5,5 kg na osobu za rok. Pokud jde o čaj, nejvyšší spotřebu má Turecko, kde se ročně na osobu vypije až 4 kg čaje, následuje Velká Británie a Irsko s průměrnou spotřebou kolem 3 kg na osobu.
V segmentu teplých nápojů se projevuje především zájem o kvalitu a také zdravý životní styl. V čajové i kávové kultuře se každoročně objevují nové trendy, které mění poptávku a hledají si své místo, mnohdy velmi úspěšně, mezi tradičními druhy. V případě kávy jsou aktuálně trendem tzv. „ready to drink“ kávové nápoje a dále neobvyklé speciality, jako například espresso orange (osvěžující drink z espressa a pomerančového džusu) nebo espresso tonic (kombinace silné černé kávy a oblíbené nahořklé limonády). Pokud jde o čaje, patrný je vzestup zájmu o čaje funkční se zdravotními benefity a speciality typu matcha či oolong.
Kávu, čaj a kakao kupují Češi nejraději v akci
Mezi produkty na přípravu teplých nápojů řadíme kávu, čaj a kakao. Alespoň jednou ročně si některý z těchto nápojů koupila podle průzkumu trhu metodou Spotřebitelského panelu GfK za období srpen 2023 až červenec 2024 téměř každá česká domácnost. Průměrná domácnost si produkty na přípravu teplých nápojů koupila přibližně jednou za dva týdny a ročně za ně utratila bezmála 2 500 Kč. České domácnosti využívají hojně zvýhodněné cenové podmínky. Za posledních 12 měsíců zaplatily téměř dvě třetiny výdajů právě v rámci akčních nákupů. Za nákup teplých nápojů utratily domácnosti nejvíc v hypermarketech a diskontech.
Nejoblíbenější zůstává instantní káva a ovocný čaj
Z hlediska počtu kupujících je podle Spotřebitelského panelu GfK nejoblíbenějším typem teplých nápojů káva. Instantní kávu si jednou za rok koupí téměř dvě třetiny domácností, mletou kávu víc než 50 % domácností, kávové speciality (2v1, 3v1, cappuccino a další) a zrnkovou kávu si koupila více než třetina domácností. Za posledních 12 měsíců si průměrná česká domácnost z obchodů přinesla přibližně 3 kg mleté kávy. V případě kupujících zrnkové kávy to bylo o něco víc, přes 4 kg. Nejvyšší podíl akčních nákupů je v segmentu instantní kávy, činí více než 80 % celkových výdajů určených na tento typ kávy.
Čaj si za sledované období koupilo devět z 10 domácností a vložily ho do svého košíku v průměru jednou za měsíc. Průměrné výdaje kupující domácnosti přesáhly úroveň 700 Kč. Nejoblíbenější je čaj ovocný, který nakoupilo 72 % domácností a bylinkový, který volily dvě třetiny domácností. Černý čaj nakoupilo 42 % domácností a zelený méně než třetina domácností.
Kakao si ve sledovaném období koupilo víc než 60 % domácností, a to přibližně jednou za čtyři měsíce. Průměrné výdaje kupující domácnosti přesáhly 200 Kč, přičemž největší část z výdajů určených na tuto kategorii bylo zaplaceno za instantní kakao.
Čaj si Češi dopřávají často a rádi
Podle průzkumu obchodů Albert z listopadu 2023 je Česko téměř přesně na půl rozdělené na příznivce kávy (53 %) a čaje (47 %). Ten si dá každý den až 60 % dotázaných, nejčastěji ráno. Nejoblíbenější jsou čaje ovocné, což potvrzují i prodejní data. Alespoň jednou denně si zalije šálek čaje 56 % lidí. Každý čtvrtý Čech ochutná čaj alespoň jednou za týden, zatímco pouhé jedno procento respondentů nepije čaj vůbec. Průzkum dále ukázal, že Češi a Češky si pro čaj na přípravu domácího nálevu nejčastěji chodí do běžné obchodní sítě (73 %), někteří využívají služeb specializovaných prodejen (18 %), ale také lékáren (5 %). Průzkum obchodů Albert se dotazoval také na to, proč lidé rádi pijí čaj. Vůbec nejčastějším důvodem je, že jim zkrátka chutná (66 %). Šálek čaje si Češi dávají rádi také pro zahřátí (49 %), pro zdraví (23 %) nebo jako rituál (22 %).
Prémiové a funkční čaje se zdravotními benefity
„Čaje se svou chutí neliší jen místem původu, ale také sezónou sklizně. Každý čaj vypráví legendu o místě a rostlince, na které vyrostl. Pití čaje může být stejně překvapivým zážitkem jako ochutnávání gastronomických specialit z různých světadílů. Přestože mnoho lidí vnímá čaj jako jednotvárný nápoj, ve skutečnosti se jeho chuť a vůně významně liší v závislosti na tom, zda pochází z Indie, Srí Lanky, Keni nebo z dalších čajových velmocí,” říká Dominic Marriott, Senior Tea Master společnosti Ahmad Tea, která dodává na tuzemský trh bohatou paletu pravých černých, zelených, ovocných i bylinných čajů.
„Spotřebitelé preferují čaje podporující zdraví. Především bylinné směsi, detoxikační čaje nebo čaje s antioxidanty. S tím je spojená i funkčnost čajů, které si zákazníci vyhledávají přímo na míru pro jejich specifické zaměření jako je lepší spánek, trávení nebo získání více energie. Důležitou položkou jsou prémiové a exotické čaje, u kterých zaznamenáváme čím dál větší poptávku. Mezi velmi oblíbené druhy patří Matcha, Oolong nebo Darjeeling a další neobvyklé příchuti. Současně jsou však stále oblíbené tradiční čaje, jako černý Earl Grey,“ říká Jiří Jízdný, zakladatel a ředitel společnosti AG Foods.
V kategorii ovocných čajů dle jeho slov stále vévodí prodejům tradiční příchuti jako je jahoda a citron, zároveň však roste poptávka po exotických příchutích – marakuja nebo mango. „Pro letošní zimní sezónu jsme připravili několik novinek pod značkou Biogena. Uvedeme tři nové dárkové kazety, z nichž první je Wellness Selection. Dále představíme dvě vánoční kazety – Zimní kouzlo a Magická zima,“ vyjmenovává Jiří Jízdný. Velký ohlas u spotřebitelů zaznamenává prémiová řada Majestic od Biogeny v podobě osvěžujícího čaje Biogena Majestic Tea Pivoňka & Broskev nebo podzimní varianty Majestic Tea Hruška&Yerba.
Prodeje čajů ovlivňuje sezónnost
„Nákupní chování je u nás jednoznačně ovlivněno sezónou. S nástupem slunečných dní je tradičně vyšší poptávka po čaji v jeho chlazené podobě, kterou reprezentují naše bio Ledové džbánky, nicméně dlouhodobě se těší oblibě také bylinné nebo ovocné čaje,“ uvádí Kamila Šťastná, vedoucí marketingu společnosti Sonnentor a dodává: „Potvrdilo se nám, že netradiční chutě lákají spotřebitele k vyzkoušení něčeho nového. Nyní na podzim budí zájem CHAI čaje ve třech různých variantách, například černý s kardamomem a hřebíčkem nebo roiboos se zázvorem a kakaovými slupkami.“ Od září najdou spotřebitelé na trhu rovněž jednodruhové bylinkové čaje.
Mezi další podzimní novinky Sonnentoru patří biočaj Vřelé objetí, obsahující mátu peprnou, heřmánek, šalvěj, květ černého bezu, lipový květ a tymián. Již tradičně jsou pro chladnější období oblíbené bylinné směsi jako Sonnentor Kuc-kuc, Usmrkánek nebo Knedlík v krku.
„Český zákazník má ale oblíbené také ovocné čaje, z našeho sortimentu například Ovocný čaj dobré nálady, Slunečný pozdrav, Ovocný sen nebo Ovocná poznávací sada. U nás má zákazník jistotou, že ve složení najde skutečné ovoce v biokvalitě, tedy bez přidaných barviv a syntetických aromat. Vzhledem k tomu, že naše čaje jsou považovány rovněž za milý dárek, dlouhodobým bestsellerem je v předvánočním čase jednoznačně Sonnentor Adventní kalendář, letos ve zcela unikátní podobě. Na každý adventní den je připravena nová básnička na čajovém přebalu a také zábavný online obsah. Stačí jen naskenovat QR kód na čajových přebalech a užít si osvědčené videorecepty, soutěže, lákavé odměny a zábavné digitální hry,“ popisuje Kamila Šťastná.
Češi jsou při výběru kávy nároční
Řemeslná pražírna Zlaté Zrnko nabízí prémiové ručně sbírané kávy s původem, směsi namíchané podle nejoblíbenějších chutí, směsi 100% arabica a směsi arabica s robustou pro všestranné použití do kaváren, domácích a kancelářských espresso kávovarů, jakož i kávy pražené pro alternativní přípravu.
„Již několik let pozorujeme trend, který před 10 až 15 let proběhl v segmentu vína, a to, že v restauraci si již téměř nikdo neobjedná „jedno bílé.“ Zákazníci se ptají na původ kávy, chuťové profily, zajímají se o různé způsoby přípravy, výraznost chuti i obsah kofeinu. Stoupá poptávka po kvalitní zrnkové kávě, jelikož ve stále větším počtu domácností nechybí automatický kávovar, lidé se ptají po kávě z konkrétních oblastí a rádi zkoušejí nové chuti,“ shrnuje Václav Faltus, pražič kávy ze společnosti Zlaté Zrnko. Češi mají v oblibě v podstatě všechny druhy chutí, převládají sladší chuti brazilské kávy, v pozadí ale nejsou také kávy z Kuby, Etiopie nebo Indie. Zájem je i o ovocnější druhy káv. „V posledním roce jsme uvedli na trh ochucenou kávu s whiskey, která se těší velké oblibě, a také speciál Citrus, což je káva, která spojuje pestré ovocné chutě Afriky. V nejbližší době představíme sirup určený pro přípravu kávové limonády a další zajímavé novinky,“ uvedl Václav Faltus.
Za zmínku stojí též Fitkáva Zlaté Zrnko, což je 100% brazilská arabica odkofeinovaná švýcarským vodním procesem, díky kterému může být tato káva certifikována jako organická.
Napsat komentář