Roste význam lokálních dodavatelů

Být dodavatelem do maloobchodního řetězce s celorepublikovou působností bylo v minulosti pro mnoho drobných českých farmářů nemyslitelné.

V rámci konference From Farm to Fork, kterou na začátku června uspořádala Česká společnost pro jakost ve spolupráci s Agrární komorou ČR, Potravinářskou komorou ČR a Svazem obchodu a cestovního ruchu ČR, mohli účastníci načerpat informace z oblasti legislativy či z výzkumu věnovaného používání značek v potravinářství. Jedním z témat byl také význam a podpora lokálních dodavatelů.

Jak se ukazuje, dodržet veškeré standardy a vyrůst v producenta, který je schopný zásobovat celou Českou republiku, případně některé její lokality, s trochou snahy na obou stranách lze. Výsledkem je spokojenost zemědělce, který má zajištěný odbyt, tak i obchodníka, který nabídne svému zákazníkovi přesně to, co požaduje, a v mnohých případech ušetří také na logistice.

Spotřebitelé regionalitu vnímají

Jak poukazuje Petr Chmelař, ředitel category managementu – Food ve společnosti Globus ČR, kromě toho, že dnešní spotřebitelé požadují kvalitní produkty, chtějí znát i jejich původ. Mnoho z nich preferuje lokální potraviny, což je také důvod, proč se firma rozhodla spolupracovat s českými mikropivovary. Další kategorií, ve které firma rozvíjí spolupráci, je ovoce a zelenina.

Jak podotýká Petr Chmelař, spotřebitelé dále velmi silně vnímají regionalitu u lahůdek a u pečiva, jehož recepturu firma lokálně upravuje. V řetězce dnes najdeme také exkluzivní produkty mnoha menších českých vinařů.

Pomáhají zjednodušené smlouvy

Na rozdíl od minulosti probíhá dnes komunikace mezi nadnárodními řetězci a drobnými zemědělci jinak. Zatímco dřív bylo prakticky nemožné splnit požadovaná kritéria a spolupráci bránila řada bariér, třeba ve formě složité rámcové dohody, v současnosti se od těchto praktik upouští. Mnoho smluv je proto uzavíráno zjednodušeně a zrychleně. „Dnes se dodavatelé již s řetězci nebojí tolik komunikovat, nicméně stále jim nevěří nebo nezvládají logistické podmínky, a proto k nim přistupujeme opatrně a nabízíme jim pomoc. Některé produkty se tak zkoušejí jen na jedné prodejně,“ konstatuje Petr Chmelař.

Malí dodavatelé nemusejí produkty vozit do logistického centra, ale dodávají je přímo do konkrétní prodejní jednotky. V případě, že tento proces funguje, je možné spolupráci rozšířit. Stejně tak se tomu stalo u rodinné farmy Zahrada Svádov, která v roce 2013 začala dodávat jahody do Globusu v Ústí nad Labem. Od roku 2015 najdou zákazníci její produkty také v prodejnách v Praze. Díky krátké cestě z pole přímo k zákazníkovi je možné dodávat jahody čerstvé, a přesto v plné zralosti. K ekonomickým výhodám pak patří nižší odpisy.

Podobnou cestou prošel i dodavatel jablek Fytos fruit, který do Gobusu nejprve dodával jablka a jako doplněk také třešně a švestky. Dnes již zásobuje prodejny i drobnými bobulovinami, přičemž jeho obrat se v roce 2016 zvýšil o 26 %, v roce 2017 dokonce o 50 %.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 7-8.2018…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *