Absolutním vítězem Mastercard Obchodník roku je dm drogerie markt

Ocenění Mastercard Obchodník roku mapuje již dvacet let český retail. Je odrazem úspěchu jednotlivých obchodníků i změn v nákupním chování zákazníků.

Prestižní ocenění Mastercard Obchodník roku letos vstoupilo do jubilejního, 20. ročníku. Ruku v ruce s tím, jak se vyvíjel český retailový trh, se měnila i samotná soutěž. Struktura základních kategorií se postupně rozšiřovala a pozměňovala v závislosti na vývoji trhu.

V prvních ročnících ocenění například dávalo smysl mít oddělené kategorie hypermarketů a supermarketů. S tím, jak zákazníci začali preferovat menší prodejní plochu a řetězce se tomu přizpůsobily, to význam ztratilo. Stejně tak rozdělení na diskontní a nediskontní prodejce pozbylo opodstatnění s tím, jak se vyvíjel český trh prodejen s potravinami.

Soutěž reflektovala i konsolidaci obchodníků – v prvních ročnících se ještě objevovaly řetězce jako Carrefour, Delvita, Interspar, Spar či Julius Meinl. A dnes si řada zákazníků už na tyto značky ani nevzpomene. Jako perlička z pravěku již z dnešního pohledu vypadá kategorie prodejen s knihami, CD a DVD. A přitom ještě před pár lety byly tyto digitální nosiče významný segment.

„Velmi dobře dvacet let vývoje maloobchodu reflektovala i speciální kategorie odborné poroty, která oceňuje inovativní přístupy. Zaznamenala rozvoj bezkontaktních platebních metod, samoobslužných pokladen i posun k udržitelnosti, a to jak v aktivitách obchodníků, tak v preferencích zákazníků,“ říká Michal Čarný, generální ředitel Mastercard pro Českou republiku a Slovensko.

Nic lépe nereflektuje posun v českém retailu za dvacet let jako kategorie E-shop roku. Zatímco v prvních ročnících to bylo několik málo výraznějších hráčů na českém trhu, s postupem let se zde prosazovali retaileři, kteří patřili mezi důležité hráče v kontextu celého maloobchodu. A stejně tak kategorie odrážela prorůstání e-commerce a klasického „kamenného“ maloobchodu.

Letos bodovalo „déemko“

A jaké jsou výsledky aktuálního dvacátého ročníku? „Výsledky jubilejního 20. ročníku ocenění Mastercard Obchodník roku přinášejí několik novinek na prvních místech. Velká gratulace patří bezesporu společnosti dm drogerie markt, která se na základě reprezentativního výzkumu mezi zákazníky probojovala z loňského třetího místa v kategorii Absolutní vítěz na příčku nejvyšší. Mezi vítězi ocenění se objevili také nováčci, jako například společnosti Zalando, vítěz kategorie Obchodník roku s oděvy, nebo Megahračky.cz v kategorii Obchodník s hračkami,“ komentuje výsledky Michal Čarný, generální ředitel Mastercard pro Českou republiku a Slovensko.

Vítězové jednotlivých sortimentních kategorií a absolutní vítěz ocenění Mastercard Obchodník roku 2022 byli vybráni na základě reprezentativního průzkumu. Při hodnocení byly brány v úvahu dvě klíčové skupiny faktorů: faktory pozice na trhu a faktory důvěry zákazníků. Celkový index i dané faktory ve výsledku zohledňují celkovou situaci na trhu a pozici obchodníka v rámci konkurenčního prostředí. Absolutním vítězem se každoročně stává obchodník, který dosáhne v rámci reprezentativního výzkumu nejvyššího celkového skóre napříč všemi kategoriemi.

Kategorie Absolutní vítěz

Nejlepší skóre vyneslo na první příčku v kategorii Absolutní vítěz společnost dm drogerie markt. Tato síť se tak stala absolutním vítězem ocenění Mastercard Obchodník roku. Společnost se v posledních letech vždy držela v TOP 3 nejlépe hodnocených obchodníků, ale prvenství jí dosud o vlásek unikalo. dm drogerie markt patří do TOP 5 obchodníků ve všech třech základních parametrech – společnost má vysokou zapamatovatelnost, její zákazníci jsou loajální a těší se velké důvěře.

Stříbrnou pozici v kategorii Absolutní vítěz obsadila společnost Dr.Max, a to především díky parametrům zapamatovatelnosti a loajality svých zákazníků – v těchto parametrech je nejlépe hodnoceným obchodníkem ze všech.

Na třetím místě se v celkovém pořadí umístila společnost IKEA. Na špici žebříčku nejlepších obchodníků na trhu se drží především díky vysoké důvěře, a to napříč všemi sledovanými kategoriemi.

Sortimentní kategorie

  • Mastercard Obchodník roku s potravinami

V této kategorii zvítězila společnost Lidl Česká republika. Lidl bodoval mimo jiné v parametru zapamatovatelnosti – spontánně jej jmenovalo 56 % respondentů nakupujících sortiment. Zákazníci Lidlu v dané kategorii deklarují rovněž vysokou míru loajality.

Druhé místo připadlo Kauflandu a na třetím místě je Albert.

  • Mastercard Obchodník roku s drogerií a parfumerií

Vedle získaného titulu Absolutní vítěz se dm drogerie markt stala vítězem kategorie Mastercard Obchodník roku s drogerií a parfumerií, a to především díky nejvyšší míře loajality deklarované zákazníky v dané kategorii – podíl zákazníků, pro které je prodejna hlavním nákupním místem pro daný sortiment, je 63 %.

Na druhém místě se umístila TETA drogerie a na třetím Rossmann.

  • Mastercard Obchodník roku s oděvy

Vítězem této kategorie se stala společnost Zalando díky nejvyšší míře loajality deklarované zákazníky – podíl zákazníků, pro které je prodejna hlavním nákupním místem pro daný sortiment, je 34 %.

Na druhém místě je společnost Bonprix a na třetím Sinsay.

  • Mastercard Obchodník roku s obuví

Vítězství v této kategorii získala společnost Deichmann. Společnost bodovala v parametru zapamatovatelnosti – spontánně ji jmenoval každý druhý respondent nakupující sortiment. Zákazníci v dané kategorii deklarují k obchodníkovi Deichmann nejvyšší míru loajality.

Druhé místo obsadila společnost CCC a třetí Rieker.

  • Mastercard Obchodník roku se sportovními oděvy a potřebami

V této kategorii nejlépe uspěl Decathlon. Jeho zákazníci deklarují nejvyšší míru loajality v dané kategorii. Podíl zákazníků, pro které je prodejna hlavním nákupním místem pro daný sortiment, je 54 %.

Druhé místo obsadilo Sportisimo a třetí A3 sport.

  • Mastercard Obchodník roku pro dům, zahradu a chovatele

Kategorii ovládla i v letošním ročníku společnost OBI díky nejlepším výsledkům v parametru zapamatovatelnosti v dané kategorii – spontánně ji jmenovalo 53 % respondentů nakupujících sortiment. Zákazníci ke společnosti OBI deklarují v kategorii také vysokou míru loajality.

Na druhém místě se umístil Zoohit.cz a na třetím Hornbach.

  • Mastercard Obchodník roku s nábytkem a bytovými doplňky

Vítězem této kategorie se i ve 20. ročníku ocenění stala IKEA Česká republika, a to především díky nejlepším výsledkům v parametru zapamatovatelnosti – spontánně ji jmenovalo 59 % respondentů nakupujících sortiment. Zákazníci IKEA v dané kategorii deklarují také nejvyšší míru loajality.

Na druhém místě je JYSK a na třetím Sconto nábytek.

  • Mastercard Obchodník roku s elektrem a elektronikou

Vítězem se stala společnost Alza.cz především díky tomu, že zabodovala v parametru zapamatovatelnosti – spontánně ji jmenovalo 49 % respondentů nakupujících sortiment.

Na druhém místě se umístil loňský vítěz Datart a na třetím CZC.cz.

  • Mastercard Čerpací stanice s prodejnou

Vítězem kategorie se stala společnost ORLEN Benzina díky nejlepším výsledkům v parametru zapamatovatelnosti – spontánně ji jmenovalo 65 % respondentů nakupujících sortiment.

