Obsluha udržuje vztah se zákazníkem

Obsluhované úseky v prodejně dávají prostřednictvím příjemného a profesionálního personálu obchodníkovi možnost budovat a udržovat vztah se zákazníkem.

Často také tvoří hodnotu, kvůli které se zákazník do prodejny vrací.

Existují spotřebitelé, kteří zejména z časových důvodů preferují nákup v úsecích bez obsluhy. Aby však tato místa správně fungovala a zákazníci v nich vždy našli hledaný sortiment, musí být vytvořena podle přesných pravidel.

Kvůli nákladům na platy prodavačů existuje v maloobchodě snaha vybavit prodejny úseky, které se obejdou bez lidské obsluhy. Na druhé straně je možné pozorovat výrazný trend, kdy si zákazníci službu prodavače přejí, takže se úseky s obsluhou i přes vyšší náklady vyplatí zřídit. Oba typy prodejů mají své nezastupitelné místo, a pokud jsou zřízeny podle správných zásad, generují obchodníkům adekvátní zisky a spotřebitelům přinášejí patřičné uspokojení.

Obsluha buduje vztahy

V obsluhovaných úsecích oceňují zákazníci nejen kvalitu nabízených produktů, ale především služeb. „Ve specializovaných prodejnách masa a uzenin se nakupuje přibližně dvacet procent čerstvého i zpracovaného masa a zejména pro tradiční trh jde o příležitost, jak se odlišit od supermarketů a nadnárodních řetězců,“ konstatuje Libor Hašpl, obchodní ředitel společnosti Novum Global. Jak dodává, zejména poslední dobou se v těchto úsecích dobře uplatňují váhopokladny vyšší cenové kategorie, u kterých zároveň stoupají nároky na jejich užitnou hodnotu a funkcionalitu. „Mnozí řezníci již pochopili, že je nutné dívat se dopředu a inovovat nejen sortiment, ale také vybavení a interiér prodejny,“ konstatuje Libor Hašpl.

„I já jsem přesvědčená, že budování samostatných úseků masa, uzenin a lahůdek, respektive samostatných specializovaných prodejen řeznictví, je stále na vzestupu. Svědčí o tom množství realizovaných zakázek, a to jak přestaveb a rozšiřování stávajících úseků, tak nových prodejen,“ přidává se Veronika Šataníková, obchodní ředitelka firmy intaPlastic.

Objevuje se speciální vybavení

Obsluhované úseky nabízejí spotřebitelům benefity, jako je zejména čerstvost. Nicméně fungují také jako aktivátor smyslů, především zraku a čichu. „Přesně tyto atributy umožňují prodejnám profitovat a odlišit se od konkurence. Podle našich zkušeností je obsluhovaný úsek jednou z nejdůležitějších částí obchodu a je potřeba mu věnovat náležitou pozornost,“ podotýká Edita Klembasová, marketingová specialistka společnosti Feshu Lighting & Design.

Vždy je zapotřebí zamyslet se nad vhodnou a dostatečnou prezentací nabízeného zboží. Spolu s rozšiřujícím se sortimentem je také třeba vybavovat specializované úseky adekvátním vybavením, které splňuje nároky na prodávaný sortiment. „V naší nabídce proto máme například speciální váhopokladny pro rybí úsek. Jejich vlastností je mimo jiné to, že díky umístění vážní misky neodkapává tekutina do přístroje,“ vysvětluje Martin Dvořák, jednatel firmy Bizerba Czech & Slovakia. Další váhy pak nabízejí také zákaznický displej, který slouží k podpoře dalšího prodeje formou reklamy na akční zboží. Některé váhy jsou vybaveny také pokladními zásuvkami, což z nich činí plnohodnotnou pokladnu.

Péči usnadňují nové materiály

Kromě vah nacházejí své uplatnění v obsluhovaných úsecích nářezové stroje, a i ty procházejí zásadními technologickými inovacemi. Mezi novinky je možné zařadit například automatický nářezový stroj s tendenčně řízenou váhou, který krájí a váží zároveň a který disponuje dotykovým displejem. „Kromě této novinky nabízíme i řadu VS12 ve variantách manuálního, poloautomatického i automatického nářezového stroje, který ve své automatické variantě skládá v několika variantách a s přídavnou funkcí vážení zároveň přestane krájet po dosažení požadované hmotnosti,“ popisuje Martin Dvořák.

Nářezové stroje pak bývají opatřeny speciálními povrchy, které usnadňují krájení díky jejich kluzným vlastnostem. Díky tomu se zkracuje čas potřebný pro umytí takového stroje a často je možné odnímatelné příslušenství umýt v myčce. Vylepšení se dočkaly také motory, které díky novým technologiím šetří elektrickou energii.

Trendem jsou tržnice

Maso a mnohé lahůdky je samozřejmě možné prodávat také v úsecích bez obsluhy zabalené do balíčků. Tento způsob preferují zejména spotřebitelé, kteří nakupují svůj osvědčený sortiment a nepotřebují k němu další informace. Z důvodu časové úspory proto raději volí variantu, kdy pouze odeberou zboží z regálu či vitríny, a pokud požadují další informace, zjistí si je na etiketě. Někteří obchodníci však upozorňují na skutečnost, že samoobslužný prodej je vhodný jen pro vyhrazený sortiment a maso nebo uzeniny při prodeji vyžadují vztah mezi prodávajícím a zákazníkem, přičemž nezanedbatelná je především pomoc a rada prodávajícího personálu.

Toho jsou si vědomi nejen drobní řezníci, ale také velké obchodní řetězce, které se v rámci svých prodejních úseků snaží navodit atmosféru lokálních obchodníků. „Obsluhované úseky se proto často navrhují jako klasické tržnice, které známe z minulosti a které v zákaznících evokují návrat k tradici a lepší spojení s producentem,“ naznačuje Edita Klembasová.

Dodržuje se korporátní design

Nemalou úlohu při zařizování prodejen dnes hraje korporátní design, který přispívá ke zviditelnění obchodů a jednoznačné identifikaci všeho, co s ním souvisí. Dobrý korporátní design, který se odráží i v návrhu interiéru nebo například na oblečení personálu či na nabídkové tabuli v prodejně, prezentuje jméno firmy, samotnou společnost.

„Obchod na západ od našich hranic se vyvíjel desítky let a prodejny v něm najdete skutečně vyšperkované, zkrátka zboží vám dokáží nabídnout. U nás máme v tomto ohledu u části prodejen ještě velké rezervy,“ konstatuje Libor Hašpl. Dobře navržený interiér a design přitom vyvolají u zákazníků pozitivní emoce, nicméně se však nesmí zapomínat ani na každodenní prezentaci a servis, který prodejna lidem poskytuje. „Krásnou prodejnou vyvoláte první dojem, ale o tom, zda se zákazník bude vracet, rozhodne profesionální přístup personálu, kvalita nabízeného sortimentu a laskavost a ochota prodavačů a prodavaček,“ připomíná Libor Hašpl.

Vrací se masivní dřevo

Mezi výrazné rysy, které můžeme v současných prodejnách najít, patří kombinace nejrůznějších stylů, barev a materiálů. Velmi patrné je použití teplých barev a přírodních materiálů. V obsluhovaných úsecích, podobně jako všeobecně v prodejnách s potravinami, se stále více vrací masivní dřevo a klade se důraz na ekologii, tradici a kvalitu. Uplatňují se jednoduché kombinace základních čistých barev, které jsou doplněny o dřevodekory s výraznými kresbami, případně v kombinaci s masivem. Dominantní jsou přímé linie a do popředí vstupuje jednoduchost, která dává vyniknout tomu nejdůležitějšímu – nabízenému sortimentu. „U chlazených vitrín se setkáváme se zvýšenou poptávkou po černé nebo tmavě šedé výstavní ploše namísto standardní nerezové. Barevnost a viditelnost vystaveného zboží tak nabývá na ještě větší intenzitě,“ vykresluje současný trend Veronika Šataníková.

Vliv designu však není patrný pouze u nábytku a architektonických prvků prodejny. „Pro specializovaná řeznictví nabízíme variantu nářezového stroje v retro designu, který doplní celkovou atmosféru prodejny a přitáhne pozornost,“ dodává Martin Dvořák.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 7-8.2018…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *