Prací a čisticí prostředky

Kupujeme prémiové značky, ale v oblibě máme i akční nákupy

Co se změnilo v meziročním srovnání na tuzemském trhu? Pracích a čisticích prostředků do domácnosti nakupujeme větší množství, a tím pádem za ně v obchodech necháváme stále více peněz. Tento trend potvrdil průzkum trhu, který provedl spotřebitelský panel GfK v období září 2014 až srpen 2015. V porovnání se stejným předchozím obdobím vyplývá, že kategorii pracích prostředků nakupovalo více domácností, a protože si domácnosti z každého nákupu odnesly větší množství kategorie, došlo k nárůstu objemu prodaného zboží.

Navíc domácnosti, které si prací prostředky zakoupily, si je kupovaly častěji, a jelikož zvýšily i množství nakoupeného množství, více za ně zaplatily. Díky tomu vzrostl této kategorii meziročně objem výdajů.

„Značkové výrobky hrají velkou roli na trhu pracích a čisticích prostředků i na trhu prostředků na mytí nádobí. Tuto skutečnost dokládá i relativně nízký podíl neznačkových výrobků na českém trhu. Spotřebitelé poznali, že použitím kvalitního přípravku nemusí vynakládat další úsilí ať již v oblasti praní, mytí nebo čištění, a také se nemusí obávat poškození oděvů nebo spotřebičů, za které zaplatili nemalé finanční částky. Změnu spotřebitelského zájmu na jinou, než vyzkoušenou formu výrobku nebo odlišnou značku, mohou vyvolat zajímavé akční nabídky, testovací cena nebo promoční akce, jako jsou nabídky vzorků,“ je přesvědčena Jana Očadlíková, manažerka marketingu divize Pracích a čisticích prostředků Henkel ČR.

Růst privátních značek a univerzálních prostředků

„Stejně jako před rokem, také letos platí, že ve většině případů nakupovali spotřebitelé spíše značkové výrobky, než levnější privátní značky. Přesto, zatímco objem prodaného zboží u značkových výrobků rostl jen minimálně a objem tržeb stoupl o pár procent, privátní značky rostly v objemu a výdajích o více jak třetinu. Důvodem vysokého růstu privátních značek byl větší nakoupený objem na domácnost a také růst průměrné ceny výrobků v akci. Díky tomu rostl počet českých domácností, které nakoupily privátní značky,“ uvádí Jan Kadeřábek ze společnosti GfK.

Dlouhodobá obliba značkových výrobků mezi českými domácnostmi je podporována zejména vysokým počtem akčních nákupů. Sedm z 10 domácností nakoupilo (v období od srpna 2014 do srpna 2015) prací prášky v akci. Větší obliba privátních značek se však promítla do vývoje akčních nákupů, které sice rostly jak v objemu, tak ve výdajích, ale rostly pomaleji než výrobky zakoupené za standardní cenu, a tak jejich podíl mírně klesl.

Ve sledovaném období se také dařilo univerzálním pracím prostředkům. Oproti minulému období je nakoupilo více domácností, zvýšily se výdaje i objem prodaného zboží. Nejvíce byly nakupovány v hypermarketech, které pokrývají více než třetinu objemu všech univerzálních pracích prostředků. S odstupem se čtvrtinovým podílem následují diskonty, které však zaznamenaly meziroční nárůst podílu prodaného objemu na úkor hypermarketů a drogerií, které momentálně drží třetí nejvyšší podíl a kde jsou univerzální prací prostředky nejdražší.

„V segmentu pracích prostředků se velmi dobře daří tekutým prostředkům, tzv. pracím gelům. Jsou to moderní formy pracích prostředků, které v zemích západní Evropy mají ještě větší podíl na trhu než v České republice. Proto zde vidíme jasný potenciál pro růst v dalších letech. Podobné platí o předdávkovaných pracích prostředcích ve formě gelových kapslí,“ přibližuje Jana Očadlíková ze společnosti Henkel ČR.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v listopadovém čísle Retail News…

 

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.