Etiketa a obal mají více možností, jak informovat

Informace o produktu spotřebitel obvykle získává přímo z obalu či pomocného obalového prvku.

Tím je v tomto případě především etiketa či příbalový leták. Předávané informace jsou buď dané zákonem, nebo se jedná o nepovinné sdělení klientovi.

Mezi nepovinná sdělení (textová či grafická) patří i různé formy zatraktivnění prodejnosti produktu. V záplavě konkurence se současní prodejci snaží odlišit využíváním soudobých technologií.

K moderním formám odlišení etikety či obalu patří využívání digitálního tisku, a to nikoli jen ke stejnému potisku celé série, ale naopak k využití hlavní přednosti, kterou s sebou nesou digitální technologie, totiž umožnění personalizace. Digitální tisk dokáže nabídnout ve spojení s příslušnými SW aplikacemi prakticky neomezenou variabilitu motivů, provázanost prodeje s virtuálním světem internetu či ovlivnitelnost reakce chování na trhu.

A co více, digitální tisk dokázal i pozměnit pohled na funkce obalu. Obal přestává být „pouhým“ obalem, ale je reklamou, prostřednictvím které je provázán k dalším produktům. Současný – a pravděpodobně i budoucí – spotřebitelský obal má tedy na rozdíl od minulosti mnohem větší sociální přesah.

Mezi průkopníky práce s digitálními variabilními daty patří společnost Coca-Cola. Ostatně, kdo by neznal kampaň, kde na každé etiketě bylo natištěno jiné jméno a tento nápoj kupovali nejenom jeho příznivci, ale i lidé, kteří obvykle pijí něco jiného. Od těch dob variabilní data udělala skokovou změnu, díky využívání řady SW aplikací je možné pro digitální tisk vytvořit řadu variabilních dat, které se liší nejenom textem či barvou, ale třeba i posunutím obrazu, deformací, zvětšením, rotací či vygenerovanými barevnými kombinacemi některých prvků.

Tímto způsobem lze vytvořit nekonečné řady personalizovaných obalů se společným grafickým základem. Využití variabilních dat v oblasti etiket je možné na našem trhu vidět např. na obalech (tedy lépe řečeno plastových etiketách na plastových dózách) oblíbené pochoutky Nutella. Ve spolupráci s Ogilvy & Mather Italy bylo vyrobeno v loňském roce 7 mil. obalů/etiket, kde každý z nich má jedinečný design.

Digitální tisk k rozšíření informací na vlnité lepence

Nové technologie umožňují propojení reality s virtuálním světem a mohou tak doplnit prodejní kampaně nebo jinak spotřebitele zaujmout. Toho jsou si vědomi nejenom výrobci etiket, ale i producenti obalů z vlnité lepenky. K firmám, které dokáží s úspěchem moderní technologie využívat, patří společnost THIMM. Prolink v podobě QR či AR kódu zvyšuje nejenom atraktivitu obalu, ale může poskytnout i rozšířenou možnost informací. Navíc se ukazuje, že pro spotřebitele je tato forma, kdy se do „hry“ o produkt aktivně sám, pomocí např. smart telefonů, zapojuje, zábavnou a zároveň i zajímavou moderní alternativou. Pro spotřebitele to znamená jediné, stáhnout si do svého chytrého telefonu příslušnou aplikaci.

S obaly s prolinkem se lze setkat např. u internetového obchodu Spokojený pes, některých multipacků pro pivo Staropramen, SRP (Shelf Ready Packaging) pro Strážnické brambůrky Hobža. Uživatelé aplikace Link Reader kamerou svého mobilního telefonu naskenují grafiku obalu, ve kterém jim e-shop SpokojenyPes.cz doručí objednané zboží, a automaticky se jim v mobilu spustí reklamní video na youtube. Pomocí aplikace lze obdobným způsobem shlédnout reklamní videa, včetně dalších informací, i na dalších výše jmenovaných produktech. Díky modernímu digitálnímu tiskovému stroji HP, který THIMM k podobným typům obalů využívá, je tisk velmi kvalitní, bez vlnkování, které se u lepenky v méně či více výrazné formě vyskytuje při přímém potisku flexotiskem. Digitální technologie navíc umožňuje značnou flexibilitu pro snadnou a rychlou změnu tiskových motivů a v neposlední řadě přináší i úspory oproti flexotiskové metodě, protože nevyžaduje žádné náklady na tiskové štočky.

Vedle virtuální reality lze rozšířit i realitu skutečnou

Další možností jak zaujmout pomocí etikety je rozšířené předávání vizuálně estetických informací, které jsou velmi důležitým prvkem při rozhodování o koupi. Ukazuje se, že pro klienta je atraktivním vizuálním vjemem další rozměr. Třetí rozměr totiž u spotřebitele napomáhá zapojovat další smysl – hmat. Zajímavé je, že třetí rozměr působí na spotřebitele atraktivně, ať je již skutečný nebo se jedná o „pouhý“ optický klam. Skutečnou realitu na etiketě či obalu reprezentuje buď přímo materiál a jeho úprava, nebo tisk, lépe řečeno obvykle v podobě laku. Jak konvenční, tak dnes především digitální technologie, umožňují vytvářet na etiketě strukturu a imitovat různé povrchy.

K nejznámějším technologiím tohoto typu patří izraelská technologie Scodix, která umožňuje na obaly tisknout motivy od vlasových linií až po 3D imitace kapek. S úspěchem lze zařízení používat i pro tisk Braillova písma, aplikaci glitterů atd. K evergreenům hmatové složky patří ražba, ať již v podobě embossingu, debossingu či foliového přenosu. Prostor lze však na etiketě vytvářet i optickým způsobem. K tomu napomáhá např. aplikace hologramů různých typů.

Žhavou novinkou je využití speciálních typů difrakčních fólií. Nové možnosti difrakčních ražebních fólií přináší efektové fólie KURZ – Deep Lens a Spatial FX. Unikátní vysoce reliéfní efekty vytvořili profesionálové z oboru managementu světla z divize OVD Kinegram, která se zabývá vývojem a výrobou bezpečnostních holografických prvků pro high security projekty. Možnosti zakázkové výroby designových fólií představují nový trend, který radikálně odliší obaly, etikety či produkty od konkurence. Oba efekty jsou v současnosti nabízeny v provedení pro horkou i studenou ražbu, je možné je mít ve stříbrné, zlaté i transparentní variantě.

Výrazný trojrozměrný efekt využila společnost Luxoro ve své limitované edici etiket na víno Chardonnay, kterou vydala k oslavě výročí Vladimíra Kokrhanka, zakladatele společnosti. Etiketa se skládá z několika vrstev a každá má jiný vizuální vjem. Dvě překrývající se vrstvy jsou tvořeny materiály Velmart White WSA FSC a Raflamatt 90 WSA FSC. Textury, která svým vzhledem připomíná dřevěný povrch, bylo dosaženo ražbou (kvalitní nástroje Hinderer a Muehlich (H + M). Trojrozměrný efekt plachty na vnější vrstvě byl vytvořen díky optickému řešení Spatial FX, které je vytvořeno technologií Trustseal.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 9.2018…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *