Německo: Četnost nákupů klesá, tržby rostou

Celkový obrat německého potravinářského maloobchodu loni ve srovnání s rokem 2017 stoupl skoro o 2,2 % na 242,1 mld. eur, z toho samotný prodej potravin stoupl o 2,3 % na 200,6 mld. eur. Vyplývá to ze studie, kterou v říjnu zveřejnila společnost Nielsen Tradedimensions.

Na vedoucí maloobchodní pětku připadají tři čtvrtiny tržeb německého potravinářského maloobchodu (loni 74,8 %). Další díl z pomyslného koláče si loni opět ukrojily diskonty, které zvýšily svůj obrat o 4 %, tedy skoro o 3,2 mld. eur.

Svoji pozici na trhu dále mírně posílila společnost Edeka Gruppe, jejíž obrat proti roku 2016 nominálně stoupl o 3,1 % na 56,5 mld. eur, a patřilo jí tak 23,3 % trhu (proti 23 % v roce 2016). Společnost Edeka-Gruppe, sídlící v Hamburku, se stala jedničkou německého potravinářského maloobchodu v roce 2005 převzetím společnosti Spar. Pod Edeku spadá sedm regionálních společností, jejímž členy je kolem 3 800 nezávislých obchodníků.

Za Edeka-Gruppe následují Rewe-Gruppe, jejíž obrat se zvýšil o 3,6 % na 42,6 mld. eur, a třetí zůstává Schwarz Gruppe s růstem 3,2 % na 38,6 mld. eur (údaje o hrubém obratu).

Metro-Gruppe vykázala už druhý rok po sobě pokles (tentokrát skoro o 2,6 % na 13,6 mld. eur). Už v roce 2016 ji ze čtvrtého místa na místo páté vytlačila Aldi.

Solidní vzestup se čeká i letos

Hrubý obrat potravinářského i nepotravinářského zboží se vyvíjel příznivě také v roce 2018. „Jeho hodnota je znatelně nad loňskou úrovní,“ poznamenal koncem října v listu Handelsblatt šéf Německého svazu maloobchodu (HDE) Stefan Genth. Tržby během ledna až září meziročně stouply nominálně o 2,6 % a reálně asi o 1 %.

Hrubý obrat potravinářského maloobchodu podle říjnové předpovědi společnosti Nielsen letos proti roku 2017 nominálně stoupne skoro o 3,3 %, a přiblíží se tak čtvrt bilionu eur. Přitom čtveřice Edeka, Rewe, Schwarz a Aldi zvýší dohromady tržby o nadprůměrných 3,9 % (v absolutním vyjádření zhruba o 6,5 mld. eur).

Lidl získal posilu od konkurenční Aldi Süd

Diskontnímu řetězci se letos v říjnu podařilo získat do vedení Lidl Stiftung Romana Heiniho, bývalého šéfa správní rady konkurenční společnosti Aldi Süd. Heini v Lidlu přebírá odpovědnost za zahraniční aktivity.

Roman Heini udělal u Aldi Süd rychlou kariéru a v roce 2015 se stal předsedou její správní rady. Z titulu této funkce mu podléhalo všech 31 regionálních filiálek v Německu. Ale už dva roky poté Heini společnost Aldi Süd překvapivě opustil. Důvod, proč se tak stalo, oznámen nebyl. Nyní dostala bývalá manažerská „hvězda“ Aldi šanci u Lidlu.

Přechody vrcholových manažerů mezi odvěkými rivaly, jimiž jsou Lidl a Aldi, se dosud pokládaly za takřka nemyslitelné. Ale jak se ukazuje, výjimky potvrzují pravidlo. Koneckonců, Klaus Gehrig, nynější šéf Schwarz-Gruppe, pod níž spadají Lidl a Kaufland, začínal svoji pracovní dráhu u Aldi.

