PepsiCo mění v ČR složení svého klíčového kolového nápoje

Společnost PepsiCo, výrobce nealkoholických nápojů a potravin, začala v České republice používat ke slazení Pepsi cukr. Doposud tento pro firmu klíčový produkt mezi sycenými nápoji obsahoval jiné sladidlo: fruktózo-glukózový sirup.

Společnost si od přechodu slibuje, s ohledem na chuťový profil nápoje s „klasickým“ cukrem, mimo jiné i prodejní nárůst Pepsi. Pro novou recepturu nebylo třeba upravovat výrobní technologii, zároveň přechod na Pepsi s cukrem nemá vliv na její cenu pro koncové spotřebitele. Pepsi s cukernou recepturou obsahem cukru je už na domácím trhu k dostání ve vybraných obchodních řetězcích. Cukr obsažený v Pepsi je vyráběn z cukrové řepy vypěstované na českých polích.

Cukr se nově používá při výrobě Pepsi s tradiční kolovou příchutí, která zabírá většinový podíl (přibližně 85 %) z nabídky kolových nápojů vyráběných společností PepsiCo v České republice. „Věříme, že chuťovou změnu lidé přivítají a ocení. Pro nás je to jedna z příležitostí k dalšímu růstu na domácím trhu kolových nápojů, kde se nám již v posledních letech podařilo zvýšit podíl na současných přibližně 15 procent,“ uvedl Josef Neumann, generální ředitel PepsiCo ČR s tím, že na složení výrobků má vliv řada faktorů jako jsou celkový chuťový profil, dostupnost surovin nebo preference spotřebitelů třeba i ve spojení s fenoménem on-line médií.

Chuť na prvním místě

Právě chuť kolových nápojů je pro širokou veřejnost a spotřebitele zásadní. Z výzkumu společnosti vyplývá, že na prvním místě (48 %) se při výběru kolového nápoje lidé rozhodují podle osobních chuťových preferencí v závislosti na předchozích zkušenostech. Jedna pětina (20,7 %) se pak řídí tím, na jakou značku má zrovna chuť. Cena nápoje tak hraje sekundární roli (27,7 %).

graf kolove napoje

Respondenti také odpovídali na otázku, zda by si raději zakoupili kolový nápoj se sladidlem na přírodní bázi nebo s náhražkou. Téměř polovina (47 %) byla jednoznačně pro první variantu, naproti tomu náhražku by volil přibližně jen každý desátý (8,7 %).

graf zakoupili

Domácího cukru je dostatek

Česká republika je ve výrobě cukru soběstačná a nemusí proto na rozdíl od některých jiných evropských zemí dovážet třtinový cukr. V Česku tak pro výrobu Pepsi používá cukr, který pochází z cukrové řepy vypěstované na domácích polích.

Přechod na Pepsi s cukrem si nevyžádal technologické úpravy původního výrobního procesu. Cena Pepsi se změnou složení pro koncového spotřebitele nemění. Novinka je již dostupná ve vybraných obchodech. „Na českém trhu by měla být většina Pepsi s cukernou recepturou přibližně za měsíc,“ doplnil generální ředitel Josef Neumann. Zdali Pepsi obsahuje již cukr nebo ještě fruktózo-glukózový sirup, je uvedeno na etiketě každé láhve.

Znalost spotřebitelů o sladidlech

Jak potvrdily výsledky výzkumu: etikety jsou významnými informačními zdroji o kolových nápojích. Přestože si je lidé vybírají na základě chuti, každý druhý (53,7 %) se zároveň na etiketu kolového nápoje podívá. Přitom nejsledovanější složkou na etiketě jsou použitá sladidla (82 %).

etikety graf

Zároveň se ale ukázalo, že povědomí lidí o rozdílech mezi cukrem a fruktózo-glukózovým sirupem jako používaných sladidlech je nízké. Přes čtyřicet procent (41 %) neví, v čem se liší. Každý pátý (20 %) se o to navíc ani nikdy detailněji nezajímal.

v cem se lisi cukr

 

 

Čím se liší cukr a fruktózo-glukózový sirup

Jak cukr, tak i fruktózo-glukózové sirupy se skládají z fruktózy a glukózy. Zatímco cukr se vyrábí z řepy, fruktózo-glukózové sirupy se vyrábí z obilného škrobu, nejčastěji z kukuřice či pšenice. Fruktózo-glukózové sirupy se v potravinářském průmyslu používají ve velké míře – kromě nápojů například i v sušenkách, pečivu, uzeninách, müsli, jogurtech a dalších potravinách.

 

 

Zdroj: Botticelli s.r.o.

Praha, 15. dubna 2016