Balíme ekologicky

I když se objevují iniciativy, které obaly zcela odmítají, obaly ze světa pravděpodobně nezmizí, naopak v některých sektorech dokonce přibývají. Co se však, zvláště u spotřebitelských obalů mění, je pohled spotřebitele.

Ekologické aspekty se u obalů zdaleka nepromítají jen u balení biopotravin či dalších přírodních produktů, kde spotřebitel více méně předpokládá i vazbu na obal. Dnešní mladší, ale dokonce už i střední generace stále častěji řeší dopady výroby i produktů na životní prostředí. Pod tímto zorným úhlem se spotřebitel dívá i na obaly.

Mezi dlouhodobé „everygreen“ v ekologických obalech patří papír a lepenka. Naopak, poněkud zvláštní pohled, má běžný spotřebitel na konvenční plasty. Vnímá je jako méně ekologické či spíše neekologické. Na druhou stranu se jim však rozhodně nevyhýbá, i díky obalům je spotřeba plastů v 21. století enormní.

V současnosti se můžeme setkat s řadou aktivit, které cíleně vyhlásily boj nadužívání syntetických polymerů. K těmto iniciativám se připojují přední hráči na poli potravin a nápojů. Začátkem tohoto roku se připojil k dalším leaderům na trhu, kteří berou na sebe zodpovědnost za vznik plastového odpadu, který se produkuje i díky jejich výrobě, i světový nápojový gigant Coca Cola. Společnost oznámila, že do roku 2030 má záměr vyřešit 100% recyklaci svých plastových láhví, tedy za každou vyrobenou a do oběhu vypuštěnou láhev, chce zároveň jednu zrecyklovat.

Společnost v současnosti vyrábí 500 značek perlivých nápojů, džusů a vody a každý rok prodá více než 110 miliard jednorázových plastových lahví. Navíc tento počet každoročně vzrůstá, tak, jak vzrůstá výroba jednoho z nejznámějších a nejcennějších brandů.

Jak na ekologickou alternativu

Z ekologických důvodů se v současnosti řada firem distancuje a hledá jiné alternativy k nápojovým brčkům, které se hojně využívají nejenom v oblasti fastfoodu, ale i ve spotřebitelském segmentu nápojů balených v doypack („stojacích“) sáčcích či v nápojových kartonech menších objemů. Podle studie Eunomia Research & Consulting se jen v zemích Evropské unie každoročně spotřebuje 36,4 miliardy brček. Proto jak fast foody, tak i prodejci nápojových produktů v obalech od plastových brček upouštějí.

K iniciativě tohoto typu se např. začátkem tohoto roku připojil i známý řetězec Costa Coffee či společnost Tetra Pak. Společnost Tetra Pack se rozhodla řešit problém s brčky velice komplexně. Skandinávský gigant si je na jedné straně vědom komfortnosti tohoto pomocného prvku, na straně druhé však i zátěže pro přírodu. Rozhodla se jít tedy cestou ekologické alternativy. V současnosti je vývoj nové slámky z papíru již téměř dokončen a cílem je, že ještě před koncem tohoto roku budou obaly s ekologickým (papírovým) brčkem již běžně v prodeji. V průměru jsou obaly Tetra Pak tvořeny přibližně 75 % lepenky. Papírová brčka by byla dalším důležitým krokem směrem k dlouhodobé ambici, kterou je nabídka zcela obnovitelného portfolia.

Méně ekologické varianty lze redukovat, nahradit či vyvinout nové

V souvislosti s obaly a obalovými materiály je ve všech pádech skloňována jejich trvalá udržitelnost. Ekologické aspekty patří v současnosti k primárním ukazatelům. Možností je zde hned několik.

U „klasických“ materiálů je stále „trendy“ snižování spotřeby materiálů. Tedy nejenom počtu vrstev u multimateriálových variant, ale i tloušťky materiálů či optimalizaci spotřeby díky inovovaným typům konstrukce obalů. U ekologických typů obalů, které z důvodu nutnosti vytvoření účinné bariéry či zlepšení mechanicko-fyzikálních vlastností, jsou vícevrstvé, je nutné hledat možnosti, tak, aby byly vrstvy dobře separovatelné a tím i recyklovatelné.

Aby se snížila energetická náročnost a environmentální zátěž obalů, stojí výrobci obalových materiálů před úkolem vývoje nových, udržitelně příznivějších materiálů, což nemusí zdaleka jen znamenat vývoj biodegradabilních či oxodegradabilních plastů, ale např. při výrobě prakticky všech moderních obalových materiálů je vyžadován stále častěji vyšší podíl recyklované složky, samozřejmě však, že za současného dosažení požadované kvality.

U obalů, kde je nutný přímý styk s potravinou, je tento vývojový oříšek, přece jenom o něco obtížnější, protože musí splňovat všechny legislativní, hygienické a zdravotní požadavky, které jsou na obalový materiál i obal kladeny.

Ekoobaly často podtrhuje i jejich přírodní vzhled. Velmi pěkným počinem je kolekce obalů na mléko a džusy od společnosti Elopak, kde je na výrobu použit nenatíraný typ přírodních lepenek.

Obal zajistí ochranu a šetří i energie

Mezi výzvy ve vývoji nových obalových materiálů či obalů patří nejrůznější typy „funkčních“ variant. V tomto případě přináší např. ekologický obal díky svým užitným vlastnostem benefit v podobě snížení energetické náročnosti při skladování apod. Ale výrobce obalů často tento aspekt nemusí řešit jen směrem k chladícím boxům v prodejnách. Nové výzvy před obalové producenty staví oblast e-commerce, která v současnosti vzrůstá i v segmentu potravin.

K velmi zajímavým ekologickým počinům patří modulární zásilkový obal s kontrolovanou teplotou „THIMM COOLandFREEZE“, který umožňuje e-shopům zasílání výrobků citlivých na teplotu a necitlivých na teplotu v jedné zásilce. Obal, který může mít až tři teplotní zóny, vyvinula společnosti THIMM – The Highpack Group ve spolupráci se společností easy2cool. Modulární vložky a trvale udržitelné chladicí prvky od easy2cool a odolný přebal zajišťují efektivní ochranu výrobků během přepravy. Inovativní obal s kontrolovanou teplotou ve spojení s izolační vrstvou z přírodních vláken s polyethylenovou fólií a s chladicími prvky na bázi vody zaručuje efektivní izolaci a konstantní chlazení výrobků po dobu až 48 hodin.

Trvale udržitelná izolační technologie easyfloc je ekologickou a výkonnou alternativou k boxům ze styroporu a v rámci obalu poskytuje vysoký účinek izolace a velmi dobře tlumí nárazy. V potravinářství tak lze využít širokého spektra použití obalu s kontrolovanou teplotou od mražených potravin až po nechlazené potraviny. Intenzitu a dobu trvání chlazení mražených výrobků řídí suchý led a v případě chlazených výrobků jsou to chladicí akumulátory easyakku. Chladicí prvky na bázi vody lze opakovaně používat po neomezeně dlouhou dobu. Díky vrstvě z polyethylenu odpuzujícího vodu je obal s kontrolovanou teplotou odolný vůči kondenzované vodě a jiným kapalinám. Obal díky svým vlastnostem i ekologickému pojetí získal právem prestižní ocenění iF Design Award.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 7-8.2018…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *