Potraviny nakupuje přes internet necelá třetina Čechů

Češi oceňují možnost nakoupit potraviny v e-shopech z pohodlí domova, alespoň někdy tak činí 26 % Čechů. Dalších 13 % dotázaných by službu rádo využívalo, ale podle vlastního vyjádření k ní nemají přístup. Pětina Pražanů tímto způsobem vyřizuje své běžné nákupy. Vyplývá to z průzkumu společnosti Mastercard u příležitosti vyhlášení soutěže Mastercard Obchodník roku 2017.

„Možnost nakoupit si potraviny přes internet vítají zejména lidé, kteří nemají vlastní auto, jsou nemocní nebo je pro ně z nějakých jiných důvodů obtížné nakoupit v kamenné prodejně. Tyto důvody jako nejčastější uvedlo 39 % dotázaných. Pro 29 % účastníků průzkumu je on-line nákup řešením v časové tísni. V menších městech preferují lidé e-shop, protože nabídka v místní prodejně potravin není tak široká,“ komentoval výsledky průzkumu Josef Machala, Mastercard Rewards Program Leader.

Potraviny si zvykli nakupovat on-line zejména lidé z větších měst nad 100 tisíc obyvatel, kde je nabídka e-shopů nejširší. Typickým klientem je čtyř- a vícečlenná rodina, která má příjem na domácnost přes 40 tisíc korun. Nadprůměrně službu využívají zejména Pražané a Středočeši, ale i lidé z Jihomoravského a Plzeňského kraje. Zájem by však měli i lidé z malých sídel do 1 000 obyvatel, jak to prohlásilo 22 % dotázaných. Důvodem je obvykle problematické lokální zásobování. Bohužel pro ně služba potravinových e-shopů není tak snadno dostupná. Týká se to především Jihočeského kraje, Vysočiny a Zlínska.

Celkem 39 % dotázaných uvedlo, že v e-shopech nakupuje široký sortiment potravin k doplnění běžných zásob. 17 % dotázaných si objednává pravidelně čerstvé potraviny a stejné procento jen ty trvanlivé. Akčních nabídek a slev využívá 16 % dotázaných. Čtyři z pěti oslovených uvedli, že potraviny objednávají přes osobní počítač nebo notebook. Mobil k on-line nákupu přes webovou stránku obchodníka používá 20 % zákazníků, tuto preferenci uvedli zejména mladí účastníci průzkumu. Objednávání pomocí mobilní aplikace je zatím v začátcích a využívají ho 2 % zákazníků.

Proč nakupujete potraviny on-line?

(v %, N = 514, respondenti nakupující alespoň někdy potraviny on-line)

Průzkum byl v prosinci 2017 realizován společností GfK Czech na reprezentativním vzorku 2 000 respondentů internetové populace.

 

Zdroj: Ogilvy Public Relations

Praha, 12. ledna 2018