V regionu EMEA je ve výstavbě 11,1 milionů m2 nových nákupních center

Podle společnosti CBRE je v Evropě, na Středním východě a v Africe (EMEA) ve výstavbě 11,1 milionů m2 nových nákupních center. Turecko, Spojené arabské emiráty a Rusko jsou nejaktivnějšími zeměmi ve výstavbě nových nákupních center, které realizovali více než 50 % celkové výstavby v roce 2017.

V Turecku byla v první polovině roku 2017 dokončena výstavba 300 000 m2 nových nákupních center. Těsně za Tureckem jsou Spojené arabské emiráty, kde jsou aktuálně ve výstavbě 2 000 000 m2, z čehož více než tři čtvrtiny výstavby v celé zemi připadá na Dubaj. Na trh přicházejí nové projekty, které se snaží odlišit zajištěním prostředí a zážitků, které lze jen stěží replikovat online.  Jedním z významných nových projektů, které se o toto snaží, je Meydan One Mall, kde bude k dispozici více než 100 prodejen potravin a nápojů, největší zastřešený lyžařský svah a čtvrť s obchody s luxusním zbožím.

V zemích Evropy a východní Evropy najdeme nejaktivnější trhy s výstavbou nákupních center v Rusku, Polsku a na Ukrajině, kde je plánováno velké množství stavebních projektů. Plánovaná výstavba v Rusku v současné době zahrnuje 1 900 000 m2 a je z velké části umožněna zlepšením makroekonomických ukazatelů spojených s prognózou výrazného zvýšení maloobchodního prodeje, který začíná zlepšovat vyhlídky developerů.

Katarína Brydone, Head of Retail ve společnosti CBRE:

“Nový development v rámci Evropy zpomaluje, jelikož velká část trhu už dosáhla optimální míry saturace s ohledem na kupní sílu obyvatelstva. Pokud budeme uvažovat o České republice, tak už není mnoho prostoru na nový velký development, s výjimkou Prahy. Současní developeři a majitelé nákupních center se proto soustředí především na možnost expanze stávajících dobře fungujících nákupních center. Díky stárnutí současných nákupních center a limitované nové výstavbě se však největším trendem stává redevelopment stávajících nákupních center.“

Ve Velké Británii je plánován největší objem výstavby nákupních center v západní Evropě s celkovou novou plochou 460 000 m2, který má být dokončen v průběhu příštích pěti let.

Ve Francii je plánován druhý největší objem výstavby nákupních center ve výši 409 000 m2 a v těsném závěsu následuje Španělsko s 345 000 m2. Ekonomické oživení ve Španělsku zlepšuje výkonnost realitního sektoru a vyhlídky investorů a developerů.

Rozšiřování stávajících nákupních center zůstávají oblíbeným způsobem, jak získat dodatečnou podlahovou plochu, zejména na trzích v západní Evropě.  Expanze představují až 20 % výstavby nákupních center v zemích EMEA s největším objemem plánované výstavby tohoto druhu ve Velké Británii, Irsku a Rakousku. Velká Británie má v plánu největší objem přistavěných nákupních center v Evropě ve výši 69 000 m2 ve Westfield London.

Katarína Brydone dále dodává:

“Východní trhy mají menší saturaci a například Ukrajina má nejnižší v celé CEE. Proto je také procento nové výstavby tak vysoké. Nesmí se ale podcenit kupní síla. Všeobecně maloobchodní výdaje východoevropských zemí mají větší dynamiku než zbytek Evropy, což odpovídá výkonům ekonomiky, každopádně nesmíme zapomínat, že základ maloobchodních výdajů na obyvatele je v těchto zemích velmi odlišný od zemí západní Evropy.“

 

Zdroj: CBRE Group

Praha, 16. března 2018