Na druhém místě je loňský vítěz TANK Ono a na třetím Shell.

  • Mastercard Obchodník roku s knihami

Ocenění získala společnost Knihy Dobrovský mimo jiné proto, že bodovala v parametru zapamatovatelnosti – spontánně ji jmenovalo 67 % respondentů nakupujících sortiment. Zákazníci ke společnosti deklarují také nejvyšší míru loajality v kategorii, a i z hlediska souhrnného indexu důvěry zákazníků je v kategorii společnost na prvním místě.

Na druhém místě je společnost Megaknihy.cz a na třetím Luxor.

  • Mastercard Obchodník roku s hračkami

V této kategorii zvítězila společnost Megahracky.cz především díky vysoké míře důvěry zákazníků. Díky tomuto parametru posiluje meziročně celkové skóre obchodníka.

Druhé místo obsadilo Pompo a třetí 4kids.cz.

  • Mastercard Lékárna roku

Společnost Dr.Max je vítězem kategorie díky výborným výsledkům v parametru zapamatovatelnosti – spontánně ji jmenovalo 81 % respondentů nakupujících sortiment. Zákazníci ke společnosti Dr.Max deklarují také nejvyšší míru loajality v kategorii.

Druhé místo obsadily lékárny Benu a třetí Pilulka.cz.

  • Mastercard E-shop roku

Titul Mastercard E-shop roku získala společnost Zoohit.cz mimo jiné díky nejvyšší míře loajality zákazníků v dané kategorii – podíl zákazníků, pro které je obchodník Zoohit.cz hlavním nákupním místem pro daný sortiment, je 42 %. Také z hlediska souhrnného indexu důvěry zákazníků je v kategorii společnost na prvním místě.

Na druhém místě je Alza.cz a na třetím Zalando.

Zvláštní ocenění

  • Obchodník roku generace Z

Obchodníkem roku 2022 z pohledu generace Z (do 27 let) se stává IKEA Česká republika. Mladí lidé tomuto obchodníkovi vyjadřují vysokou míru důvěry, IKEA velice dobře naplňuje jejich očekávání a je vnímána jako výrazně výhodnější oproti konkurenci. Zároveň je IKEA mezi mladými lidmi jedním z nejznámějších obchodníků a udržuje si mezi nimi velmi vysokou míru loajality – je hlavním nákupním místem v kategorii nábytku pro naprostou většinu mladých lidí generace Z.

  • Cena veřejnosti

V kategorii Mastercard Obchodník roku 2022 – Cena veřejnosti zvítězil Lidl Česká republika s 50 832 hlasy. Na druhém místě se umístila společnost Kaufland, která získala 31 741 hlasů, a na třetím společnost Albert s 22 816 hlasy. Celkem hlasovalo 78 440 osob a hlasující rozdělili mezi nejrůznější obchodníky 325 938 platných hlasů.

 

Přehled vítězů ocenění Mastercard Obchodník roku 2022

Absolutní vítěz Dm drogerie markt
Mastercard Obchodník roku s potravinami Lidl Česká republika
Mastercard Obchodník roku s drogerií a parfumerií dm drogerie markt
Mastercard Obchodník roku s oděvy Zalando
Mastercard Obchodník roku s obuví Deichmann
Mastercard Obchodník roku se sportovními oděvy a potřebami Decathlon
Mastercard Obchodník roku s elektrem a elektronikou Alza.cz
Mastercard Obchodník roku pro dům, zahradu a chovatele OBI
Mastercard Obchodník roku s nábytkem a bytovými doplňky IKEA Česká republika
Mastercard Čerpací stanice s prodejnou Benzina ORLEN
Mastercard Obchodník roku s knihami Knihy Dobrovský
Mastercard Obchodník roku s hračkami Megahracky.cz
Mastercard Lékárna roku Dr.Max
Mastercard E-shop roku Zoohit.cz
Mastercard Obchodník roku – Cena veřejnosti Lidl Česká republika
Obchodník roku generace Z IKEA Česká republika

 

Další články a mnoho zajímavého naleznete v Retail News 03.2023…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.