Maloobchodní scéna je v neustálém pohybu

Počet supermarketů se během uplynulého roku příliš nezměnil. Ale německý maloobchod je přitom stále v pohybu, konstatuje v nedávné studii EHI Retail Institute. „Obchodníci s potravinami v důsledku převzetí filiálek zavírají ztrátové prodejny a současně v místech, která jsou snáze dosažitelná pro zákazníky, otevírají nové,“ poznamenává Marco Atzberger, šéf EHI.

V Německu koncem roku 2017 bylo zhruba 10 900 supermarketů s celkovou prodejní plochou kolem 36 mil. m2. Během minulého roku bylo otevřeno 230 nových jednotek, trvale bylo zrušeno 165 a dočasně 20 supermarketů.

Značná část prodejen byla uzavřena poté, kdy společnost Edeka převzala prodejny Kaiser´s Tengelmann (část z nich následně skončila v síti Rewe). Po této akvizici se zároveň přes 50 supermarketů přeměnilo na diskonty.

Němci si nákupy pečlivě plánují

V nákupních zvyklostech je patrný jeden zřetelný trend: Němci se nevydávají do obchodů tak často jako v minulosti. Loni chodili nakupovat v průměru obden. Statistický zákazník tak v roce2017 navštívil obchod 209krát, zatímco v roce 2013 podle výroční studie „Nielsen Consumers 2018“ 232krát. „Můžeme pozorovat, že Němci chodí nakupovat ne tak často jako v minulosti, ale jejich nákupy jsou strukturovanější. Sestavit si předem seznam položek je pro četné spotřebitele naprostá samozřejmost,“ uvádí Fred Hogen ze společnosti Nielsen Deutschland.

Průměrná hodnota nákupu se přitom skoro nezměnila – v roce 2013 činila 15,56 eura, v roce 2017 to bylo 15,40 eura. Současně platí, že stoupla obliba prodejen se širokým sortimentem potravinářského i nepotravinářského zboží.

Domácnost v Německu za nákup zboží a služeb v průměru vydává 2 480 eur měsíčně, z toho připadá na potraviny, nápoje a tabákové výrobky 342 eur (13,8 % celkových výdajů). Rodiny s dětmi vydávají 3 389 eur měsíčně, z toho je uvedené položky přijdou na 510 eur (15 % spotřebitelských výdajů).

Potravinářské e-shopy jsou na okraji zájmu

Němečtí zákazníci zůstávají při nákupu potravin a běžného drogistického zboží věrni kamenným obchodům. I když mají více než čtyři pětiny domácností přístup k internetu, v e-shopech nakupuje potraviny a drogerii alespoň občas jenom každá šestá domácnost – podle společnosti Nielsen je to 6,6 mil. z celkových přibližně 40 mil. domácností.

Z průzkumů vyplývá, že typický online zákazník nakoupí potraviny asi pětkrát ročně a za každý nákup průměrně utratí 34 eur. Celková hodnota těchto nákupů v Německu se odhaduje na miliardu eur ročně. Převážně jde o drogistický sortiment a také krmiva pro domácí miláčky. „Němci využívají internet k nákupu potravin mnohem méně, než je tomu v případě jiných produktů, například knih nebo nábytku,“ komentuje Nina Gemkow ze společnosti Nielsen Deutschland.

Podle ní pro to existují přinejmenším dva důvody: Hustota obchodů (supermarketů, diskontů, drogerií) patří v Německu k nejhustším v Evropě. Na milion obyvatel připadá přibližně 350 stacionárních prodejen, což je dvakrát až třikrát více než ve Francii a Británii.

Němci jsou zvyklí nakupovat „za rohem u známého obchodníka“. Rádi k němu zajdou hlavně pro čerstvé potraviny, v prvé řadě pro ovoce a zeleninu, na jejíž kvalitu si obzvlášť potrpí.

Avšak uvedené neznamená, že němečtí spotřebitelé jsou „kompletně off line“. Naopak zhruba 30 % domácností pravidelně brouzdá po webových stránkách obchodníků, aby se podrobně seznámily s jejich aktuální nabídkou, slevovými akcemi apod.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 12.2018…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *