Revoluce v nakupování může přijít

Autoři české technologické inovace MIWA, která je určena pro široký trh a nabízí revoluční řešení v oblasti distribuce i nákupu zboží a potravin bez obalu, převzali 5. října 2017 mezinárodní ocenění nazvané New Plastics Economy Innovation Prize.

S prestižní cenou je spojená výhra 200 tisíc dolarů a roční akcelerační program, který projekt posune na celosvětovou úroveň. Cílem technologie je změnit návyky distributorů, prodejců i zákazníků a snížit celosvětové množství odpadu na minimum.

Projekt MIWA, jehož název je zkratkou spojení MInimum WAste, vzniknul v roce 2013. Tento systém minimalizuje vznik obalového a transportního odpadu v celém dodavatelském řetězci vytvořením uceleného obchodního ekosystému, který zajišťuje dopravu zboží v opakovaně použitelných transportních kapslích. Založil jej Petr Báča, který se více než 20 let úspěšně zabýval vývojem produktových obalů pro velké značky. Když hledal cesty, jak své podnikání posunout k větší odpovědnosti vůči životnímu prostředí, přišel na řešení jménem precyklace.

Přístup, který sníží či zabrání vzniku odpadu ještě dříve, než má šanci vzniknout, ho zaujal. Báča tak došel k přesvědčení, že nejlepší produktový obal je… žádný obal. Dal dohromady mezinárodní tým profesionálů z různých oblastí a do vývoje tzv. precyklační technologie, která zajistí bezodpadovou cestu zboží od výrobce až k zákazníkovi, investoval téměř 26 milionů korun. Nyní přišel i první mezinárodní úspěch a s ním spojená možnost dalšího fundraisingu.

Méně plastu v mořích

Je to poprvé, co český projekt zvítězil v mezinárodní soutěži New Plastics Economy Innovation Prize. Projekt MIWA odborná porota vybrala ze 600 soutěžních návrhů a zařadila jej mezi 3 nejlepší projekty na poli celosvětového řešení likvidace plastových obalů. V odborné porotě zasedly přední korporátní společnosti, Google, NIKE, Unilever, PepsiCo, Marks & Spencer, Danone i vědecké ústavy jako University of Michigan či University of the Arts London. Soutěž iniciovala The Ellen MacArthur Foundation s The Prince of Wales’s International Sustainability Unit. Společně usilují zejména o to, aby plast byl především v oběhové ekonomice, nikoliv v mořích.

Ve čtvrtek 5. října převzal otec projektu Petr Báča na Maltě cenu, šek na 200 000 dolarů a vstupenku do ročního akceleračního programu. „Jsme velmi rádi, že budeme součástí takového programu. Chceme se potkat s investory, kteří nám pomohou rozvinout nový podnikatelský model se společenským a enviromentálním dopadem,“ komentoval Báča získání prestižní ceny. Prostředky z výhry budou následně použity na rozvoj prvních obchodů s technologií MIWA. Mezinárodní ocenění je pro něj stvrzením, že technologie, již vyvinul, má smysl. Teď ji podpoří i světové špičky korporátního světa.

Revoluce pro výrobce, dovozce i zákazníky

MIWA se vyznačuje svou komplexitou a nabízí řešení pro široký trh. „MIWA se adaptuje kdekoliv – od malých obchodů až po velké supermarkety,“ vysvětluje Hynek Balík z realizačního týmu. Pokrývá kompletní dodavatelský řetězec od výrobců po finální zákazníky. „Naší ambicí je dostát toho, aby se tento druh nakupování stal nakupováním budoucnosti a abychom otevřeli nový druh podnikání,” dodává Balík.

Díky informačnímu systému jsou všichni členové MIWA propojeni a mohou mezi sebou jednoduše komunikovat. Systém je zároveň schopen vyhodnocovat data a učit se ze spotřebitelského chování zákazníka.

Jak MIWA funguje

Jak nakupování s technologií MIWA vlastně vypadá, vysvětluje instruktážní video na Youtube. Jde o úplně novou zkušenost, více ekologickou a inovativní. Výrobce zboží plní do opakovatelně použitelných transportních kapslí. Kapsle se přepraví do obchodů, kde jsou umístěny přímo na prodejní ploše do speciálních skladově – výdejových modulárních stojanů tzv. Bulk Modular System, který umožňuje zboží z kapslí v libovolném množství dávkovat do různých typů obalů dle preference nakupujícího. Po vyprázdnění se pak kapsle vrací zpět k výrobci k novému plnění.

Obaly nahradí prezentační display

Na prodejně si zákazník vybírá zboží pomocí mobilní aplikace, nebo scanneru z prezentačního displeje, který po informační a estetické stránce plně nahrazuje stávající obaly a také ukazuje reálný vzorek zboží. Prostým naskenováním kódu zákazník získá přístup ke všem potřebným informacím o zboží, jeho původu, vlastnostech a použití. Zároveň může volit přesné množství, které potřebuje i obal, do něhož chce zboží zabalit. V základu je možnost využít obal vratný, vlastní či z ekologicky šetrného materiálu. Zboží je zákazníkovi obratem připraveno personálem prodejny k odběru a pokud zákazník chce, může svůj nákup z aplikace rovnou zaplatit a vyhnout se tak nepříjemným frontám u pokladen i vykládání zboží na pás.

Budoucnost v minimalizaci odpadu je teď

Doba, kdy jsme věřili, že světové problémy způsobené nadměrným odpadem, může vyřešit recyklace, se chýlí ke konci. Recyklace se ukazuje jako neúčinné řešení. Světová banka už dnes odhaduje, že do roku 2100 mají lidé vyprodukovat třikrát více odpadu, než produkují dnes. MIWA věří, že dokáže tento pesimismus zvrátit a přinést funkční alternativu. „Koncept precyklace sice zatím není rozšířený, nicméně dává smysl. Naším úkolem je zbavit veřejnost i podnikatele předsudků, aby si mohli nové precyklační návyky osvojit,“ říká Petr Báča a pevně věří, že našel řešení, které zbaví svět nadměrného odpadu z obalů.

 

Zdroj: MIWA

Praha, 10. října 2017