Při výběru prodejny potravin rozhoduje mezi zákazníky především její poloha

Zákazníci při výběru prodejny s potravinami upřednostňují lokalitu, oceňují příznivou cenovou nabídku, široký sortiment a chtějí čerstvé zboží. Vyplývá to z průzkumu společnosti Mastercard u příležitosti vyhlášení soutěže Mastercard Obchodník roku 2017.

„Obecně nejdůležitějším faktorem pro výběr prodejny potravin je její příhodná poloha, tedy blízko domova či zaměstnání, případně po cestě. Uvedli to jako nejdůležitější faktor výběru prodejny zákazníci řetězců Albert, Billa, Coop, Penny Market a Tesco. Dále zákazníci oceňují především zvýhodněné ceny a slevy v Kauflandu, kvalitu a čerstvost zboží v Lidlu a široký sortiment v Globusu,“ konstatoval Josef Machala, Mastercard Rewards Program Leader. „Naopak takové faktory, jako je platba kartou či věrnostní program, obecně tak velkou roli při rozhodovaní nehrají. Platbu kartou již český zákazník považuje za samozřejmost, věrnostní program zařadili respondenti na nižší příčku důležitosti než již zmíněné motivátory návštěvy prodejny,“ doplnil Josef Machala.

Výzkum ukázal velké rozdíly ve výběru typu prodejny potravin v závislosti na účelu nákupu. Hypermarkety zákazníci upřednostňují, pokud pořizují velké rodinné nákupy na delší dobu. Menší prodejny slouží k průběžnému doplňování zásob. Malé prodejny, resp. večerky jsou využívány nejčastěji k nouzovému nákupu, když doma nějaké potraviny dojdou. Do malých specializovaných obchodů, například pekáren, Češi nejčastěji chodí na nákup zboží rychlé spotřeby.

Účastníci průzkumu mají poměrně jasno v tom, co očekávají od ideálního obchodu s potravinami. Hlavní vlastností je příznivá celková cenová úroveň, a to nezávisle na různých akčních slevách. Druhým požadavkem je, aby zboží bylo čerstvé. Tyto 2 parametry mezi 5 nejdůležitějšími vlastnostmi prodejny jmenovalo vždy 64 % dotázaných. S odstupem následují požadavky na čistotu prodejny (44 %) a široký sortiment zboží na jednom místě (41 %). Teprve na pátém místě uvedli respondenti přání, aby prodejce dělal výhodné akce (36 %).

Důvody volby hlavního nákupního místa potravin

Zdroj: Ogilvy Public Relations

Praha, 2. února 2018